Det vil jeg da ikke udelukke at du kan have ret i. Jeg er dog informeret om - måske fejlagigt - at man hos SKAT vurdere at det ikke er sandsynligt at bil i en enkeltmandsvirksomhed ikke bruges privat. Den vurdering har de nok også ret i langt hen af vejen. Men der findes dog tilfælde hvor det ikke er tilfældet og her er jeg i blandt. Men er der ikke forskel på om man en decideret firmabil eller om der er tale om et driftbil? ...når tømreren f.eks. kører ud på opgave i varevogn bliver han vel ikke beskattet af at have firmabil? ...men dog er han jo nødt til at kunne have alt sit værktøj m.v. Min pointe er blot at min bil er et nødvendigt driftmiddel og ikke et personlaegode for mig som ejer af firmaet på samme måde som etvognmand e ilde stedt uden sin vogn.
Det vil jeg da ikke udelukke at du kan have ret i. Jeg er dog informeret om - måske fejlagigt - at man hos SKAT vurdere at det ikke er sandsynligt at bil i en enkeltmandsvirksomhed ikke bruges privat. Den vurdering har de nok også ret i langt hen af vejen. Men der findes dog tilfælde hvor det ikke er tilfældet og her er jeg i blandt. Men er der ikke forskel på om man en decideret firmabil eller om der er tale om et driftbil? ...når tømreren f.eks. kører ud på opgave i varevogn bliver han vel ikke beskattet af at have firmabil? ...men dog er han jo nødt til at kunne have alt sit værktøj m.v. Min pointe er blot at min bil er et nødvendigt driftmiddel og ikke et personlaegode for mig som ejer af firmaet på samme måde som etvognmand e ilde stedt uden sin vogn.
AJ
Det er ikke afgørende i sig selv om man har 1 privat bil ved siden af. Skal man undgå at blive beskattet af værdi af fri bil når vi taler hvidpladebiler er der kun en vej og det er et vandtæt kilometerregnskab. Det samme gør sig egentlig også gældende for gulpladebiler men formodningen for at en specialindrettet kassebil anvendes privat er mindre end når vi taler om egentlige personbiler.
Nej det er der ikke noget til hinder for hvis vi taler om obligationer og beviser i akkumulerende investeringsforeninger. Disse kan nemlig indgå i virksomhedsordningen. Det kan aktier derimod ikke og derfor vil investering i aktier blive betragtet som en hævning i virksomhedsordningen = privat hævning. Herudover slipper man ikke for det tekniske (virksomhedsordningen).
En af ulemperne ved at have en personlig virksomhed i virksomhedsordningen fremfor et selskab er netop det med aktierne. I et selskab må du jo godt investere i aktier i andre selskaber.
Hvis den pågældende bil udelukkende anvendes erhvervsmæssigt kommer det ud på et. Anvendes bilen også privat kommer det sådan set også ud på et. Lige så snart du har bilen inde i virksomheden bliver du beskattet af værdi af fri bil. Reglerne om værdi af fri bil kan bare kun bruges når vi taler om personlige virksomheder i virksomhedsordningen.
Aktierne kan hverken fratrækkes eller afskrives så du betaler selvfølgelig 28% skat af de 100.000 kr. Ja dit selskab kan sælge de pågældende aktier skattefrit efter 3 års ejertid.