Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp (fra bunden) til design/opstart/udvikling af egen hjemmeside (til klinik):

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er. I forbindelse med planlagt opstart af egen privat klinik i sundhedssektoren, har jeg tænkt mig at få bygget min egen hjemmeside. Jeg er dog komplet uerfaren (!) i dette, og vil derfor bede om gode råd i processen med dette. Jeg kan tilføje, at jeg påregner at starte min klinik uden ansatte, men på sigt håber på at kunne udvide med en eller flere behandlere, sekretær(er) osv.

Mit formål med hjemmesiden er bl.a.

- Information om min klinik: Hvad tilbyder jeg, behandlingsmuligheder, priser osv.

- At kunne bruge siden til at give potentielle patienter ønsket om at bruge mig som behandler, baseret på faglig kompetence, høj ekspertise og god service.

- At få en hjemmeside, der er optimeret mht. f.eks. SEO, så den fremstår som det primære valg ved brug af f.eks. søgemaskiner

- At kunne formidle viden, f.eks. forskningsresuméer, billedsekvenser af f.eks. ultralydsscanninger osv. Der skal altså være mulighed for at jeg selv, løbende, kan opdatere siden med info. Evt. også en blog-funktion.

- Mulighed (evt. på sigt) for at kunne booke tid til behandling via hjemmesiden. Om muligt på sigt at integrere denne funktion i et andet booking/afregningssystem, der bruges på klinikken.

Jeg forestiller mig at skulle bruge hjælp til stort set alle trin i processen, herunder

• Design
  • Indhold
  • Programmering
  • Teknisk setup
  • Support-muligheder
  • Videreudvikling og fremtidssikring

Jeg har selvfølgelig idéer til siden, men har ret svært ved at komme i gang.

Så mine behov er i første omgang at vide:

- Hvor starter jeg? Hvad skal jeg gøre, og hvilke folk skal jeg kontakte først

- Hvilke overvejelser skal jeg gøre for at være på forkant med udviklingen af siden?

- Er der produkter/udbydere eller andet, som jeg bør undgå helt?

- Skal man købe en ”samlet pakke”, så ét firma/udbyder står for alle trin, eller bør det splittes op?

- Og ikke mindst: Hvad skal jeg regne med, at det samlede produkt koster – både i form at opstartsomkostninger og løbende udgifter?

Jeg er klar over, at det er ret mange spørgsmål på én gang, men har som nævnt i første omgang brug for hjælp til de første skridt. Hvis i mener, at dette opslag skal postes et andet sted på amino.dk, må i endelig sige til. Og har i relevante links hører jeg også gerne om det.

Endelig vil jeg rigtig gerne i kontakt med jer, f.eks. pr. tlf. eller møde, hvis det er relevant.

På forhånd mange tak for hjælpen!

Vh  Morten

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 13:02

Hej Morten

M70:
- Hvor starter jeg? Hvad skal jeg gøre, og hvilke folk skal jeg kontakte først

Amino er et rigtig godt sted at starte og i dit indlæg giver du udtryk for at du allerede har gjort dig en masse tanker om hvad din hjemmeside skal bruges til og hvilke ønsker du har til siden. Det er et udemærket grundlag for at komme godt igang. 

Her på Amino finder du en masse dygtige folk der kan løfte opgaven og du vil sikkert også få en masse tilbud igennem denne tråd. Så handler det egentlig bare om at sortere lidt i mængden og vælge den udvikler du mener bedst vil kunne løse opgaven indenfor dit budget. En god måde at sortere i tilbuddene er ved at se på tilbudsgivers referencer. Hvilke opgaver har han løst tidligere? Synes du om hans tidligere arbejde? Osv. 

Derudover skal du være opmærksom på forretningsmodellen. Generelt kan du finde 2 slags modeller for udviklingen af din hjemmeside: 

1) Du betaler et engangsbeløb for udviklingen af hjemmesiden (herunde design, indhold, programmering osv.) og betaler herefter kun for hosting (og eventuel serviceaftale). Det giver nogle større opstartsomkostninger men lavere omkostninger på sigt.

