Vi har også altid fulgt reglen om returneringen af fragten hvis kunden bytter samtlige varer. Reglen gælder ikke hvis kunden bytter een ud af to varer. Og man skal ikke både betale fragten tilbage plus de portoomkostninger kunden har haft. Så vidt jeg ved.
Jeg mener bestemt også at forbrugeren skal beskyttes og der må også gerne gælde særregler for nethandel da det jo er en ny og anderledes måde at handle på for mange.
Men - det kan også blive for meget. Eksempelvis kan en fysisk butik nægte at give penge tilbage på alle varer de vil - de kan også nægte at bytte til eksempelvis en anden størrelse og lignende. Hvor er forbrugeren så beskyttet i dette?
Selvom det ikke er mange som bytter alle de varer de har købt er det jo en del af et samlet regnestykke på årsbasis. Vi betaler eksempelvis også altid fragten hvis kunden bytter en vare til en anden. Altså ikke fragten fra dem til os - men fragten fra os til dem. Nogen gange har jeg egentlig svært ved at se hvor overskuddet egentlig er henne :·) Vi tager fast 25 kr. i fragt for at det ikke skal virke for voldsomt med post danmarks priser.
Mht. at kalde det ekspeditionsgebyr eller lignende synes jeg måske det er lige at omgåes loven lidt for meget - og det kan syne til at man ikke er en reel butik.
Morten - ville det ikke være en ide at FDIH arbejdede som forening for denne sag - til gavn for nethandlerne? For selvom vi gerne vil beskytte forbrugeren osv. skal det jo også være inden for rimelighedens grænser.
Hvis forbrugeren har købt flere varer og fortryder en del af købet, gælder, at forbrugeren skal stilles som om, denne del af købet ikke var foretaget. Det betyder, at du kun skal tilbagebetale forsendelsesomkostninger, hvis de kan henføres direkte til købet af den vare, der returneres, da du ikke skal tilbagebetale forsendelsesomkostninger, som under alle omstændigheder ville være opkrævet for de varer, som forbrugeren beholder. Altså hvis din forbruger køber to par underbukser som du sender i én æske og kunden fortryder det ene par skal du ikke returnere forsendelsesomkostninger (men hvis du sender to æsker er det en anden sag).
Jeg håber det afklarer.
Og jo - FDIH taler medlemmernes sag overfor PBS, PostDanmark, Lovgivning i det hele taget, Forbrugerombudsmanden og alle mulige steder. Jo flere medlemmer, jo stærkere står vi. Det er mit indtryk, at de fleste netbutikker har valgt at stå uden for en interesseorganisation og i stedet vil klare sig selv. Det kan der være mange gode grunde til . Men det at relativt få netbutikker står sammen betyder, at branchen ikke står så stærkt som den kunne.
Det er mit indtryk, at de fleste netbutikker har valgt at stå uden for en interesseorganisation og i stedet vil klare sig selv. Det kan der være mange gode grunde til . Men det at relativt få netbutikker står sammen betyder, at branchen ikke står så stærkt som den kunne.
Jeg tror rigtig mange netbutikker gerne ville være medlem, men finder jeres priser alt for dyre. Mindste årlige gebyr er ifølge jeres hjemmeside kr. 7.000,-.
Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk
Hvis det er fordi du ikke ønsker at tilbage betale de 50 kr. i fragt, så kan du bare kalde det gebyr eller administrations omkostninger, så skal kunden ikke have pengene tilbage.
Dette mener jeg er et udbredt og meget uheldig misforståelse. Forbrugerombudsmanden skriver på sin hjemmeside, at hvis en kunde fortryder et køb, skal vedkommende som udgangspunkt stilles som om købet aldrig havde fundet sted.
Dette kan jeg kun læse som at ALLE penge skal returneres uanset under hvilket navn de optræder på fakturaen.
Hvis du holder fast i dit synspunkt, vil jeg meget gerne have et link. Da jeg første gang blev klar over reglerne synes jeg også de var langt ude; "kunden havde jo selv bedt mig om at sende dem deres varer", så hvorfor skulle de have fragten tilbage. Specielt efterkravspakker er dyre at få returneret. Men da jeg tænkte lidt mere over det kunne jeg kun se det rimelige i det. Forbrugeren skal kunne afprøve/røre/se en vare omkostningsfrit ellers kunne vi netbutikejere jo sende hvad som helst til kunden. Specielt inden for tøjbranchen er det svært at bedømme en vare ud fra et billede, fx. størrelsen. Ved at beskytte forbrugeren mest muligt får vi glde kunder - og glade kunder er gode kunder.
Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk