Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man låne en E-bog ?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja man kan godt låne e-bøger.

Der findes software netop til dette foremål 

Jeg tror at adobe har noget. 

Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 336
Skrevet kl. 18:04

Ved du hvilket adobe program der tilbyder dette, kunne være meget sjovt at se. er jo mange der laver e-bøger på amino, så ville de kunne give deres kunder mulighed for at låne deres e-bøger.
Kunne være der var nogen der så en mulighed i det eller noget helt tredje .

Mvh.
Jonas.

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 18:12

Måske er det lidt ved siden af, men når i sammenligner at låne bøger på biblioteket samt en e-bog er det jo ikke helt det samme..

Hver gang en bog bliver lånt på et bibliotek, kommer forfatteren til at modtage en tjek fra bibliotekerne i forhold til hvor mange gange hans bøger er blevet lånt ud..

Jeg kunne da ikke forstille mig af en forfatter ville låne sin bog ud. Det er jo derfor at mange af dem som netop har skrevet en e-bog at de også laver en lite version og den kan man jo hente ned og hvis man så har interesse så køber man hele pakken..

Men men, jeg kunne jo tage fejl..

Følger med i udvikling af denne tråd.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 18:19

Du kan låne masser af e-bøger på biblioteket. Så en eller anden form for lovlighed må der vel være? Som forfatter får man biblioteksafgift og copydan vederlag ganske som normalt. Men det er ikke alle e-bøger, bibliotekerne har. Den enkelte bog købes efter anmeldelse/lektørudtalelse fra DBC. I 'gamle dage' fik DBC bøgerne gennem pligtafleveringssystemet, men sådan er det ikke mere. Nu skal man som forfatter selv sende sin bog til DBC (DBC=Dansk Bibliotekscentral).

Det er normalt kun bøger, som har 'værkhøjde', der indkøbes. Uden at kende de forskellige e-bøger, der fx sælges fra firmaers hjemmesider for at understøtte firmaets ydelse, har næppe værkhøjde. 

De e-bøger, du låner fra biblioteket, 'holder' i et vist antal dage. Om de så imploderer eller hvad, ved jeg faktisk ikke, da jeg læser mine e-bøger via et 'own shelf-system', man kan oprette som låner.

/Marianne

Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 336
Skrevet kl. 18:20

Ja, kan godt være du har ret. Men synes det er en spændende udvikling tråden har fået og kunne da være super lækkert hvis man kunne låne e-bøger ud.

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 18:24

Ahh der kan man bare se, man kan skam låne e-bøger på bibliotekerne :)

Vidste jeg ikke lige, men er det også flere år siden jeg har trådt indenfor et bibliotek, jeg køber alle mine bøger efterhånden :)

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 18:28

Alexander R. B | Freelance Grafiker:
Vidste jeg ikke lige, men er det også flere år siden jeg har trådt indenfor et bibliotek

He, he - og så er der det smarte med e-bøger, at man ikke behøver træde nogen som helst steder hen. Man bruger bare det der indernet, du ved :-)

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 18:54

Marianne H:
Du kan låne masser af e-bøger på biblioteket. Så en eller anden form for lovlighed må der vel være? Som forfatter får man biblioteksafgift og copydan vederlag ganske som normalt. Men det er ikke alle e-bøger, bibliotekerne har.

Angående lovligheden kommer det helt an på hvilken betingelser bogen er udgivet under. F.eks er betingelserne for Thorborgs og Rosenstands e-bøger noget i stil med "For your eyes only". Dvs. ingen udlån, kopiering osv. uanset forholdene, med mindre det specifikt bliver aftalt med den pågældende forfatter.

mvh

Jan

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 19:25

Hvad siger lovgivningen ? alt det andet kan man ikke bruge til noget som helst.

Det er også ulovligt at kopier fra en alm. bog, men den må du jo gerne låne og mit indlæg går heller ikke på kopiering, men kun på udlån.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 19:39

Mads A.:
Hvad siger lovgivningen ? alt det andet kan man ikke bruge til noget som helst.

Lovgivningen giver relativt frie rammer for ejeren (forfatteren) til at sætte licensbetingelserne. Og i bl.a. mine bøger er de klare: Udlån er et brud på den aftale om licens til bogen, der er indgået.

Andre e-bøger er "friere". Mit råd er: Læs betingelserne for den enkelte bog.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)