|
Hvad er en database værd?
Det mest ideelle ville være at smide et reklamebanner i bunden af Skype, og på den måde på lovlig vis nå ud til mange brugere. Akkurat som ICQ, MSN, etc... Som tidl. nævnt tror jeg dog de hovedsageligt satser på at tjene penge på Skype In/Out. |
Men hvis jeg har købt pølser hos det lokale slagteri, på nettet og sagt ja til at modtage mails fra dem - og det lokale slagteri bliver solgt til Steff Houlberg bliver det vel pludselig mudret? Må Steff Houlberg så kontakte mig, om gode tilbud på pølser? Iflg. Markedsføringsloven har jeg jo sagt ja til at virksomheden (det lokale slageri) må kontakte mig, angående lign. varer. - og nu er den virksomhed vel teknisk set Steff Houlberg, eller hvad? Markedsføringsloven siger "egne" lignende produkter. Hvem er egne? Er det det lokale slagteri, der efter opkøb af Steff Houlberg nu er opløst og derfor ikke eksisterer (og derfor ikke må kontakte mig).. eller er "egne" nu pludselig Steff Houlberg, da mit lokale slagteri jo nu teknisk set er en del af den virksomhed? .. og hvad med Fusioner? Hvis det lokale slagteri ikke er SOLGT, men har fusioneret med en anden virksomhed. Hvad er "egne" så? Wow.. that confused even myself! :-) |
|
Jeg stillede et reelt spørgsmål - som forbruger. Du lader til at have tjek på lovgivningen omkring dette emne og derfor blev spørgsmålet adresseret til dig. But fuck it, skal nok lukke røven i fremtiden og holde min nysgerrighed ang. lovgivning for mig selv, af frygt for at blive smidt i den lokale spam-gabestok. Jesus Kristus. |
Slap da lidt af. Hvis du ikke gider at høre på de svar der kommer her eller forholde dig til almindelig logik er det helt op til dig selv. Din mavesure kommer du ikke langt med! Jeg kan dog ikke lade være med at grine lidt af folk der krampagtigt forsøger at finde en eller anden kyptisk grund til at de godt må sende spam mails. Lovgivningen er rimelig enkel: Hvis ikke DU har 100% sikkerhed for at du må sende mails til folk, så lad vær'' - eller betal bøden.
Der er masser af andre områder af dansk lovgivning, der kan være svær at forstå og her gælder samme gode råd: Hvis du ikke forstår det, så lad vær'' eller kontakt en advokat i det konkrete tilfælde. F.eks. er det ikke altid let at regne ud om man må parkere et bestemt sted og her har du to muligheder - lad vær'' eller betal bøden hvis du "gætter" forkert. |
Okay, beklager oprindeligt mavesurheden, men jeg stillede spørgsmålet, fordi du malede et meget sort/hvidt billede og jeg forsøgte bare at spørge om der måske kunne være nuancer af gråt, v. opkøb. Da loven kun specificerer "egne produkter" og synes at jeg fik en spand, kold lort lige i ansigtet. Hvis det er mig, der ikke fatter almindelig logik, så lad os konkludere dét, men nu er jeg jo barn af firserne, hvor vi i den beskyttede folkeskole altid fik at vide, at "der ikke fandtes dumme spørgsmål" - det kan jeg så forstå, at der gør i den virkelige verden. Igen: Jeg stillede spørgsmålet som FORBRUGER. Jeg har aldrig i mit liv brugt emails som salgsfremmende medie. Jeg modtager dog - ligesom alle andre - en helvedes masse spam og interesserer mig en smule for reglerne. Fantastisk svar, i dette forum i øvrigt: Hvis du ikke ved noget, så lad være - eller gæt. Så lad os da lukke amino. Problemer med google? Gæt hvordan du optimerer, bassemand. Hvis du gætter forkert: Ingen hits. Tough tittie. Problemer med at regne din A-skat ud? Gæt et tal, Batman. Men lad det ligge. Det var ikke et vigtigt spørgsmål. Jeg var bare nysgerrig. Stak næsen for langt frem, i en verden af Spam, hvor alles lunter er for korte. My tough tittie. |
Så vidt vides:
Det er ikke tilladt at sende reklamer pr. e-mail, SMS eller fax til forbrugere, medmindre der er indhentet tilladelse. "Forbrugere" betyder i dette sammenhængen alle. Private, virksomheder og offentlige institutioner. Det fastlægger markedsføringslovens § 6 a.
Modsætningsvist siger § 6 a altså, at det er tilladt at sende reklamer, såfremt der er indhentet udtrykkelig tilladelse hertil.
Når der indhentes tilladelse skal formuleringen af ens spørgsmål være tydelig og specifik.
Mht. om det er tilladt at sælge en database, vil jeg sige både ja og nej. I teorien nej, men hvis ejeren af databasen har indhentet specifik tilladelse (opt-in) til at sende tredjeparts reklamer til forbrugeren, så må ejeren gerne sælge en annonceplads (som kan være alt hvad emailen indeholder), dvs. eventuelt sælge de enkelte tilmeldte som et "lead".
Alternativt kan salget ske som Ditlev beskriver det, men det kræver selvfølgelig stadig, at der er indhentet tilladelse fra forbrugeren (som Ditlev også skriver).
Det er i øvrigt tilladt at sende reklamer til tidligere kunder (omhandlende egne produkter/ydelser, der ligner den/de tidligere solgte), såfremt man giver kunden mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser "let og gebyrfrit" (markedsføringslovens § 6 a, stk. 2). |
Lov om behandling af personoplysninger (den tidligere registerlov m.m.): " § 6 stk. 2. En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 6 a. " |
Det sjove er at det også gælder imellem datterselskaber m.v. Så vidt jeg lige husker ud fra hukommelsen, så er et samtykke specifict givet til den juridiske enhed (firmaet) og kan ikke gives videre.. heller ikke ved fusion eller salg (salg som forstået ved opløsning af det oprindelige selskab og overflytning af aktiver til købers selskab). I Skype tilfældet er databasen som sådan ikke solg. det er stadigvæk den juridiske enhed Skype der ejer den. Derimod er det eBay der ejer størstedelen af papirerne i Skype og dermed bliver de "officelt" ejere af informationerne (i sidste led). Havde det været i Danmark så måtte eBay dog ikke sender e-mail ud til skypebrugerne omkring deres auktionsservice, men Skype må gerne stå som afsender og fortælle deres brugere at man nu kan få integrere skype med eBay eller lignende. Den rigtig sjove ting er at principielt burde man ifølge dansk lovgivning kunne videresælge en liste med e-mail-adresser til en anden virksomhed, men juridisk må virksomheden aldrig benytte adresserne til andet end at kigge på dem, eftersom de ikke ejer/overtager samtykket. Så det der ofte koges ned til at "det må man ikke" bunder som regel i at man ikke kan overtage retten til at måtte kontakte vedkommende vha e-mail, med direkte eller indirekte salg for øje. Det bedste tip der kan gives er derfor: "Er du i tvivl, så spørg ejeren af e-mail-adressen". I virkeligheden er det meste rimelig sund fornuft hvis man lige tager marketingshatten af og tænker på hvordan man gerne selv vil behandles hvis man var opført i et adressearkiv. |