Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb og udlejning af lejlighed gennem holding, til mig selv

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 02:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er interesseret i at købe en lejlighed med mit holding selskab. Denne lejlighed ønsker jeg at leje ud til mig selv og evt. andre.

Af økonomiske årsager, kan jeg ikke personligt/privat købe denne lejlighed, men er nødt til at gøre det igennem holding selskabet, som har kapitalen til det!

Er der nogen der kan gøre mig klogere på, hvad jeg skal være opmærksom på ved dette? Eller hvor jeg kan læse mere?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

I og med at du er hovedaktionær og direktør (formoder jeg) og dermed har væsentlig indflydelse på egen aflønning, skal du beskattes af værdi af fri bolig. Værdien skal beskattes som personlig indkomst, hvoraf der endvidere skal svares AM-bidrag. Den skattemæssige værdi af fri bolig kan dog nedsættes med eventuelle egenbetalinger til selskabet vedrørende boligen (huslejebetalinger).

Satsen for den skattemæssige værdi af fri bolig fastsættes til 5% af beregningsgrundlaget, der udgør det største beløb af ejendomsværdien pr. 1/10 året før indkomståret (for nuværende 1/10 2010) eller anskaffelsessummen for lejligheden med tillæg af 1% af beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskat op til kr. 3.040.000 og 3% af resten. Hertil lægges den faktisk betalte ejendomsskat og øvrige løbende udgifter selskabet afholder.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus

Tak for svar. Jeg har dog lige et par uddybende spørgsmål jeg håber du vil svare på.

Vil det sige at jeg kommer til at skulle ligge en hel del til min personlige indkomst "på årsopgørelsen" (alt afhængig af beregningsgrundlaget selvf.) hvis jeg ikke betaler husleje til selskabet? Men hvis jeg derimod betaler husleje til selskabet kan dette beløb modregnes det beløb der ville fremgå som personlig indkomst på årsopgørelsen? -Mit "problem" er at der er "rigeligt" med penge i holdingselskabet, men at jeg ikke kan have nogen særlig stor personlig indkomst, hvilket er grunden til at jeg ønsker lejlighedskøbet igennem holdingselskabet.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil sige, at du kan beregne hvor meget du skal betale i husleje for ikke at komme til at blive beskattet af fri bolig.

Eksempel (simplificeret):
Anskaffelsessum = kr. 2.000.000
Offentlig vurdering = kr. 2.000.000
Beregningsgrundlag for ejendomsværdiskat = kr. 2.000.000

(What are the odds Smile)

Satsen for den skattemæssige værdi af fri bolig bliver således 5% af kr. 2.000.000 + 1 % af kr. 2.000.000 = kr. 120.000. Dertil lægges ejendomsskatten (lad os sige kr. 12.000 om året) og øvrige løbende udgifter afholdt af selskabet (kr. 0).

Den samlede skattemæssige værdi bliver således kr. 132.000. Dette svarer til, at der skal betales en månedlig husleje på kr. 11.000 for at du ikke bliver beskattet af fri bolig.

Betaler du reelt kun kr. 10.000 skal du således beskattes af kr. 1.000 om måneden.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus,

lige et tillægsspørgsmål, hvad med hvis den generelle markedsleje i området er væsentlig mindre....
lad os sige ovenstående enksempel er for en lejlighed på 100m2...

Den generelle markedsleje er 1000 kr. pr. m2 pr. år...det vil isåfald give en leje på 8333 pr. mdr...

Hvis den ikke har, så bestemmer skat jo, via deres ofte meget fejlbehæftede ofentlige ejendomsvurdering hvad man skal betale i leje for at ikke betale ekstra skat...
De kunne jo bare året efter hæve den offentlige ejendomsvurdering til 2.800.000 millioner...det er der jo utallige eksempler på i københavns kommune for eks...

/Martin

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Rules are rules, for at sige det lidt groft.

Du ville jo i den omvendte situation kunne nyde godt af det, hvis markedslejen lå over den beregnede "fri bolig"-leje.

Man kunne prøve at indhente bindende svar, og evt. kombinere det med en klage over den offentlige vurdering.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Claus.

Vil det så sige at ligemeget hvad man skal bruge lejligheden/ejendommen til, vil man blive beskattet personligt, såfremt man er hovedaktionær i virksomheden? Jeg regner med at jeg tager fejl, for det lyder lidt urimeligt, hvis formålet er udæejning til alle andre end en selv! Hvordan hænger det sammen?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 07:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, der er trods alt grænser for galskaben Smile

Lejer du lejligheden ud til tredjemand, vil du ikke blive beskattet af fri bolig.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Så virksomheden kunne i princippet godt købe en erhverv eller privat bolig/ejendom, leje den ud til x antal lejere, og samtidig leje sig selv ind i et eller flere af lokalerne (til kontor for virksomheden), uden at nogen af hovedaktionærerne blev beskattet for fri ejendom.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, beskatning af fri bolig sker (i hvert fald endnu Smile) kun hvis der reelt er tale om fri bolig (helt eller delvist).

Hvis selskabet køber en lejlighed/ejendom, og der ikke sker udlejning til selskabets aktionærer (eller folk med væsentlig indflydelse på egen aflønning) til under den pris vi tidligere har drøftet, så vil der ikke ske beskatning - der har jo trods alt ikke været nogen indtægt og/eller økonomisk fordel for nogen af de relevante parter.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)