I forbindelse med at producenten Roland afholder konkurrencen Roland Creative Awards for kreative virksomheder der benytter deres udstyr, har vi valgt at deltage med vores Roll-up Girl.
Vi stiller op i den Nord Europæiske region (der er ikke nogen for DK) og indtil videre er vi kun to virksomheder fra Danmark som deltager, resten er fra England, Tyskland, Polen m.fl.
Så jeg vil blive rigtig glad, hvis I gider at gå ind på www.rolandcreativeawards.com og give vores Roll-up Girl en stemme. I skal først vælge Danmark som land nede i bunden af siden, før I kan gå ind under Galleri og stemme på vores bidrag.
Roland opfordre direkte til at man får sine venner, bekendte m.m. til at stemme, så derfor er jeg heller ikke tilbageholdende med at bede mine med-amino'er om en hjælpende hånd .
Antallet af stemmer er ikke alt afgørende, da det er en jury fra Roland som afgører hvem fra hver region der kommer videre i konkurrencen om at blive global vinder. Men jeg er nu ret overbevist om at antallet af stemmer også hjælper på det.
Generelt set, så tror jeg vi har en change, da vinderne bl.a. findes ud fra det kreative, avancerede og tekniske niveau. Og da vi pt. er de eneste som har udnyttet alle mulighederne i deres nye flagskib inden for storformat-print, hvor vi bl.a. har brugt metallic og hvid funktionerne, så burde vi ihvertfald på det tekniske niveau være på forkant i forhold til dem som har lavet traditionelt CMYK-print og f.eks. sat det på en væg eller rundt om en bil.
På forhånd mange tak for hjælpe hvis du giver os en stemme - og også til dem som bare krydser fingre for os .
Det der gør den lidt mere speciel er at praktisk talt alle roll-ups normalt er kørt på en eller anden form for hvidt banner-materiale (polyester eller noget plastik). Vi har så valgt at udnytte de helt nye teknikker som der er i den nye VS-serie fra Roland, som bl.a. omfatter hvid og metallic-farver.
Så først har vi fundet frem til et helt klart materiale som kunne bruges til roll-ups (skal kunne tåle at blive rullet sammen og også være noget slidstærkt) og som vi kunne bruge i printeren. Bare at printe motivet på roll-up'en ville være lidt for simpelt og ville også komme til at se ret dårligt ud, da banneret er gennemsigtigt. Så derfor har en af vores grafikkere først lavet en hvid maske under alt det som skulle printes. Dernæst er alt det som skulle være metallic (kjolen, ørevarmere, handsker m.m.) masket ud og lagt i 12 seperate masker afhængigt af hvor meget metalfarver effekt der skulle være. Til sidst er der lavet en sidste hvid maske som bestod af de highlights der skulle være rundt omkring oven på metalkjolen og handskerne. Alle disse forskellige masker er så kørt ud som forskellige kombinerede filer til den server som styrer printeren. Først er der printet den hvide maske og så efterfølgende er der kørt det normale farvelag med CMYK (de fire grundfarver) oven på. Derefter er de forskellige masker af metallic-farve kørt på i én omfang. Til sidst er det sidste lag med hvide highlights kørt oven på metallic-farverne.
Ovenstående metode er ret utraditionel og har krævet en del nytænkning for at få fundet ud af hvordan vi kunne separere de forskellige elementer som skulle have metallic-effekt og de hvide elementer, hvor hvid ellers normalt i en printer jo bare er papiret/mediets-overflade og ikke en farve som man printer. Men vi fandt inspirationen og løsningen i den måde man normalt arbejder med airbrush på og simpelthen "opfandt" en måde til at kunne splitte et billede op i de ønskede lag (som vi kalder masker) og så køre dem enten sammen eller uafhængigt af hinanden alt efter hvilken effekt og kontrol vi ønsker med de pågældende masker. Så det er meget utraditionelt og derved også ret kreativt tænkt .