Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ytringsfrihed?

Side 2 ud af 7 (61 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Sørensen:
Jeg forstår ikke argumentationen for ikke at gøre noget. Om du er rød, grøn eller blå har intet med denne diskussion at gøre. Det er ren logik, at hvis du udsætter folk for had, så vil der opstå vold og mere had. Det er denne spiral, som man kan knække eller lade fortsætte.

Hvis ekstrabladet lukker for kommentarer i morgen, - vil der nok stadig være ligeså meget had. Jeg kan dog ikke lade være at tænke på hvordan visse mennesker så i stedet vil få afløb.

Er det ikke noget med at "debatten" er slut nu hvor du har trukket hitler-kortet?

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:06
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Thomas Sørensen:

Det er netop ikke nok med injurielovgivningen og racismeparagraffen, for de bliver aldrig brugt. Danmark har i mange år fået kritik af udlandet, fordi debattonen er for hård overfor visse marginaliserede grupper. Hvorfor insisterer du og andre på, at det er så vigtigt at dette had kan få frit lejde?

Er det så vigtigt i ytringsfrihedens navn, at visse grupper kan få lov til at påføre andre grupper smerte og ydmygelse? For det er så vidt jeg ved endemålet, når tingene rigtig begynder at eskalere.

Lad os tage en lille tilbagegang i historien og gå tilbage til Tyskland i 1930'erne, hvor Hitler agiterede mod jøderne. Eller til det som skete på flere sider i Balkankrigen i 1990'erne. Var det også ytringsfrihed?

Jeg forstår ikke argumentationen for ikke at gøre noget. Om du er rød, grøn eller blå har intet med denne diskussion at gøre. Det er ren logik, at hvis du udsætter folk for had, så vil der opstå vold og mere had. Det er denne spiral, som man kan knække eller lade fortsætte.

Hej navnebroder

Jeg forstår godt, hvad du mener med det, du skriver her - men jeg er ikke enig med dig. Det handler ikke om, at det skal være lovligt at påføre andre lidelse og smerte. Det handler om, at det er og fortsat skal være lovligt at debattere i offentligt rum under ansvar for loven. Og der er rigeligt lovgrundlag i Danmark til at forhindre hadefulde, racistiske og injurierende indlæg, hvis man vil bruge den lov, der allerede findes.

Hvis en idiotisk højreekstremist skvaldrer op om, at for eksempel alle arabere er nogle svin, er det ulovligt. Så enkelt er det. Og det er der også flere, der er dømt for i Danmark allerede.

Et sideproblem er, at racismeparagraffen tilsyneladende ikke kan finde anvendelse på, når ikke indfødte danskere udtaler sig racistisk om danskere. Men det er en anden historie.

Hvis blot vi kunne fjerne anonymiteten, ville meget være nemmere. Læg for eksempel mærke til, at alle (med få undtagelser) dem her på Amino, der hygger sig med at trolle og svine andre til, er anonyme. Jeg tror ikke, vi ville se dem, hvis de var tvunget til at stå ved, hvem de er.

Vejen frem er - tror jeg - ikke at begrænse folks ytringsfrihed men at begrænse muligheden for at skjule sig bag anonyme profiler etc. Det er jo vigtigt, at vi ved, hvem der er ekstremister.

Jeg er klar over, at det er en utroligt vanskelig opgave, og jeg har ikke alle svarene. Men jeg er frygteligt bange for konsekvenserne af enhver begrænsning i ytringsfriheden. Netop totalitære regimer som dem, du nævner til slut i dit indlæg har behov for disse begrænsninger for at kunne få magt.

Vi skal passe på, at vi ikke kommer til at gå deres ærinde uden at ville det!

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 21:07

Thomas Rosenstand:
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor gammel du er, men jeg kan regne ud, at du i hvert fald ikke er gammel nok til at huske Aksel Larsen, der stiftede SF. Eller Gert Petersen. Begge de herrer kunne få selv Pia K. til at ligne en tandløs hyggelig bedstemor med kaffe fra Madam Blå.

@Thomas - er forbavset over at du regner så dårligt - at du ikke kan regne den ud undrer endnu

mere :-)

Jo, jeg husker skam begge.

Ja, de kunne få Pia K. til at ligne en tandløs hyggelig bedstemor, men af helt andre årsager end dem du sikkert tænker på. DE VAR POLITISKE KAPACITETER og godt begavede, skarpe i en debat, men med behørig respekt for modstanderne.

Kan du give mig et eksempel på at de omtalte herrer har rettet skytset mod nogen som helst på grund af nationalitet, hudfarve eller religion. De har diskuteret emnerne, man aldrig i 2011 retorik.

I øvrigt var begge d´herrer på tinge, dan man stadig anvendte tiltaleformer som "det ærede medlem".

Aksel Larsen prøvede forøvrigt at blive "tilbageholdt" af Sovjetmyndighederne i 20´erne og hans "ståsted" under 2.verdenskrig og nazismen er jo kendt.

