Først og fremmest tak for den livlige debat indenfor et område, som jo netop er min kæphest.
Christobel: Jeg synes at du har fat i det rigtige, nemlig at man skal forventningsafstemme den support, som man yder med det som kunden forventer. Jeg rettede engang henvendelse til en virksomhed via
live support, da jeg havde et spørgsmål omkring boliglån. Det gik ret hurtigt med at komme i kontakt med en medarbejder, men da jeg så forespurgte fik jeg at vide, at det kunne hun ikke svare på. Boliglån og andre typer lån skulle man ringe til en medarbejder om.
Virksomheden havde helt klart ikke udtænkt en kanalstrategi og videreformidlet, hvilket henvendelser man ønsker at besvare via live support, hvorved de spildte medarbejderens tid og min.
"Salgsgas"
Med hensyn til at tilbyde live support og så aldrig levere den - tja det siger vel sig selv. Det system, som vi forhandler giver den enkelt virksomhed mulighed for at opsætte regler for bestemte situationer som kunden befinder sig i. Det kunne eksempelvis være en kunde, som havde svært ved at "checke ud". I systemet kan man derfor definere, at hvis kunden ikke har gennemført sit køb inden 30 sekunder (eks), så vil systemet, hvis man er online tilbyde live support via chat til denne kunde.
Det kunne også være ved webbaserede CMS systemer, hvor en kunde var igang med en demo, men så ikke foretog sig nogen aktivitet. Her ville systemet kunne tilbyde denne kunde live support, når virksomheden var online.
Hvis der er andre situationer, hvor man kan identificere, at kunden har brug for hjælp, så kan systemet også opsættes til det.
InstantService InstantInvite
"Salgsgas slut"
På den måde kan virksomheden helt selv bestemme, hvorledes live support skal tilbydes. Skal det tilbydes som en fast kommunikationsform eller tilbydes ved helt bestemte lejligheder som i eksempelvis ved indkøbskurven, når kunden har et problem.
I den lille præsentation af
InstantService live support systemet har jeg eksempelvis ladt mine kontaktinformationer stå som email og telefonnummer, når jeg er offline. Når jeg er online og klar til at chatte, vil systemet selv vise en chat-link, som interesserede kan kontakte mig på. Jeg har med vilje undladt fast at skrive "chat med mig", når jeg nu ved at det er umuligt for mig at kunne tilbyde denne mulighed hele tiden.
Der er ingen tvivl om at fremtidens
e-handel kommer til at foregå i dialog med de kunder som ønsker det, hvilket ifølge undersøgelser også er en stigende forventning fra kundens side.