Hej Lyskjær..
Skypes værdi er meget svær at fastsætte. Når det nu er sagt bliver en virksomhed som Skype solgt for 25 milliarder grundet følgendende ting:
- Over 200 millioner registrerede brugere
- Kæmpe kendskabsgrad på kun tre år
- Mulighed for potentielt at tjene på kunderne via Skype In / Skype Out
Når gratis software når så store højder vælger potentielle køber at købe en kunde for noget der ligner 40 - ? dollar pr. kunde. Dertil kommer der ovenstående goodwill.
I Skype tilfældet har det kostet Ebay 40 dollar pr. registreret bruger. Da Ebay købte PayPal kostede hver kunde 80 dollar.
Jeg tror bestemt ikke Ebay har tænkt sig at spamme deres kunder ned som du selv nævner. Derimod tror jeg at Ebay har en forventning om at tjene langt mere end 40 dollar pr. kunde i løbet af de næste mange år.
I mit tilfælde har jeg allerede købt et Skype In nummer og indsat nogle penge på kontoen. Altså har jeg allerede brugt 50 dollar.
Når nu, og såfremt hvis Skype i fremtiden bliver brugt som erstatning for fastnet telefonen / mobiltelefonen mv. vil der pr. aktiv kunde blive brugt utrolig mange penge. Se selv på din egen telefon regning.
De virksomheder der tilbyder en rigtig god service, hvor der også er et forretningsgrundlag, altså en potentiel indtjenings mulighed er utrolig meget værd. Se blot på Google osv..