Nu er du jo en yngre mand og skulle måske læse lidt på historien. Det kan gøres her:

http://www.leksikon.org/art.php?n=1538

Ytringsfriheden er selvfølgelig en af grundstenene i demokratiet, ,men at tro ytringsfriheden ikke har en grænse er anarki.

mvh Sören

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 21:11

Jørgen Olsen:

Er det ikke noget med at "debatten" er slut nu hvor du har trukket hitler-kortet?

Jo!

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 21:14

Thomas Rosenstand:

Jeg er klar over, at det er en utroligt vanskelig opgave, og jeg har ikke alle svarene. Men jeg er frygteligt bange for konsekvenserne af enhver begrænsning i ytringsfriheden. Netop totalitære regimer som dem, du nævner til slut i dit indlæg har behov for disse begrænsninger for at kunne få magt.

Vi skal passe på, at vi ikke kommer til at gå deres ærinde uden at ville det!

Jeg er enig i, at det er en meget kompleks problemstilling. Min pointe er dybest set, at selvom racismeparagraffen gør det ulovligt at ytre, at alle arabere er nogle svin der skal dø på en øde ø - så er det straffrit at ytre det. Det er en tom lovgivning, fordi ordlyden ikke bliver efterlevet.

Tilmeldt 19. Apr 06
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:22

Thomas Sørensen:
Jeg er enig i, at det er en meget kompleks problemstilling. Min pointe er dybest set, at selvom racismeparagraffen gør det ulovligt at ytre, at alle arabere er nogle svin der skal dø på en øde ø - så er det straffrit at ytre det. Det er en tom lovgivning, fordi ordlyden ikke bliver efterlevet.

Jeg vil æde min gamle hat på, at hvis du ytrer det offentligt med dig som afsender, vil du få en sag på halsen. Og det skal du også have. Det er nemlig langt forbi saglig kritik eller sober debat - og det er vi jo enige om.

Vi skal ikke have nye love - vi skal blot effektuere dem, vi har. Og tilpasse effektueringen til den virkelighed, vi har - og det er en virkelighed, hvor emner som f.eks. islam, venstreekstremisme og højreekstremisme skal debatteres.

Tilmeldt 19. Apr 06
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:26
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

sören :

@Thomas - er forbavset over at du regner så dårligt - at du ikke kan regne den ud undrer endnu

mere :-)

Jamen.. Jeg aner jo ikke, hvor gammel du er?

Jeg er helt enig i, at tiden var en anden da Aksel Larsen og Gert Petersen ekselerede på tinge. Det hindrede nu ingen af dem i at komme med særdeles ubehagelig udtalelser om mennesker til højre i det politiske spektrum.

Det er jo også muligt at være langt forbi det lovlige uden at referere til hudfarve, nationalitet eller religion.

Mit problem i hele sagen er, at jeg tror fuldt og fast på det nødvendige i absolut ytringsfrihed, lige som jeg tror, du og de andre her også gør. Vi er bare nødt til at finde en måde, hvorpå alle, der ytrer sig, kan stå til ansvar for ytringerne. Kan vi det, tror jeg, at meget af det hadefulde vil forsvinde. Og det vil være godt for alt og alle.

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 21:39

Udover at det er et stort angreb på ytringsfriheden, hvem skulle så sørge for at loven blev overholdt... og hvordan ?. Ville de kræve IPerne på de forskellige brugere af hjemmesider hvorpå der blev skrevet noget ulovligt?. I såfald tror jeg at det ville begynde at ligne den samme kamp der er igang imod piraterne. De anonyme skribenter kan jo bare gemme sig bag proxy.. vpn.. offentlige hotspots og så videre. I et så moderne land som Danmark kan man ikke forhindre nogen som helst i at ytre sig.

Tilmeldt 19. Apr 06
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:41

Det har du ret i, Morten. Indtil andet er muligt, må vores våben være at bevare den gode tone og være respektfulde i kritikken af dem og det, vi ikke sympatiserer med så godt vi kan.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 21:56

Hej Thomas og andre,

Så længe vi vil deltage i debatter med folk der ikke vil vedstå sig deres udsagn kommer vi ikke langt med ønsket om en sober debat uden de skarpe udfald og dårlig stile. Selv her i Amino er der hvisse personer der tillader sig at gå ret så langt i dårlig tone og sprogbrug så "tænk stort og begynd småt" - Hvis vi nu kunne blive enige om en stil og orden her så skulle vi måske kunne tro at debat om emnet ville føre os videre, men så længe dette "lile" forum mener at det er ok at optræde anonymt ja .......så hold dig parat .........- mon så det lader sig gøre i det store forum ved navn samfundet !

Thomas Rosenstand:

AMEN! Det er uden tvivl Aminos største svøbe med de anonyme profiler. Personligt prøver jeg at huske min egen regel om, ikke at debattere med dem. Det lykkes ikke altid at huske det, og hver gang må jeg konstatere, at der er rigtig gode grunde til deres anonymitet

Hvad kan gode grunde være til, at man må optræde anonymt ?  Skype-CoolSmile

mvh

john sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 2 ud af 7 (61 indlæg)