Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samarbejds-firma har kopieret min idé

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg indledte i starten af marts et samarbejde med et firma der skulle optimere min adwords kampagne.

Jeg har nu opdaget at firmaet har taget min idé og lavet en kopi af min side (ikke design men koncept/idé). Jeg har både oplyst firmaet om indtjening mv. og de har adgang til min adwords - selvfølgelig.

Hvad skal jeg gøre, jeg afventer pt. svar på om det er det firma der har kopieret min side - men jeg er 99% sikker på at det er dem.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 16:06
Dato: 15-04-2007 12:08:22 Forfatter:Lånelisten

Hvad skal jeg gøre..

Som Bill Gates siger:

RULE 1 - Life is not fair; get used to it.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:59
Hej Oliver

Har I lavet en skriftlig samarbejdsaftale? Eller er der andre beviser på jeres samarbejde f.eks. mails? Og kan du bevise, at du havde ideen/konceptet før dem?

Personligt ville jeg hurtigst muligt få en advokat til at skrive et brev til dem om, at de uberettiget bruger din ide/koncept og med en trussel om, at du vil få nedlagt forbud mod denne brug via retten, hvis de ikke straks ophører med bruge din ide - og så skal de have en relativ kort frist til at ophøre med at bruge din ide/koncept - ellers er det direkte til domstolene/retten. Husk i brevet også at tage forbehold om at kræve erstatning for dine tab.

Den type firma, der leverer af uberettiget kopiering af andres ideer, de har ingen moral og etik, og derfor er det desværre nødvendigt at bruge en advokat for at vise, at du mener det alvorligt, når du kræver erstatning. Jeg har efter 7 år i advokatbranchen (og er netop ved at starte som selvstændig advokat) lært, at det er ufattelig stor forskel på om de samme ting skrives på et almindelig personligt brevpapir eller et advokat-brevpapir. Så kontakt en advokat du har tillid og kommunikationskemi med hurtigst muligt, Oliver.

Jeg har ikke på baggrund af dit indlæg kunnet lave en reel juridisk vurdering af dine muligheder - men prøv at hente lidt inspiration i følgende bestemmelse i markedsføringsloven (og send mig blot en besked, hvis du har flere spørgsmål)

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer, der har lovlig adgang til virksomheden.

Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign., må ikke ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte andre i stand hertil.

Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte en erhvervshemmelighed, såfremt kendskab til eller rådighed over den er opnået i strid med de ovenfor nævnte bestemmelser.

Held og lykke - trods alt - med at finde en god og acceptabel løsning.

Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 09:39
Hej Lasse

Hvem er ham Bill G?

Han får da aldrig succes hvis han går rundt med sådan en indtilling til livet

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 10:05
Hej Oliver.

Hvis det er den oplyste hjemmeside, som du hentyder til, så tror jeg at du får svært ved at komme efter dem, da det umiddelbart ser ud som om, at du har samlet en masse betalingslinks til forskellige lån på en side.
Det kan jeg ikke lige se, adskiller sig fra andre lignende reklame sites.

Sagt på en anden måde, så ved jeg ikke, hvorvidt denne side eller konceptet er unikt nok.

Hvis det er en anden hjemmeside eller koncept du refererer til, så må du fortælle lidt om, hvor i jeres kontrakt, at det fremgår, at han ikke må stjæle konceptet og hvorledes dette er gjort.

Ellers håber jeg på god vind til dig.

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 11:32
Hmm.. Tror også du får svært ved, ligemeget hvilken side der er tale om, at få noget som helst, udover at skræmme dem lidt, ud af at tage kontakt til en Advokat..

Det er utroooolig sjældent at du kan være alene med din idé på internettet.. Og som altid, er der for det meste plads til 2-3 spillere med samme koncept.. Så selv om de måske har kopieret dit koncept, tror jeg sagtens du kan overleve.. altså.. Hvis de kopiere den, må der da være noget om det at den er god?.

Hvad der måske er er LILLE minus for dig er, at de også laver dine AdWords kampagner.. I tilfælde af at det er din samarbejdspartner der har lavet denne side, vil jeg nok vælge at samarbejde med en anden fra nu af, da det nok er med til at gøre dem ret så inhabile..

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:48
Det er næsten umuligt at beskytte simple forretningsideer. Der skal virkelig være tale om noget meget originalt med en meget stor innovationshøjde. Og selv hvis du kan "fange" dem der har kopieret din ide, så tager det 10 sekunder på Nettet at finde en stråmand i et andet land at køre det igennem.

Mine originale ideer kopieres hele tiden af andre. Jeg kan så bare glæde mig over, at jeg er god til at få andre nye ideer, og ikke mindst det faktum at jeg som oftest får langt mere ud af dem ved at være first-mover.
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 14:25
Jeg skulle lige til at skrive noget om markedsføringsloven, men kan se at en rigtig advokat allerede har været der med markedsføringslovens §19:

Markedsføringslovens §19, gengivet:

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.
Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.
Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer, der har lovlig adgang til virksomheden.
Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign., må ikke ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte andre i stand hertil.
Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte en erhvervshemmelighed, såfremt kendskab til eller rådighed over den er opnået i strid med de ovenfor nævnte bestemmelser.

Nu er det bare sådan at der ikke rigtig er nogen fastlagt straf for at bryde denne paragraf.

DU kan jo ikke bevise at du har lidt noget tab som følge af at de har kopieret din ide.

Så det eneste du efter min mening kan gøre er at hænge dem offentligt til tørre her så vi allesammen kan se hvem disse banditter er.

SÅ får de nok heller aldrig mere nogen adwords kampanier at optimere på for andre og du kan derved få din lille hævn over dem.

cand.merc.jur

Jan

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:22
Markedsføringsloven er underlagt privat påtale, hvilket på dansk betyder at den forurettede selv skal anlægge et civilt søgsmål. Derfor er der ikke tale om en strafferamme i dette tilfælde.
Til gengæld kan det blive en besværlig og dyr affære at dokumentere et eventuelt tab...

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 10:05
Jeg vil være varsom med at offenliggøre navn og virksomhed på vedkommende. Til at starte med oplyste du, at du var næsten 100 % sikker på, at det var det firma, som havde lavet en hjemmeside.

Først og fremmest skal man være 100 % sikker.

Det næste er, at du meget vel kan have ret, men måske ikke helt, når det kommer til det juridiske. "kan du bevise et tab", " er det virksomheden", "har man virkelig kopieret noget konceptuelt eller bare en ide, som ville være opstået før eller siden", "måske havde de allerede ideen i skrivebordsskuffen, da du blev kunde"

Martin Thorborg er før blevet ringet op af advokater, som truede med diverse sagsanlæg, hvis ikke offentliggørelsen og de medfølgende beskyldninger af deres klient blev fjernet fra Amino-indlæggene. Og at fjerne indlæg, det tager han vist mange penge for nu ( med rette)

Så inden du starter med at offentliggøre noget, så forhør dig lige hos Martin først og evt. en advokat.

Skide ærgerligt - jeg ved det. Men pas på at skuffelsen ikke giver bagslag.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)