Jeg tror efterhånden, at det er blevet mere udbredt med de manglende betalinger.
Selv indenfor min branche er det blevet et større problem.
Jeg bruger nu 2 løsninger - Nye kunder, normalt forudbetaling
Har netop fået mulighed for RKI, som ser ud til at virke. Når kunderne risikerer at få lukket kontokort og kreditter m.v., så går det meget hurtigt med at få betalt.
Dette har minimeret min risiko i forbindelse med kreditgivning.
Har netop fået mulighed for RKI, som ser ud til at virke. Når kunderne risikerer at få lukket kontokort og kreditter m.v., så går det meget hurtigt med at få betalt.
Dette har minimeret min risiko i forbindelse med kreditgivning.
Hej Tonny
Det lyder som en god idé med RKI ... jeg står også i den situation, at jeg i næste uge med stor sandsynlighed skal sende en kunde til inkasso. Har være meget large overfor kunden, men åbenbart være for flink. Det giver så bagslag nu. Det er Experian, som du er blevet tilknyttet, ikke?
Ca. halvdelen af vores dårlige betalere på nuværende tidspunkt er faktisk gamle kunder. Den ene af dem har vi haft som kunde i knap 7 år - og pludselig fra dag til dag var de ikke til at komme i kontakt med og når det så endelig lykkedes, så gik den på "Jamen, vi har fået ny bogholder - Jeg rykker lige". "Vi har betalt - tror jeg nok - vi vender tilbage". "Vi har været ramt af vandskade". "Bogholderen er på ferie i de næste par uger - og er den eneste som har adgang til vores bankkonto" - Det var så lige præcis dér de røg til inkasso, på trods af at vi har samarbejdet i mange år.
Så det at tage forudbetaling på nye kunder er absolut ikke en garanti for, at man ikke kan komme til at hænge på nogle dårlige betalere.
Begge advokathuse som vi benytter, kyler folk i RKI som det første, hvis der ikke er reaktion på det brev som advokaten sender til dem. Og godt og vel 4 ud af 5 betaler også når der netop kommer dette brev fra advokaten, hvor der fremgår hvad der kommer til at ske, såfremt kunden ikke reagerer på brevet.
Så ja, det kan skam godt betale sig at tilknytte RKI i forbindelse med en inkassosag. Men der er dog også nogen som ikke helt har fattet hvad det betyder hvis man som virksomhed eller selvstændig erhvervsdrivende pludselig ender i RKI. Jeg har selv haft en rasende kunde i røret som havde en enmandsvirksomhed som netop ikke havde svaret vores advokat. Pludselig havde var hans Dankort spærret og samme dag havde leasingselskabet ringet og truet med at tage hans firmabil tilbage. Men dem som ved hvad det betyder at kommer i RKI, de plejer også at komme ud af busken når der først kommer en varsel om dette.
Tak for mange brugbare svar - bliv endelig ved, hvis I har flere gode råd.
Alt er velkommen - på onsdag tager jeg afsted til domstolen, men fremadrettet vil jeg lige undersøge de foreslag som I kommer med - RKI bla.
Den med at nye kunder skal betale forud, også en ide - ved nogle opgaver opretter jeg en kontrakt, men måske det også ville være en god ide, ved alle tilfælde - jeg ved det ikke?????
Krisen er først ved at starte for alvor nu! Førhen var det en bankkrise/finansieringskrise, men nu rammer den for alvor de mindre firmaer + privatforbruget! Så synes man, at man har mange problemer nu med den løsning man benytter, så bliver det altså ik bedre fremadrettet på den kortere bane! Derfor bør alle med problemer overveje, om der er alternativer til deres nuværende løsning!
Tror det er en god ide med RKI, men det er virkelig daarligt med de manglende betalinger. Har ogsaa en kunde, jeg har sendt til advokat, men der er ikke meget at komme efter, ogsaa en amino. Men helt sikkert vil jeg ikke opgive at faa mine penge, det er simpelthen princippet, man bestiller et stykke arbejde og saa lader man bare vaere med at betale, hvor man maaske har vidst fra begyndelsen, man slet ikke kunne betale. Ligeglad med, at andre kommer til at sidde med regninger, meget ueserioes maade at drive forretning paa
Jeg har også oplevet et stort boom i folk der enten ikke kan eller vil betale. Jeg har nu ændret procedure, så der kun kommer den obligatoriske inkassovarsel, og bagefter går den direkte til advokaten. Det vel at mærke, hvis jeg er sikker på de ikke vil betale.
De fleste får først en mail eller to, men det er efterhånden nemt at spotte dem med de dårlige undskyldninger.
Desuden er jeg begyndt med 30 % forudbetaling, men overvejer at hæve det til 50 %.
Min advokat er yderst fair, også ved småbeløb, og har kernekompetence i inkassosager. Skriv en PM hvis du vil have hendes info.