Hej Amino’er. I forbindelse med planlagt opstart af egen privat klinik i sundhedssektoren, har jeg tænkt mig at få bygget min egen hjemmeside. Jeg er dog komplet uerfaren (!) i dette, og vil derfor bede om gode råd i processen med dette. Jeg kan tilføje, at jeg påregner at starte min klinik uden ansatte, men på sigt håber på at kunne udvide med en eller flere behandlere, sekretær(er) osv. Mit formål med hjemmesiden er bl.a. - Information om min klinik: Hvad tilbyder jeg, behandlingsmuligheder, priser osv. - At kunne bruge siden til at give potentielle patienter ønsket om at bruge mig som behandler, baseret på faglig kompetence, høj ekspertise og god service. - At få en hjemmeside, der er optimeret mht. f.eks. SEO, så den fremstår som det primære valg ved brug af f.eks. søgemaskiner - At kunne formidle viden, f.eks. forskningsresuméer, billedsekvenser af f.eks. ultralydsscanninger osv. Der skal altså være mulighed for at jeg selv, løbende, kan opdatere siden med info. Evt. også en blog-funktion. - Mulighed (evt. på sigt) for at kunne booke tid til behandling via hjemmesiden. Om muligt på sigt at integrere denne funktion i et andet booking/afregningssystem, der bruges på klinikken. Jeg forestiller mig at skulle bruge hjælp til stort set alle trin i processen, herunder
Jeg har selvfølgelig idéer til siden, men har ret svært ved at komme i gang. Så mine behov er i første omgang at vide: - Hvor starter jeg? Hvad skal jeg gøre, og hvilke folk skal jeg kontakte først - Hvilke overvejelser skal jeg gøre for at være på forkant med udviklingen af siden? - Er der produkter/udbydere eller andet, som jeg bør undgå helt? - Skal man købe en ”samlet pakke”, så ét firma/udbyder står for alle trin, eller bør det splittes op? - Og ikke mindst: Hvad skal jeg regne med, at det samlede produkt koster – både i form at opstartsomkostninger og løbende udgifter? Jeg er klar over, at det er ret mange spørgsmål på én gang, men har som nævnt i første omgang brug for hjælp til de første skridt. Hvis i mener, at dette opslag skal postes et andet sted på amino.dk, må i endelig sige til. Og har i relevante links hører jeg også gerne om det. Endelig vil jeg rigtig gerne i kontakt med jer, f.eks. pr. tlf. eller møde, hvis det er relevant. På forhånd mange tak for hjælpen! Vh Morten |
Hej Morten
M70:- Hvor starter jeg? Hvad skal jeg gøre, og hvilke folk skal jeg kontakte først
Amino er et rigtig godt sted at starte og i dit indlæg giver du udtryk for at du allerede har gjort dig en masse tanker om hvad din hjemmeside skal bruges til og hvilke ønsker du har til siden. Det er et udemærket grundlag for at komme godt igang.
Her på Amino finder du en masse dygtige folk der kan løfte opgaven og du vil sikkert også få en masse tilbud igennem denne tråd. Så handler det egentlig bare om at sortere lidt i mængden og vælge den udvikler du mener bedst vil kunne løse opgaven indenfor dit budget. En god måde at sortere i tilbuddene er ved at se på tilbudsgivers referencer. Hvilke opgaver har han løst tidligere? Synes du om hans tidligere arbejde? Osv.
Derudover skal du være opmærksom på forretningsmodellen. Generelt kan du finde 2 slags modeller for udviklingen af din hjemmeside:
1) Du betaler et engangsbeløb for udviklingen af hjemmesiden (herunde design, indhold, programmering osv.) og betaler herefter kun for hosting (og eventuel serviceaftale). Det giver nogle større opstartsomkostninger men lavere omkostninger på sigt.
2) Du betaler ingenting (eller meget lidt) for udviklingen af hjemmesiden og betaler herefter et fast månedligt beløb for at "leje" din hjemmeside. Oftest er du bundet af den udvikler du vælger, og har ikke mulighed for at flytte din hjemmeside senere hen hvis du skulle ønske det. Det giver dig nogle lavere opstartsomkostninger men en højere pris på sigt.
M70:- Hvilke overvejelser skal jeg gøre for at være på forkant med udviklingen af siden?
Det kan du få afklaret i en samtale med den udbyder du vælger.
M70:- Er der produkter/udbydere eller andet, som jeg bør undgå helt?
Før du vælger udbyder er det selvfølgelig en god ide at lave en søgning på den pågældende udbyder. Se om de har nogle positive kundeudtalelser, eller se om du kan finde noget negativ omtale. Kig de forskellige udtalelser igennem og vurder om der er generelt gode/dårlige oplevelser med udbyderen eller om den udtalelse du har fundet er et særtilfælde. Alle udbydere vil på et tidspunkt have utilfredse kunder, også selvom det ikke er det generelle billede af udbyderen.
M70:- Skal man købe en ”samlet pakke”, så ét firma/udbyder står for alle trin, eller bør det splittes op?
Hvis du er lidt på bar bund (som du giver udtryk for) kan det være en fordel at finde en udbyder der er leveringsdygtig indenfor alle områderne. Så er du fri for selv at samle et kompetent hold der kan løfte opgaven, og du slipper for bekymringer i forhold til projektstyring mm.
M70:- Og ikke mindst: Hvad skal jeg regne med, at det samlede produkt koster – både i form at opstartsomkostninger og løbende udgifter?
Som jeg nævnte tidligere afhænger det af hvilken udbyder du vælger. Det kan koste alt fra 0 til 20.000 i opstartsomkostninger og 5 til 500 kroner i løbende månedlige omkostninger.