Hej Tom,
Lad for guds skyld være.
Jeg har ved et par tilfælde overvejet at hænge et par firmaer ud, som vitterligt har behandlet mig temmelig usselt. Ved én lejlighed kom det så vidt, at jeg fik en aftale med en meget begejstret journalist, som hjertens gerne ville omtale min i øvrigt veldokumenterede og enkle sag.
Heldigvis fik jeg tænkt mig om inden mødet, som jeg endte med at aflyse. Journalisten var temmelig irriteret, men endte med at vise en del forståelse for mine bevæggrunde:
Nemlig at jeg reelt næppe ville få noget ud af at genere modparten. Tværtimod skulle jeg bruge min tid, energi og humør på noget så ligegyldigt og ukonstruktivt som hævn.
Men hvad meget vigtigere er - jeg ville udstille mig selv som en person, der hænger andre ud. Når jeg selv læser om forsmåede personer, som skælder ud på nettet eller i medierne, så får jeg sjældent det bedste indtryk. Hvem kender ikke billederne fra formiddagsaviserne, hvor en eller anden person står og stirrer vredt ind i kameraet? Er det den person man ønsker at være? Næppe.
Hænger man nogen ud i professionelle sammenhænge, er der overhængende risiko for at tingene falder tilbage på en selv. Uanset hvor ret man har og hvor meget sagen fylder i ens egen verden, så hverken kan eller vil andre sætte sig ind i tingene. Til gengæld tror jeg de vil hæfte sig ved, at man har valgt at bruge sin energi på at skælde ud.
Jeg har ved nogle lejligheder, bl.a. en gang her på Amino, aktivt fravalgt potentielle samarbejdspartnere fordi de netop havde hængt andre ud. Jeg tror egentligt at de pågældende havde et godt argument og havde ret i deres påstande - men jeg skulle "ikke nyde noget". Tænk hvis de tog fejl og hængte folk ud uden god grund? Så hellere holde sig væk - det kunne jo være mig, der fik samme behandling næste gang.
Vi handler meget med reklamebranchen, og selvom langt de fleste af vores kunder er både hæderlige og seriøse, er der også en række brådne kar, som spekulerer i konkursrytteri, navneskift og almen fusk og plat. Når man er blevet snydt for 2. eller 3. gang af sådan en bandit, så har man lyst til at advare gud og hvermand - men det er dumt, og det giver mine andre gode kunder et helt forkert indtryk. Så jeg holder mig på måtten.
Håber det har givet lidt inspiration.
Venlige hilsener,
Jens