2) Du betaler ingenting (eller meget lidt) for udviklingen af hjemmesiden og betaler herefter et fast månedligt beløb for at "leje" din hjemmeside. Oftest er du bundet af den udvikler du vælger, og har ikke mulighed for at flytte din hjemmeside senere hen hvis du skulle ønske det. Det giver dig nogle lavere opstartsomkostninger men en højere pris på sigt.

M70:
- Hvilke overvejelser skal jeg gøre for at være på forkant med udviklingen af siden?

Det kan du få afklaret i en samtale med den udbyder du vælger. 

M70:
- Er der produkter/udbydere eller andet, som jeg bør undgå helt?

Før du vælger udbyder er det selvfølgelig en god ide at lave en søgning på den pågældende udbyder. Se om de har nogle positive kundeudtalelser, eller se om du kan finde noget negativ omtale. Kig de forskellige udtalelser igennem og vurder om der er generelt gode/dårlige oplevelser med udbyderen eller om den udtalelse du har fundet er et særtilfælde. Alle udbydere vil på et tidspunkt have utilfredse kunder, også selvom det ikke er det generelle billede af udbyderen. 

M70:
- Skal man købe en ”samlet pakke”, så ét firma/udbyder står for alle trin, eller bør det splittes op?

Hvis du er lidt på bar bund (som du giver udtryk for) kan det være en fordel at finde en udbyder der er leveringsdygtig indenfor alle områderne. Så er du fri for selv at samle et kompetent hold der kan løfte opgaven, og du slipper for bekymringer i forhold til projektstyring mm. 

M70:
- Og ikke mindst: Hvad skal jeg regne med, at det samlede produkt koster – både i form at opstartsomkostninger og løbende udgifter?

Som jeg nævnte tidligere afhænger det af hvilken udbyder du vælger. Det kan koste alt fra 0 til 20.000 i opstartsomkostninger og 5 til 500 kroner i løbende månedlige omkostninger. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:04

Hvis jeg var dig, ville jeg finde et par sites, du synes om, og som du gerne vil have din egen hjemmeside skal minde om i stil, tone, farveskala. 

Derefter ville jeg sende disse forslag til en webdesigner, der kan sætte et grunddesign op for dig (evt. via et standardtheme). Platformen lyder ud fra din kravspecifikation til at kunne være Wordpress.

Det er nemmere og det er langt billigere end at skulle udvikle og håndkode fra bunden op. Og det er ofte rigeligt til de flestes behov.

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 13:19

Sørg for at dit site bliver udviklet i et standard open-source CMS system (f.eks. Joomla, men der findes også en masse andre). På den måde bliver du ikke låst til din leverandør.

M70:

- Information om min klinik: Hvad tilbyder jeg, behandlingsmuligheder, priser osv.

- At kunne bruge siden til at give potentielle patienter ønsket om at bruge mig som behandler, baseret på faglig kompetence, høj ekspertise og god service.

- At få en hjemmeside, der er optimeret mht. f.eks. SEO, så den fremstår som det primære valg ved brug af f.eks. søgemaskiner

- At kunne formidle viden, f.eks. forskningsresuméer, billedsekvenser af f.eks. ultralydsscanninger osv. Der skal altså være mulighed for at jeg selv, løbende, kan opdatere siden med info. Evt. også en blog-funktion.

Alle disse funktioner er styring af indhold med tekst og billeder - det er standard i alle CMS løsninger. Dit punkt om SEO kan udvides efter behov, men lad være med at betale kassen for det i starten. Start med at få dit site op og få din leverandør til at installere de mest basale SEO komponenter. Så kan du altid bygge videre derfra.

Gør klart om du selv vil skrive teksten, eller om du vil betale en anden for at gøre det.

Du kan umiddelbart godt bruge en web integrator/designer til at denne del op, det er 'bare' et standard CMS med et design. Det er typisk den billigste løsning.

Jeg vil vurdere denne funktion til at kunne koste det samme eller mere end hele den resterende hjemmeside.

M70:

- Mulighed (evt. på sigt) for at kunne booke tid til behandling via hjemmesiden. Om muligt på sigt at integrere denne funktion i et andet booking/afregningssystem, der bruges på klinikken.

