Spørgsmålet er meget simpelt: hvornår kan man "tillade" sig at kalde sig en coach?
Man ser og oplever jo mange coaches for tiden. Ikke er alle er uddannet, de fleste har erfaring inden for det de coacher i, men hvor meget skal man have? Hvad kræver det at kalde sig coach? Hvornår ville i føle jer "snydt" af en coach på baggrund af m/k baggrund, erfaring, uddannelse, alder osv?
Jeg stødte på en hjemmeside, der coachede om hjemmesider. Og hans eller hendes hjemmeside var elendig og grim! Jeg syntes personligt ikke at dette var særlig troværdigt
Kenneth har helt ret i det han skriver...Det er ikke en beskyttet titel og derfor kan alle frit bruge det. Det kan derfor være en fordel at kigge efter udtrykket ICC certificeret coach, da det betyder der er taget en godkendt coaching uddannelse.
Det er altid godt at bruge sin sunde fornuft og være skeptisk, når nogen slår et brød op, der måske lige virker utroværdigt nok, som den med hjemmesiden.
Mvh Carsten
Vil du gerne have stærke, konvertérbare tekster - klikker du her
Dét, de andre skriver, er korrekt: Selv dem, der er certificerede coaches har typisk sindsygt svært ved at leve af det, da markedet er noget nær mættet. Jeg kender flere coaches (tidligere kunder), der har måttet smide håndklædet i ringen. Det er ubeskriveligt svært at trænge igennem og skabe sig en stabil, regelmæssig indkomst med mindre, du er en af "de helt store" (læs: Sofia Manning, etc.).
Dbh
Thomas
Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.
Hvis man er John Robert Wooden eller Anthony Robbins.
Men der findes også nogle stykker mere, som jeg er virkeligt taknemmelig over at have mødt. Det har været mennesker jeg har mødt igennem tiden, der formåede at give mig nyt håb, hjælpe mig med afklaring og hanke op i det bedste af mig selv. Det var ikke folk, der fik betaling for det. Det var de mennesker der troede på mig - og hjalp mig med at finde de bedste ressourcer frem i mig.
Personligt ville jeg kun betale mig til coaching, hvis det er Anthony Robbins. Han er den eneste nulevende fremmede som virker overbevisende nok på mig. Men jeg kender så nogen jeg ville foretrække at betale, hvis jeg kunne, men det er kun fordi jeg har mødt dem og jeg ved de har gnisten så meget i sig at jeg ved de endda har forsøgt at gøre det over for mig gratis.
Hvis du kun vil tage til takke med en autoritet som Anthony Robbins, siger det jo noget om, hvor langt du selv er nået, ikke? Andre mennesker kan ikke flytte dig (indvendigt). Selvfølgelig kan det være lidt ensidigt kun at vælge udvalgte personer, men omvendt, så fortæller det, at du er nået hen, hvor antallet af kapaciteter, der kan bringe dig højere op, skrumper kraftigt ind...!