Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

...når man går ned med flaget mentalt.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Siden jeg var barn har jeg haft et meget tætpakket program og knoklet meget. Men jeg var så "heldig" at jeg allerede som ret ung gik over stregen, pressede mig selv lige en tand for hårdt, og mærkede hvor hård det slår. Det lærte jeg meget af. Efterfølgende har jeg flere gange været tæt på, men aldrig trådt helt over stregen igen. Jeg har opøvet en meget brugbar ballanceevne.

Jeg tror det er meget karakteristisk for mange iværksættere at være ekstremt arbejdssomme, perfektionistiske og måske lidt "underlige" oven i hovedet. Det er ikke negativt ment. Det er jo netop det at mange af os iværksættere kan se tingenme lidt "skævt" der skaber udvikling. Men når man blander det småtossede, perfektionistiske og super arbejdssomme instinkt sammen i en enkelt person er det ikke underligt det nogle gange går galt - at det hele koger over.

Personligt har jeg forsøgt at holde fast i netop kombinationen af min skæve personlighed, perfektionismen og min evne og lyst til at arbejde hårdt, med de risici for mit mentale helbred det naturligvis giver. Det er i dette brændpunkt at jeg føler jeg virkelig gør en forskel. Der ville sikkert være mindre risiko ved at slappe lidt mere af, finde et "alminideligt" 9-17 job og hygge lidt mere i haven. Men til gengæld ville jeg så dø af kedsomhed - mentalt.

En af de redskaber jeg har brugt til at holde de sorte huller og depressionerne på afstand er, at holde en slags mental afstand til mig selv. Når de sorte huller nærmer sig, eller man vågner små-deprimeret op en morgen, så har jeg opøvet en evne til at få mig selv overbevist om sandheden: Verden er ikke dårligere i dag end den var i går - verden har ikke ændret sig, det er dig der har ændret dig! Det fungerer lidt skitzofrent, på den ene side at "lide" onder en små-depression, og så på den anden side, udefra, at fortælle sig selv at det blot er indbilding. Men det virker for mig :)

Det er ikke sikkert at det lige virker for alle andre. Men pointen er, at jeg ikke synes vi skal være bange for det "farlige" i det vi gør. Vi er iværksættere - ikke statsfunktionærer (alt ære og respekt for dem, iøvrigt). Vores job er at løbe risici og det gør vi så med både vores penge og mentale helbred. Jeg kan godt forstå det ikke er alle der har lyst til det, men jeg kan ikke lade være. :)
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:39
Dato: 05-05-2007 15:19:30 Forfatter: Anne Fogel
Godt gået, du :-)

Jeg kan også nikke genkendende til meget af det du skriver om.

Jeg har et spørgsmål om hvordan du så klarer dig, du skriver at din virksomhed er på standby. Er du sygemeldt eller løser du opgaver for eksisterende kunder?

Fantastisk at du har lavet tråden og at det trods alt går fremad.

Hej Anne.

Ja, min virksomhed har i en periode på 2 måneder været på standby, dvs at jeg ikke har arbejdet med opgaver, og heller ikke taget flere ind. Det har til gengæld også virket! Jeg er sq ved at være ovenpå igen, og fået "mod" igen på tilværelsen.

Og jo - rent praktisk har jeg sygemeldt mig selv i 2 måneder. Havde lige en stor portion stolthed der skulle "ædes" da jeg var nede på det lokale kommunkontor og bede efter en formular til den slags. Har aldrig prøvet det før (i 30 år), og har ingen planer om at gøre det igen.

Det er helt sikkert gået meget fremad siden jeg startede tråden, og er som nævnt ved at være helt igennem forløbet nu. Har brugt en erhvevs coach/ livs coach til at snakke om mange af tingene - og det er har bare virket UTROLIGT effektivt. Det at opsøge lidt professionel hjælp til at få snakket tingene i gennem, og få nogle mentale værktøjer til at komme videre kan virkelig anbefales. Samtaler hvor du ikke får kastet en masse løsninger i ansigtet (der er altid nogen parat med en løsning, også selvom du ikke beder om den), men i stedet kan kigge fremad var intet mindre end fantastisk.

