Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbagebetaling af fragtomkostninger til kunder

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige for tiden kører bla Forbrugerstyrelsen en kampagne for at informere folk der handler på nettet om at de har krav på at få refunderet fragtomkostningerne. Reglen gælder når en kunde vælger at returnere alle varer fra en ordre og vælger at få pengene retur.

Det vil så sige at hvis man som netbutik sælger en vare til 500 kr. og tager 50 kr. i fragtomkostninger - ialt 550 kr. - ja, så skal man refundere samtlige 550 kr. tilbage til kunden hvis de vælger at bytte varen og vil have pengene tilbage.

Hvorfor dog det? Er jeg den eneste som stopper op her og tænker at det ikke er rimeligt?

Netbutikken har betalt Post Danmark for at levere en vare. Kunden har fået den service ikke at skulle ud at handle i byen.
Men hvis kunden bytter - så koster det så et underskud for netbutikken på 50 kr.

Jeg vender den så lidt på hovedet og tænker: Hmmm - kan jeg så også tage min P-billet med ind i en fysisk butik og få refunderet mine parkeringsudgifter hvis jeg ikke vil have en vare alligevel.... måske også kvitteringen for benzinen...

Er der nogen som ved hvem der taler netbutikkens sag? Hvor kan man henvende sig hvis man ikke er helt tilfreds med denne lovgivning?

....og ellers er emnet åbent til debat :·) Måske jeg har misset noget....

Mange hilsener Helle
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:30
Helle-> jeg forstår din frustration. Men reglerne er lavet for at tilgodese forbrugeren og har faktisk en begrundet årsag.

I en fysisk butik har du mulighed for at se, føle og eventuelt prøve varen, før du køber. Men i en netbutik er du begrænset til at se den fra den eller de vinkler, som butikken bestemmer. Derfor svarer det til at "prøve" varen, at få den tilsendt som køb med mulighed for at returnere med fuld refusion.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Rudkøbing
Tilmeldt 25. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:39
Hej Peter
Det kan du have ret i, - altså med hensyn til den fysiske kontakt med varen.
Men hvis man nu går ind i en fysisk butik for at prøve en vare - finder ud af, det ikke lige var noget alligevel, - så kommer kunden jo ikke ind med sin p-billet og beder om at få  refunderet det beløb, det har kostet at parkere sin bil, mens man var inde og prøve varen - vel ? ;-)
Så jeg har det lidt lig''som Helle.

Ha' en fortsat god dag ;-) Mvh. Karina, fleece.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:41
Karina-> Jeg er ikke fortaler for reglen - prøver blot at begrunde den :-)

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 22:42
Hej Helle.

Hvis det er fordi du ikke ønsker at tilbage betale de 50 kr. i fragt, så kan du bare kalde det gebyr eller administrations omkostninger, så skal kunden ikke have pengene tilbage. .. men jeg tror måske det vil gå lidt ud over din konvaterings rate ..

Generelt hvor mange sender så lige deres varer tilbage? ved os er det vist 1 ud af 50 kunder.

Fra Rudkøbing
Tilmeldt 25. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:47
Hej Peter
Nej  - sådan forstod jeg det heller ikke ;-)   - Men det er mere princippet.
- Og jeg vil give Magle ret, - jeg oplever heller ikke mange returvare. Kun ombytninger mht. størrelse , og der er kunderne rigtig søde ,de betaler ;-)

Ha' en fortsat god dag ;-) Mvh. Karina, fleece.dk

Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 23:51
Der kan være en fordel i at forbrugeren er beskyttet ved lov. Det gør det nemlig meget nemt at drive eHandel på ærlig hvis og sælge varer af god kvalitet til en retfærdig pris.
Reelle eButikker skal ikke konkurrere med "højtråbende" discountbutikker som vildleder kunden til at købe billigt crap, for det vil blive returneret til butikken promte.
Alle skal altså følge ens rimelige betingelser. Det øger lysten til at handle på nettet når kunden føler sig tryk.

En anden årsag til at man ønsker at beskytte forbrugeren er faktisk lidt sjov og ganske formynderrisk :) retten til at returnere en vare gælder nemlig alle steder såfremt en vare er købt eller en aftale er indgået uden for "normalt handlessted". Det betyder at man anser det for sansynligt at en forbruger ikke er istand til at træffe samme nøgtern beslutning på nettet, i et postordrekatalog, på gader og stræder eller i hoveddøren ved dørsalg i forhold til hvis forbrugeren køber noget i en butik.

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 00:23
Jeg har det lidt som Helle.. Jeg syntes også at det virker ret så meget som at lovgivningen kun er på forbrugerens side. Det er lidt som om at forretningsdrivende "kun" er ude på at snyde og bedrage... Nogle gange har kunden faktisk set varen fysisk, men vælger at sætte sig hjem og foretage købet på nettet, da det er mere behageligt og det er jo skønt for os, men de har stadig de samme rettigheder...

Nå, men jeg lever med det og jeg vil jo egentlig også mine kunder det bedste, så de får selvfølgelig fragten retur.. Dog oplever jeg at mange af mine kunder bliver overaskede over det, da de ikke er vant til det, -så der må være nogle netbutikker, som ikke følger reglerne...

En ting, som dog har voldt mig kvaler i den forbindelse, og som I måske kan svare på, er hvis nu kunden køber 2 ting og så returnerer den ene, skal de så have 50% af fragten retur eller hvordan håndterer i det ? - Jeg vælger at kigge på returpakken/brevet og ser hvor meget den har kostet i fragt og så returnere det beløb, men mon det er korrekt ?

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 25. Oct 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:55
Jeg sidder til daglig hos FDIH der varetager netbutikkernes interesser i sager som denne. Martin har gjort mig opmærksom på dit indlæg og opfordret mig til at svare.

Du har helt ret i at forbrugeren der fortryder et onlinekøb skal have alle penge igen (inkl moms, fragt, kreditkort osv). Reglerne er hverken nye eller danske - stammer fra et EU-direktiv. Det betyder, at reglerne er ens for alle EU-lande. Forbrugerombudsmanden kører en kampagne for at få alle netbutikker til at "huske" fortrydelsesreglerne. Kampagnen bakkes op af FDIH og andre organisationer. Vi bakker op fordi love skal overholdes af alle. Hidtil har det været sådan at nogle har været pæne og fulgt reglerne om fortrydelsesret, mens andre ikke har gjort det. De netbutikker der har fulgt reglerne kan ikke forstå hvorfor det ikke har haft konsekvenser for dem der ikke følger reglerne.

Forbrugerbeskyttelsen er høj på Internet og det skal være sådan. FDIH er enig i det. Vi synes ikke det er rimeligt at netbutikker skal pålægges ekstra byrder, men reglerne skal efterleves.

Jeg foreslår, at din virksomhed skal rejse sagen i FDIH eller hvor I ellers er medlem, men hav forståelse for at det er EU regler der ikke bliver ændret "over night". Netbutikkerne skal stå sammen og søge indflydelse.

Mange hilsener

Morten Kamper

Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:26
Der er jo også lige en ekstra tråd i dette. I min webshop betaler jeg også kunden porto for det som de returnere, hvilket jeg faktisk troede var lovkrav. Dvs. i det tidligere nævnte eksempel, vil det koste mig 100,-

Skal man ikke betale kundens fragtomkst. også?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)