Vent med det til du har dit site oppe og køre. Så kan du kontakte en freelancer (eller din leverandør, hvis vedkomne har kompencerne) og få det bygget ind i senere. Også en af fordelene ved at bruge et open source system.

Hvis man fjerner den sidste funktion jeg citerede, vil jeg vurdere en fornuftig pris på det ligger mellem 2-15.000, afhængigt af hvem du vælger til at lave det.

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 698
Fra  NemProgrammering.dk Skrevet kl. 13:34

Hej Morten

Først vil jeg som de andre sige at du nok bør købe en hjemmeside og ikke lave den selv, og så istedet fokusere på din primære foretning nemlig klinikken.

Men, hvis du virkelig gerne vil lave en side selv, så vil jeg da i den forbindelse gerne gøre lidt reklame for min egen side, som helt sikkert kan hjælpe dig : Lær at lave din egen hjemmeside fra buden 

Vi tilbyder over 60 gratis video vejledninger i at lave hjemmesider, så kunne være du ville finde dette brugbart.

Men igen...det tager tid at lave en hjemmeside, og måske burde du fokusere på noget andet og lade nogle profs gøre arbejde...lyder ik til siden skal være sååå omfangsrig, så du kan nok få en relativt billigt Big Smile

Held og lykke med det ihverfald!

NemProgrammering.dk - lav din egen hjemmeside med vores gratis videotutorials!

Fra Skagen
Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 12:49

Hej Morten,

Du må meget gerne kontakte mig på morten(@)w-academy.dk, så skal jeg give dig et uforpligtende tilbud.

(priser fra 4000,-)

Dbh
Morten.

Opsætning af wordpress, som cms eller blog:

Wordpress Academy

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:47

Hej Kasper

Tak for dit svar og dine forslag. 

- Er der bestemte webdesignere, du kan anbefale?

- Mht. Wordpress, så er jeg åben for det meste. Jeg er bare ikke i stand til at vurdere, om det skal være Wordpress, Joomla, Concrete5 osv. For mig er det væsentligt, at der ikke skal bruge særlig meget tid på vedligeholdelse, når først det er oppe og køre, at det er "fremtidssikret", og dermed kan udvikles hen ad vejen, at det ikke er specielt dyrt i fht. det "normale", samt at jeg selv kan redigere/tilføje tekst, billeder osv. Kan man sige hvad der bedst opfylder disse ønsker?

Og i øvrigt har jeg ikke intentioner om (eller evner til) selv at skulle programmere osv.

Vh Morten 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55

Hej Mads

Tak  for dit svar og gode råd.

Jeg er efterhånden belvet overbevist om at OpenCMS er at foretrække. Men om det skal være Joomla, Wordpress, Concrete5 ell. lign. har jeg ikke mulighed for at vurdere. Hvordan vælger man det rigtige, hvis der er noget der er "rigtigt"?

Mht. tekst, så tænker jeg, at jeg egentlig selv kan skrive det meste. Men om det så er SEO-optimeret, er jo en anden snak. Er det en idé at skrive et udkast til tekst selv, og så lade en ekspert gennemgå det mht. SEO bagefter?

Og hvad er "basale SEO komponenter"? Jeg kan jo dårligt vurdere om det er for lidt/meget, om prisen er rigtig osv.? Og jeg går ud fra du mener SEO mht. tekst? For der er vist også noget med "teknisk SEO"?

Kontakt mig evt. privat hvis vi skal snakke om et evt. samarbejde.

Mvh Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:57

Hej T. Iversen

Tak for dit svar.

Jeg er enig, og vil heller ikke programmere selv, men måske være involveret omkring tekst osv. Men jeg vil kigge på din side :-)

Vh Morten

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 14:04

Hej Morten

Jeg er helt i tråd med Kasper. Du skal vælge et standardtema. Du kan finde et lækkert design der allerede er lavet og for et par tusinde samlet kan du få en til at sætte teksterne op med billeder og det hele. Om du bruger Joomla, Wordpress, Drupal osv. har kun betydning, hvis der skal ændres i koden. Hvis du beholder et færdigt tema som det er, så er det fuldstændig lige meget, om det hedder det ene eller andet.

Du bør selv stå for domænenavn, finde hostingselskab osv. Men det er der ikke meget arbejde i.

/Thomas

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)