Jeg har tænkt så det knager, og gør det stadig - men kan mærke, at det som Michael skrev har sat sig fast, og det bliver den retning jeg går i.

I mine snart 28 år som erhvervsaktiv har jeg været selvstændig i 20 af årene, ansat i 5, ansat/lovet medejerskab i 2 og haft et år hvor jeg ikke gad lavet noget andet end slappe af. Jeg er uden tvivl alene skabt til at være selvstændig, men årene som ansat har givet mig mulighed for efteruddannelse af lyst og ikke nød eller tvang hvorfor jeg via egenbetaling er certificeret MCP og har taget en HD. Begge ting som i hver sin tid kunne give højtlønnede jobs, men jeg gjorde det kun for at lære mere.
Men med undtagelse af de 2 år jeg knoklede og var lovet medejerskab, så var jeg i de år jeg var ansat aldrig den samme, og udviklede konstant tanker og idéer som jeg altid har gjort. Nogle af ansættelserne har været af nød, og jeg elskede de udfordringer jeg fik med på vejen, men uret tikkede hele tiden i baggrunden for det at være selvstændig.
Nu er jeg så "heldigt" eller "uheldigt" stillet at jeg ikke har samme familiære forpligtelser som dig, men hvis jeg havde det, så havde valget nok været ganske nemt for mig, det ville være at have et liv som ansat men samtidig drive noget ved siden af.
Og som jeg ser det, kan du såmænd godt bygge dig en fornuftig "sidegeschäft" og samtidig nyde et godt liv som ansat. Det er umiddelbart min opfattelse, at du mere og mere vil se muligheder som du ser resultaterne komme, hvorfor det som det foreslås, nok er bedst nu at vælge det "sikre".
Men man kan som født "entreprenør" godt føle sig kvalt i ansættelse, og selvom mit sidste job var ganske glimrende betalt med kort arbejdstid, ingen fysisk belastning, og stort set intet ansvar (i forhold til hvad jeg betragter som ansvar) - så blev det, til trods for alt det positive, en psykisk belastning og jeg tog så den vildeste drejning ever i mit liv.
Jeg sagde op, og gik ind i en branche jeg ikke kendte til, men dog har nogle uddannelsesmæssige forudsætninger for at kunne opnå indsigt og forståelse, og gik i gang. Det har jeg aldrig fortrudt, og det er bestemt ikke fordi jeg arbejder mere, faktisk mindre, men jeg kan bruge al den tid jeg vil på at være innovativ, prøve idéer af og gå nye veje, hvilket jeg så er i gang med (emigrerer snart) dog indenfor samme branche men et skridt nærmere min drøm.
Alt dette er kun muligt fordi jeg ikke har nogle forpligtelser. Men havde jeg forpligtelser som dig, så ville jeg ikke være så risikovillig, men jeg ville heller ikke opgive min selvstændighed, hvorfor jeg ville tage ansættelse og fortsætte med min selvstændige virksomhed ved siden af.
Jeg er ikke rig nok til ikke at skulle have indtægt resten af livet, langt fra, men jeg har heller ikke de samme materialistiske behov eller drømme, da jeg har haft stort set alt som penge kan købe, og det store hus i Hellerup og de fede biler og båden i Hellerup Havn, gjorde mig ikke lykkeligere, men det var sjovt at prøve.
Så "moralen" om nogle fra min side vil vel være - Tag ansvaligheden i den ene hånd og drømmene i den anden, og smil så lidt mere i din hverdag, da du får lidt fra hver skuffe - og en dag når tiden er rigtige, så kan du jo altid blive den der producere kommoden hvor skufferne er placeret