Hvis ekstrabladet lukker for kommentarer i morgen, - vil der nok stadig være ligeså meget had. Jeg kan dog ikke lade være at tænke på hvordan visse mennesker så i stedet vil få afløb. Er det ikke noget med at "debatten" er slut nu hvor du har trukket hitler-kortet? |
Thomas Sørensen:Det er netop ikke nok med injurielovgivningen og racismeparagraffen, for de bliver aldrig brugt. Danmark har i mange år fået kritik af udlandet, fordi debattonen er for hård overfor visse marginaliserede grupper. Hvorfor insisterer du og andre på, at det er så vigtigt at dette had kan få frit lejde?
Er det så vigtigt i ytringsfrihedens navn, at visse grupper kan få lov til at påføre andre grupper smerte og ydmygelse? For det er så vidt jeg ved endemålet, når tingene rigtig begynder at eskalere.
Lad os tage en lille tilbagegang i historien og gå tilbage til Tyskland i 1930'erne, hvor Hitler agiterede mod jøderne. Eller til det som skete på flere sider i Balkankrigen i 1990'erne. Var det også ytringsfrihed?
Jeg forstår ikke argumentationen for ikke at gøre noget. Om du er rød, grøn eller blå har intet med denne diskussion at gøre. Det er ren logik, at hvis du udsætter folk for had, så vil der opstå vold og mere had. Det er denne spiral, som man kan knække eller lade fortsætte.
Hej navnebroder
Jeg forstår godt, hvad du mener med det, du skriver her - men jeg er ikke enig med dig. Det handler ikke om, at det skal være lovligt at påføre andre lidelse og smerte. Det handler om, at det er og fortsat skal være lovligt at debattere i offentligt rum under ansvar for loven. Og der er rigeligt lovgrundlag i Danmark til at forhindre hadefulde, racistiske og injurierende indlæg, hvis man vil bruge den lov, der allerede findes.
Hvis en idiotisk højreekstremist skvaldrer op om, at for eksempel alle arabere er nogle svin, er det ulovligt. Så enkelt er det. Og det er der også flere, der er dømt for i Danmark allerede.
Et sideproblem er, at racismeparagraffen tilsyneladende ikke kan finde anvendelse på, når ikke indfødte danskere udtaler sig racistisk om danskere. Men det er en anden historie.
Hvis blot vi kunne fjerne anonymiteten, ville meget være nemmere. Læg for eksempel mærke til, at alle (med få undtagelser) dem her på Amino, der hygger sig med at trolle og svine andre til, er anonyme. Jeg tror ikke, vi ville se dem, hvis de var tvunget til at stå ved, hvem de er.
Vejen frem er - tror jeg - ikke at begrænse folks ytringsfrihed men at begrænse muligheden for at skjule sig bag anonyme profiler etc. Det er jo vigtigt, at vi ved, hvem der er ekstremister.
Jeg er klar over, at det er en utroligt vanskelig opgave, og jeg har ikke alle svarene. Men jeg er frygteligt bange for konsekvenserne af enhver begrænsning i ytringsfriheden. Netop totalitære regimer som dem, du nævner til slut i dit indlæg har behov for disse begrænsninger for at kunne få magt.
Vi skal passe på, at vi ikke kommer til at gå deres ærinde uden at ville det!