Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ønske om at bibeholde midler i enkeltmandsvirksomhed

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen!

Det sørger din revisor for........de ret komplekse regler med hensyn til indskudskonto, hæverækkefølge mv.

er han helt sikkert grundigt inde i.

/Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:46
Hej..Peter(ikke revisor)!

Ja...det er korrekt..en engangsydelse på leasing føres direkte ud i driften, og

bliver dermed "straksafskrevet"...husk lige, at etableringsgebyrer i forbindelse

med leasingaftaler ikke er skattemæssigt fradragsberettigede.

/Peter

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 00:51
Tak, jeg tager lige en snk med ham  ...og ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk at det var noget i den retning der gjorde at han mente det var en dårlig ide   ...fordi det blev for besværligt (dyrt) for både ham og mig.

Selv om det er lidt en anden retning end mit oprindelige spørgsmål vil jeg lige forklare min ide omkring leasingbil da den jo er skabt for at løse samme problem om det første jeg skrev.

Tanken er at spare så mange penge op at leasingydelsrne ikke blive en risiko såfremt der kommer dårlige tider. Det vil sige noget der i realiteten svarer til en udbetaling på 40-60 % (ja, jeg ved det er mange penge). På den måde har man de første mange "afdrag" hjemme og man er ikke så udsat. Driften derimod er løbende e reel udgift i firmaet. Dernæst er der muligheden på sigt at overtage bilen privat til en god pris. Dog kan dette kun lade sig gøre hvis pengene der nruges forbliver i firmaet (f.eks ved hjælp af virksomhedsskatteordningen) da det at slippe for skatten  jo er en væsenlig del af pointen.

Er der nogen der har noget at indvinde  eller kan jeg trygt og roligt ringe til Porchefabrikken og vælge farve ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:58
Hej!

Jo....men husk...at når du sælger bilen til privaten, at det skal være værdien

i handel og vandel...og ikke en fiktiv pris.

/Peter

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 01:01
men er det ikke lidt op til den enkelte  ...inden for rmelighedens grænser?
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:03
Hej!

Hmmm...SKAT kan sagtens finde på at checke.

Det bedste ville nok være til den tid at få en skriftlig vurdering af en fagmand.

/Peter

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 01:08
Jeg er med på din pointen revisor-peter :-)  ....men der vil jo altid være markant forskel fra bil til bil   ....bl.a. grundet stand km-tal osv.

Men min "fidus" er også mere den at få så sto en del af bilbudgettet over i firmaet uden at lide for stor risiko som det jo trods alt lidt er at lease.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 22:57
Hej AJ

Jeg forstår ikke helt din grundlæggende indgang til tingene, det lyder umiddelbart som om at det her med "at betale sin min skat med glæde" ikke helt er slået igennem ved dig. Jeg synes det lyder som om dine overvejelser udelukkende går på hvordan du undgår skat, malerier, møbler, finansiering af privat bil via leasing (så skal der jo betales skat af værdien af fri bil...).

Det er klart at der er mange der gør sig disse overvejelser, men som Peter revisor siger...så tjekker skat altså tingene engang i mellem, og er du først blevet trukket ud, så går rygtet på at de vil være trofaste "gæster" de næste mange år.

For mig at se er det eneste rigtige at gøre at lave et ApS hvis omsætningen er stor nok, eller benytte sig af etableringsordningen (dvs. opsparing på etableringskonto til eks. et ApS) hvis omsætningen ikke er tilpas stor.

PS: Undskyld hvis jeg lyder lidt bister men grundliggende synes jeg man skal passe meget på ikke at bøje systemerne for meget.

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 23:34
Hej Rene

Du har delvist ret  ...en af mine succesparametre om at være selvstændig erhvervsdrivende er at tjene penge.

Dog har jeg allerede tidligere i mit inlæg poienteret at jeg ikke ønsker at bryde loven og min ide med leasing er ikke spor anderledes end de tuseinder af andre biler der kører rundt på vejene - private såvel sm erhverv.

Jeg betaler rent faktisk min skat med glæde, og mine tanker handler ikke som sådan om at unddrage eller betale mindre i kat. Det handler om at gøre fimaet så stærk som muligt så det har noget at tå imod med. Med virrksomhedsordningen slipper jeg jo ikke billigere men skubber bare beskatningen på min personlige indkomst

Til gengæld bliver jeg lidt irriteret når reglerne ikke er helt fair. I mit tilfælde er jeg NØDT til at have en bil for at kunne udføre de ting jeg nu har valgt at arbejde med. Dog kan man - så vidt jeg er orienteret - ikke få lov at have en en bil i firmaregi som kun bruges til firmarelaterede ting. Dette er kun muligt hvis man derudover har en anden bil i privat regi.

Min poiente er blot at jeg finder det lidt urimeligt at jeg er "nødt til" at gældsætte mig privat for at kunne udføre de opgaver jeg har i mit firma - opgaver der kræver bil. Sagt med andre ord: havde jeg ikke den beskæftigelse jeg har så havde jeg heller ingen bil.

Derfor har jeg et ønske om at udgiften også ligger i firmaet og min ide til dette er primært at spare et beløb op i firmaet (f.eks 100.000) som der så betales 28% aconto skat af i firmaet. Det resterende beløb ville jeg så bruge som reserve til leasingydelsen såfremt jeg kommer ind i perioder hvor der en lille omsætning. Altså handler det om at sikre mig selv i en leasingkontrakt der ellers kan blive en dyr affærre. Der bliver hverken snydt eller bedraget men blot gået med store seler og bred livrem :-)

På samme måde synes jeg det er urimeligt at man ikke kan trække p-bøder fra da disse jo - i mit tilfælde - udelukkende kan opstå fordi jeg er på en opgave i formaregi   ...og til tider opgaver hvor jeg ikke har mulighed for at styre tidsmæssigt. Naturligvis skal jeg have en bøde når jeg parkerer ulovligt og den betaler jeg også gladeligt (sådan da ;-)  ...mn det ændrer ikke på at jeg aldrig ville haveholdt hvor jeg holder hvis ikke det var fordi jeg var på en opgave i firmaet.  ...for slet ikke at nævne min irritation over at man førhen kun kunne betale stafporto med frimæerk  ...men det er en anden historie :-)

Hvad angår indkøb af møbler eller malerier så er jeg jo netop den første viksomhed i landet der har indkøbt den slags. At jeg så vælger at købe dyre og værdisikre effekter kan vel næppe i sg selv være noget nogen bjæffer over, men naturligvis skal man ikke overgøre det og jeg er ganske enig i at SKAT ikke er dumme.

Jeg har ikke så meget kendskab til de forskellige selskabsformer og det var netop det og den omtalte virksomhedsordning som jeg var ret nysggerig på  ...og sm jeg nu er blevet lidt klogere på.

Best

AJ

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 10:22
Hej AJ

Jeg vil absolut mene at det er muligt at have en bil i firmaet selv om du ikke har en i privaten. Enten skal du føre kørselsregnskab over den, eller vælge at blive beskattet af den hvis du bruger den privat. Sålænge man har kørselsregnskab som er reelt er de lette at tale med.

/René

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)