Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor er der ingen, der har haft succes med Just-Eat.com efterligning?

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)
Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan Løw:

Det er nu ikke helt korrekt, at konkurrenter ikke også er lykkedes på markedet. e-takeaway har haft pænt succes samtidig med Just-Eat.

Jeg tror faktisk, at der fint er plads til endnu et brand på markedet. Just-Eat har meget slået sig op på og identificeres derfor med fastfood og billige priser. Men rent strategisk er de ved at bevæge sig mere og mere over imod de lidt bedre spisesteder, fordi der dels ligger mere indtjening der og dels er færre problemer med sproglige barriere, manglende betalinger fra samarbejdspartnerne etc.

Men området for niche-portaler indenfor f.eks. sushi, italiensk/fransk-mad og lignende er i mine øjne bestemt uudnyttet. Det kræver selvfølgelig kapital, tid og tålmodighed, men muligheden ligger der bestemt. Og strategien er naturligvis ikke mindst den, som Just-Eat folkene siden har brugt til at lave en pendant indenfor tøj (Miinto) - nemlig at lade partnerne både betale en kommission OG markedsføre portalen via deres butikker. Godt tænkt er det.

OG: Hvem ved om der på et tidspunkt ikke kommer et lignende koncept for:

- friskbagt morgenbrød (der er nogle, men lavet på samme måde som Just-Eat setup'et)
- sund fastfood (landsdækkende).

Det burde være muligt i hvert fald :-) 

okay kendte ikke e-takeaway men vis de har succes har du sikkert ret ? 

Men jeg kender ikke det andet af navn 

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 22:48

Man skulle starte lokalt i en mellemstor provinsby og gøre Pizzariaerne til medejere og overtale dem til at smutte fra Just-eat i samlet flok. Hvis alle 10-15 pizzariaer er med på den, så er der ingen der mister omsætning.

Den eneste grund til at jeg som kunde benytter Just-eat, er fordi jeg kan betale med kort.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 22:55

Jonathan Løw:
Det er nu ikke helt korrekt, at konkurrenter ikke også er lykkedes på markedet. e-takeaway har haft pænt succes samtidig med Just-Eat.

Jeg skimmede hurtigt regnskabstallene, for de virksomheder jeg kunne finde med relation til e-takeaway. Nu ved jeg ikke hvad dit kriterie for en "pæn succes" er, men det er i hvert fald ikke det samme som mit.

Jeg er ikke gået i dybden, for så interessant er det heller ikke, men generelt har de alle en negativ egenkapital. Et eksempel.

Jeg er klar over, at der sandsynligvis bliver flyttet en masse penge rundt mellem alle selskaberne, men jeg kan ikke lige se hvor de havner :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 22:59

Nicolaj Thomasen:
Man skulle starte lokalt i en mellemstor provinsby og gøre Pizzariaerne til medejere og overtale dem til at smutte fra Just-eat i samlet flok. Hvis alle 10-15 pizzariaer er med på den, så er der ingen der mister omsætning.

Det tror jeg sagtens man kunne, og især i en by i den størrelse, ville det sandsynligvis være forholdsvist let, at markedsføre det.

Men generelt er der mange muligheder der slet ikke er udnyttet, og selvom der sker små ændringer hos just-eat, virker det som om at udviklingen er gået i stå. Det kunne være en konkurrents mulighed, men ikke hvis man kun vil kopiere konceptet :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mit kendskab til Just Eat er udelukkende som bruger. Derfor er det bare lidt tanker, som jeg selv synes kunne være interessante. 

Just-eat sidder på stort set alt online bestilling af mad. Så at lave en klon, uden noget nyt, vil være fantasiløst, uden nyhedsværdi e.lign. At kopiere en service der fungere godt er hovedløst, men at videreudvikle konceptet kan sagtens blive en god forretning. Specielt at satse på segmenter, hvor Just-Eat ikke står ligeså stærkt.

Jeg ville satse 100% på en app. eller mobilversion, som skal være nemmere og bedre end Just-Eat. Der kunne laves så mange fede ting. Som Nicolaj beskriver, så er det nemmest at starte ud i et geografisk begrænset område.

Hvis vi leger med tanken, så kunne man lade Pizzeriaerne "reklamere" på appen, og lave særtilbud. Pizza Mand A vil gerne af med det sidste skinke inden det bliver gammelt. Han laver et tilbud på fælles app, hvor Pizzaerne kan købes til under halv pris.

Den sultne bruger logger på, og kan se at en Pizza Mand A 250m2 væk har et super tilbud lige nu. Kvaliteten kan svinge, men andre brugere har rated det Pizzaria godt så han tager chancen. Måske skal der være en "klik og betal funktion", da kreditkort oplysninger allerede er indtastet i Appen. 

