Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb og udlejning af lejlighed gennem holding, til mig selv

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Claus :)

Hvad nu hvis selskabet lejer et værelse i lejligheden ud til en af indehaverne af selskabet (lad os sige 20 m2 ud af 100 m2) ?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ved jeg ikke, men jeg kunne forestille mig man gør brug af den samme fremgangsmåde som tidligere omtalt, og så tager den forholdsmæssige andel (20/100).

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du brug for hjælp til at vurdere det juridiske i forbindelse med køb af lejligheden og oprettelse af  lejekontrakt, hjælper jeg dig gerne. Det økonomiske har Claus jo helt styr på :-)

Tilmeldt 13. Dec 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har lidt samme spørgsmål omkring køb af fast ejendom i holdingselskab.

Kan man selv vælge om beskatningsgrundlaget ved fri bolig er den offentlige vurdering eller købsprisen?

Hvis nu holdigselskabet køber en ejendom til 5 mio, men den offentlige vurdering kun er 2,5 mio. Kan man så "slippe" med at betale skat af 5% af de 2,5 mio.?

Hvordan fastsætter man huslejen, hvis nu det er en ejendom med en del jord og skov, som primært købes som investering, men stuehuset så lejes ud til ejeren af selskabet?

Mvh.

Nordjyden

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, man kan ikke selv vælge beskatningsgrundlag - det har SKAT allerede gjort for dig.

Idet satsen for den skattemæssige værdi af fri bolig, som jeg har skrevet i tidligere indlæg, fastsættes til 5% af beregningsgrundlaget, der udgør det største beløb af ejendomsværdien pr. 1/10 året før indkomståret eller anskaffelsessummen for lejligheden med tillæg af 1% af beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskat op til kr. 3.040.000 og 3% af resten. Hertil lægges den faktisk betalte ejendomsskat og øvrige løbende udgifter selskabet afholder.

Lejen ville jeg også fastsætte ud fra ovenstående beregningsmodel, forudsat det er udlejning til direktøren, eller en anden person med væsentlig indflydelse på egen aflønning.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 13. Dec 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar!

Jeg tænkte ok, at det der ikke var et hul der.

Det er mig der ejer selskabet 100%, så jeg er hovedaktionær. Men den påtænkte ejendom er en tidligere landejendom, hvor en meget stor del af værdien er i jord og skov. Er der ingen mulighed for at fastsætte leje eller beskatning af fri bolig ud fra boligens værdi - og ikke medregne værdien af jord og skov?

Det er jo kun huset vi skal bo i, og jorden vil givetvis skulle udlejes.

Tilmeldt 20. Sep 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt at indlægget er af ældre dato men jeg er interesseret i af vide om regnestykket vil være det samme i dag, blot med den forskel at ejendommen ligger i SPANIEN, såfremt det købes af mit eget Holdingselskab og administreres af mit eget driftsselskab. (Begge dansk ApS er enkeltmands virksomheder jeg selv ejer 100%).

som jeg læser på skats hjemmeside så vil mit driftselskab ApS være fritaget for ejendomsværdiskat af bolig i Spanien.

så hvad ville jeg skulle betale mit eget driftselsa i husleje Pr/md. Hvor hver 1mio.dkr af købsprisen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Samme som alle de andre svar ved DK - hovedregel er at det ikke svarer sig for hovedaktionær selv at benytte ejendom selskabet ejer - grundet meget højt beskatningsgrundlag for brugen

Du bør gå til en revisor med forstand på de dele hvis du vil have mere konkret beregning - men formentlig er det bedre at eje den personligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Sep 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Claus. Jeg ved godt at indlægget er af ældre dato, men jeg prøver. Vil det sige at selskabet godt kan leje ud til slægtning (børn) uden beskatning af fri bolig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

LDF1970:
Hej Claus. Jeg ved godt at indlægget er af ældre dato, men jeg prøver. Vil det sige at selskabet godt kan leje ud til slægtning (børn) uden beskatning af fri bolig?

nej det vil sige at reglerne for lejen er sådan, at til nær familie betaler det sig slet ikke - det har ikke som sådan alene med fri bolig at gøre men med hvad lejen med skattekrav som minimum sættes til 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)