Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ønske om at bibeholde midler i enkeltmandsvirksomhed

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Rene

Det vil jeg da ikke udelukke at du kan have ret i. Jeg er dog informeret om - måske fejlagigt - at man hos SKAT vurdere at det ikke er sandsynligt at bil i en enkeltmandsvirksomhed ikke bruges privat. Den vurdering har de nok også ret i langt hen af vejen. Men der findes dog tilfælde hvor det ikke er tilfældet og her er jeg i blandt. Men er der ikke forskel på om man en decideret firmabil eller om der er tale om et driftbil?  ...når tømreren f.eks. kører ud på opgave i varevogn bliver han vel ikke beskattet af at have firmabil? ...men dog er han jo nødt til at kunne have alt sit værktøj m.v. Min pointe er blot at min bil er et nødvendigt driftmiddel og ikke et personlaegode for mig som ejer af firmaet på samme måde som etvognmand e ilde stedt uden sin vogn.

AJ

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:54
Dato: 09-04-2007 11:11:04 Forfatter: AJ
Hej Rene

Det vil jeg da ikke udelukke at du kan have ret i. Jeg er dog informeret om - måske fejlagigt - at man hos SKAT vurdere at det ikke er sandsynligt at bil i en enkeltmandsvirksomhed ikke bruges privat. Den vurdering har de nok også ret i langt hen af vejen. Men der findes dog tilfælde hvor det ikke er tilfældet og her er jeg i blandt. Men er der ikke forskel på om man en decideret firmabil eller om der er tale om et driftbil?  ...når tømreren f.eks. kører ud på opgave i varevogn bliver han vel ikke beskattet af at have firmabil? ...men dog er han jo nødt til at kunne have alt sit værktøj m.v. Min pointe er blot at min bil er et nødvendigt driftmiddel og ikke et personlaegode for mig som ejer af firmaet på samme måde som etvognmand e ilde stedt uden sin vogn.

AJ

Det er ikke afgørende i sig selv om man har 1 privat bil ved siden af. Skal man undgå at blive beskattet af værdi af fri bil når vi taler hvidpladebiler er der kun en vej og det er et vandtæt kilometerregnskab. Det samme gør sig egentlig også gældende for gulpladebiler men formodningen for at en specialindrettet kassebil anvendes privat er mindre end når vi taler om egentlige personbiler.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 19:39
Hej alle

Er der noget i vejen for at spare op i selskabet ved at investere i aktier eller obligationer?

har selv overvejet det, det må være noget næmmere end alle de mange skattetekniske foreslag.

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:51
Nej det er der ikke noget til hinder for hvis vi taler om obligationer og beviser i akkumulerende investeringsforeninger. Disse kan nemlig indgå i virksomhedsordningen. Det kan aktier derimod ikke og derfor vil investering i aktier blive betragtet som en hævning i virksomhedsordningen = privat hævning. Herudover slipper man ikke for det tekniske (virksomhedsordningen).

En af ulemperne ved at have en personlig virksomhed i virksomhedsordningen fremfor et selskab er netop det med aktierne. I et selskab må du jo godt investere i aktier i andre selskaber.    

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Skrevet kl. 19:46
Tak Bent

Det er også et ApS jeg har og vil gerne kombinere denne mulighed for både at beholde midlerne

i selskabet til senere beskatning samt at investere i aktier og/eller obligationer.

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 21:28
Det lyder ikke som nogen helt dum ide, Jens   ...måske jeg skulle overveje det samme.

Gør det nogen forskel om man har firmabil (gulpladet varevogn) i et Aps fremfor i et enkeltmandsfirma eller kommer det ud på et?

Hilsen

AJ

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 09:53
Hvis den pågældende bil udelukkende anvendes erhvervsmæssigt kommer det ud på et. Anvendes bilen også privat kommer det sådan set også ud på et. Lige så snart du har bilen inde i virksomheden bliver du beskattet af værdi af fri bil. Reglerne om værdi af fri bil kan bare kun bruges når vi taler om personlige virksomheder i virksomhedsordningen.  

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Skrevet kl. 15:43
Bent, for lige at præcisere mit spørgsmål så går det på at jeg ville få udarbejdet en balance

før regnskabsårets afslutning, og hvis der så f.eks. er 100.000 i overskud før skat og jeg så køber

aktier for 90.000 for at være på den sikre side, hvad bliver min skat så? 28% af 10.000?

Det er klart at jeg skal betale skat af aktieudbytte det er selvfølgelig ok. Og kan jeg så efter 3 års ejerskab

sælge disse aktier skattefrit

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 21:53
Aktierne kan hverken fratrækkes eller afskrives så du betaler selvfølgelig 28% skat af de 100.000 kr. Ja dit selskab kan sælge de pågældende aktier skattefrit efter 3 års ejertid.  

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)