Uden at vide om det er en mulighed, så kunne det være fedt for pizza mændende at se hvor mange brugere, der er er på Appen' inden for et område. Så han på sin skærm kan se, der er 280 brugere indenfor en radius af 1km.

Hvis man skal vippe Just-Eat af pinden, så er det den vej man skal gå (tror jeg). Æde sig ind stille og roligt.

Fra København
Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 23:14

Hvad med E-takeaway betragtes de ikke som konkurrenter til Just-eat .............................de har da succes med deres firma.

Hvem der efterligner hvem af de to firmaer, ved jeg ikke.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:23

Hanne:

Jo det er de da, men mit indtryk er at deres platform til at bestille mad, ikke fungere lige så godt som Just-eat. Der er heller ikke koblet lige så mange forretninger på. Tilgengæld har de et bonuspoint system, så brugerne reelt spare mellem 1- 10% på deres mad. Det kan jo godt give nogle loyale kunder. Just-eats bonuspoint er langt fra ligeså attraktivt for brugerne. Men det betyder også at argumentet for at bruge deres service, blandt andet ligger i, man reelt kan spare nogle penge på sin mad.

Fra Thisted
Tilmeldt 26. Aug 11
Indlæg ialt: 4
Fra  Shonshog Skrevet kl. 23:26
Det burde være nemt at udkonkurrere just eat, da de tager 20 % af ordrebeløbet i provision, og rigtig mange er godt og grundig træt af det. En hæmsko ligger i at just eat presser konkurrenter ud, ved at sige de kun må bruge just eat, så man skal have penge til at køre en sag mod dem, hvis de gør vrøvl
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:31

Matt D:
Det burde være nemt at udkonkurrere just eat, da de tager 20 % af ordrebeløbet i provision, og rigtig mange er godt og grundig træt af det. En hæmsko ligger i at just eat presser konkurrenter ud, ved at sige de kun må bruge just eat, så man skal have penge til at køre en sag mod dem, hvis de gør vrøvl

Faktum er vel også, at hvis de ikke er repræsenteret på Just-eat så mister de en ret stor omsætning. Det er noget af et had- & kærlighedsforhold at have :-).

Fra Zug, Schweiz
Tilmeldt 27. Jul 08
Indlæg ialt: 135
Fra  GoSocial ApS Skrevet kl. 23:37

Jeg tror forklaringen er mere simpel, nemlig stordriftsfordele.

Man kan ikke starte et sådant koncept op med 20 restauranter og lidt kunder hist og pist. Det kunne Jesper & co. godt i tidernes morgen, fordi der ikke var nogen konkurrenter, og alle nye kunder og restauranter var ellervilde over de nye muligheder, som konceptet skabte. Man skal dog også lige huske på, at de gang på gang var meget tæt på konkurs og også havde deres udfordringer i opstarten.

I dag vil det være meget omkostningstungt at kæmpe mod en konkurrent fra scratch, hvis kampen starter 0 vs. 1.800 restauranter.

I sagens natur vil der gå længe, inden konkurrenten ville kunne have noget mere interessant at tilbyde sine restauranter eller kunder.

Tilbage til de gode gamle fire P´er.

Hvis man vælger at differentiere sig på pris (ift. restauranterne), er det så overhovedet nok til at få det lokale pizzaria til at hive sit store klistermærke af foruden og aftalen med Just-Eat, der sikrer sikker omsætning i kassen dag ud og ind, itu?

Hvis man vælger at differentiere sig på produktet, så skal man satme stå tidligt op. Husk på, at Just-Eat gutterne har siddet og nørdet usability og systemudvikling i ufattelig mange år. Derudover har de indført mulighed for forsinket betaling osv. Den bliver svær at slå.

Hvis man vælger at differentiere sig på distributionen, så finder man næppe de store fordele.

Hvis man vælge at differentiere sig på markedsføringen, så skal man stå tidligt op. Man kæmper mod et veletableret og stærkt brand, der kan beholde sig markedsposition uden de store armbevægelser. Hvis man bliver en konkurrent i markedet, så har de en meget stor pengekasse og kan begynde at markedsføre sig intensivt eller lave særlige kampagner mod f.eks. restauranterne.

Den ser sku ikke nem ud... men det sagde de selvfølgelig også om Frank Rasmussens mange teleselskaber Skype-BigSmile

GoSocial.dk - Ingen luftkasteller og tom snak - effektiv eksekvering på de sociale medier.
Europas største annoncør på Facebook i 2010.

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)