Det eneste råd jeg tror jeg kan give, er at tage tingene lidt i opløbet, og ikke spare op på "følelseskontoen" - der er renterne nemlig ret voldsomme. (så blev der også plads til en bette floskel :-) )

Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:10
Dato: 05-05-2007 15:49:05 Forfatter: Mikkel deMib
Det er ikke sikkert at det lige virker for alle andre. Men pointen er, at jeg ikke synes vi skal være bange for det ''farlige'' i det vi gør. Vi er iværksættere - ikke statsfunktionærer (alt ære og respekt for dem, iøvrigt). Vores job er at løbe risici og det gør vi så med både vores penge og mentale helbred. Jeg kan godt forstå det ikke er alle der har lyst til det, men jeg kan ikke lade være. :)

Hej Mikkel

Spændede indlæg med lidt reflektioner over din egen person. Kan genkende utroligt meget af det du siger, og giver dig helt ret i din karakteristik af en iværkætter på godt og ondt. Jeg tror sq man skal være lidt skør, og kunne tænke lidt ud over kassens kanter for at være succesfuld iværksætter.

Har en gang i mit liv arbejdet med at samle plastiklåg i 2 måneder, 8 timer dagligt (jeg var 16 år og ville have en ny computer) - et job med god løn, men helt strippet for mental udfordring. Det var sq det værste jeg nogensinde har oplevet. Den mentale udfordring har altid været ALFA OMEGA for mig. Jeg respekterer de mennesker som kan tage på arbejde som et nødvendigt onde - og slår hjernen fra 8 timer om dagen, for at have en behagelig hverdag EFTER fyraften. Det ville jeg aldrig kunne gøre!

Det betyder også meget at turde ville, at tage de risici der er. Om man sætter penge, stolthed, helbred eller ambitioner på spil tror jeg ikke gør den store forskel - det handler om at tage nogle chancer for at gøre en forskel. For mig har det altid handlet om at jeg har været "kræsen", dvs jeg vil udelukkende arbejde med noget som udfordrer min intelligens, får mig til at føle at jeg gør en forskel, og generelt har en fed hverdag. For mig er arbejdet ligeså vigtigt som fritiden - det skal sq give indhold, og er ikke et nødvendigt onde.

Vil altid være iværksætter af sind, men om det er som selvstædigt for evigt, eller om jeg i en periode ender i en ansættelse er svært at sige. Om der står ejer eller ej på visitkortet, er ikke det vigtigste for mig, det vil altid være udfordringerne. Jeg er dog ret sikker på at jeg om 456 år ender mit arbejdsliv som ejer/partner. Har prøvet begge dele både som ansat og selvstændig de sidste 8 år - og sjovt nok er det de samme ting der skaber resultater -  initiativ, kreativ tankegang og arbejdsomhed. Ligesom du beskriver har jeg sltid presset mig selv (positivt) til at opnå de resultater jeg ville - og var da også derfor jeg endte som iværksætter. Da mit tidligere job eliminerede muligheden for initiativ, gik der ca 6 dage før jeg var fuldtid i mit eget firma

For mig var der en række eksterne faktorer, som alle faldt ned over mig samtidigt, der var med til at give mig skubbet ud i "afgrunden", lige fra sygdom i familien, en forretningspartner der tog røven på mig, og andre ting af mere personlig karakter. Ellers har jeg også tidligere taget det gode med det onde i hverdagen - og din beskrivelse af en iværksætter som værende lettere skizofren er både sjov om rammende. Så nu er det bare med at finde ballancen og holde den fremover. At det hele er sket imens jeg har været iværksætter/selvstændig har da været betydende, men tror samlet set at det kunen være sket uanset om jeg var ansat eller ej.

....det fantastiske er at den er ved at være på plads igen (se lidt metoder i mit ovenstående indlæg for hvordan det lykkedes igen for mig).

Så ja, kan sq også godt forstå dem der ikke vil være iværksættere, man ville heller aldrig kunne lade være selv.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)