Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode ideer til markedsføring

Side 7 ud af 9 (85 indlæg)
Tilmeldt 8. Oct 05
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
"men først må I altså ned på knæ."

Ha, ha - no pun intended?
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:57
Lad DR ligge, der er ingen grund til at pirke til det. De skal nok komme ud af busken hvis de er sure.
Så tag det af og håb på det bedste.

Dbh Martin
Fra Ho Chi Minh City
Tilmeldt 11. Aug 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:35
"...Ned på knæ"  
.... så er det om at finde den "spanske grædekone" frem .... og sige be-be: Vi er bare så unge og så uvidende .... hvis I er tilpas overbevisende skal det nok gå!

Men mere generelt om ophavsret:
Husker I sagen med Monrad og Rislund, der lavede skiven: "Øl er GUD". Her havde M&R taget Carlsbergs Elefantøls etiket, lavet lidt om på den og, såvidt jeg husker, ironiseret over at den er lidt af en lavstatus alkoholiker-øl (schnabell wasser). Carlsberg rullede ud med hele advokatkorpset, og fuld pressedækning. Da sagen kom i retten viste det sig at ophavsretten til designet slet ikke var Carlsbergs !!! ... Iøvrigt til deres dyre advokaters store forbløffelse (... det burde de jo nok have vidst, og blev faktisk lidt til grin). 

Den kunstneriske ophavstret viste sig nemlig at tilhøre designeren, Arne Dahl, der tegnede den tilbage i 60´erne. Sagen blev afvist, og konklusionen var, at det faktisk var Arne Dahl der skulle have anlagt sagen. Hvad der herefter skete erindrer jeg ikke. Jeg tror sagen endte her.

Her kunne det være interessant, om der var nogle Amino debattører der kunne suppelere med noget mere juridisk...

.... for såvidt jeg ved, er det rimeligt kringlet mht. kunstnerisk ophavsret. Selvom man skriver nok så mange erklæringer under og afstår alle sine rettigheder (hvilket nok er tilfældet med DR og ham der skabte Dolf figuren), så holder det alligevel ikke i retten... altså, de kunstneriske rettigheder ligger altid hos kunstneren.... uanset hvad. 

Har jeg ret ???? eller....

De bedste hilsner
Fra Kolding
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 11:32
Hvordan går det med sagen?

Jacob Nielsen www.jacob-nielsen.com

Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 12:32
Jeg har lige læst hele tråden (spændende læsning!), og nu er det jo ikke fordi jeg skal opfordre hr. Laysen til forbrydelser. Jeg har selv før haft fingerne godt i klemme ifb. parallelimport af mærkevarer og dvd''er fra østen, så jeg ved man skal være instillet på at der er risiko ved den slags.

Det er derfor også tankespind og ikke en opfordring. Men hvad nu hvis du lagde hele produktions/distributionsanlægget ud til et land hvor man ikke tager ophavsretten helt så alvorligt som i Danmark. Umiddelbart tænker jeg Thailand / Kina / H.K. - men det kan godt være at leveringstiden så bliver for lang. Rusland har jo f.eks. også før vist sig som et "spændende" land hvad ophavsret angår (mp3 salg f.eks.). Ukraine? Måske?? Altså jo tættere på EU jo hurtigere/billigere levering. Og den ekstra udgift du vil få ifb. lev. omkostninger kan de billigere produktionsomkostninger nok dække.

Nå - men som sagt er dette naturligvis ikke nogen opfordring til a life of crime. Mere et oplæg til en diskussion om ophavsret. Kan den virkelig opretholdes på sigt i et globalt marked? Sidste år på rejse i Kina så jeg til min forbløffelse en kinesisk produceret bil på størrelse med en fiat, hvor hele fronten var en nøjagtig kopi af en mercedes e-klasse. I flyet fra Shanghai til H.K. var der et blad med en reklame for en lokal produceret KNOKIA telefon og jeg kunne blive ved... Så længe især Asiatiske lande ikke håndhæver internationalt beskyttede immaterielle rettigheder - så længe vil der flyde piratkopier ind på det danske marked. Det taget i betragtning - virker det også lidt som overkill når f.eks. hr. Laysens lille trykkeri modtager advokatbreve der lover bål og brand... altså med lidt selskabskonstruktion, kynisme og blakket moral kunne man jo sagtens sætte tilsvarende t-shirt distribution op og operere semi-lovligt....

JH
Fra Kolding
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 13:35
Dato: 1/19/2006 12:32:28 PM Forfatter: JH DK
Jeg har lige læst hele tråden (spændende læsning!), og nu er det jo ikke fordi jeg skal opfordre hr. Laysen til forbrydelser. Jeg har selv før haft fingerne godt i klemme ifb. parallelimport af mærkevarer og dvd''er fra østen, så jeg ved man skal være instillet på at der er risiko ved den slags.
Det er derfor også tankespind og ikke en opfordring. Men hvad nu hvis du lagde hele produktions/distributionsanlægget ud til et land hvor man ikke tager ophavsretten helt så alvorligt som i Danmark. Umiddelbart tænker jeg Thailand / Kina / H.K. - men det kan godt være at leveringstiden så bliver for lang. Rusland har jo f.eks. også før vist sig som et ''spændende'' land hvad ophavsret angår (mp3 salg f.eks.). Ukraine? Måske?? Altså jo tættere på EU jo hurtigere/billigere levering. Og den ekstra udgift du vil få ifb. lev. omkostninger kan de billigere produktionsomkostninger nok dække.
Nå - men som sagt er dette naturligvis ikke nogen opfordring til a life of crime. Mere et oplæg til en diskussion om ophavsret. Kan den virkelig opretholdes på sigt i et globalt marked? Sidste år på rejse i Kina så jeg til min forbløffelse en kinesisk produceret bil på størrelse med en fiat, hvor hele fronten var en nøjagtig kopi af en mercedes e-klasse. I flyet fra Shanghai til H.K. var der et blad med en reklame for en lokal produceret KNOKIA telefon og jeg kunne blive ved... Så længe især Asiatiske lande ikke håndhæver internationalt beskyttede immaterielle rettigheder - så længe vil der flyde piratkopier ind på det danske marked. Det taget i betragtning - virker det også lidt som overkill når f.eks. hr. Laysens lille trykkeri modtager advokatbreve der lover bål og brand... altså med lidt selskabskonstruktion, kynisme og blakket moral kunne man jo sagtens sætte tilsvarende t-shirt distribution op og operere semi-lovligt....
JH

De oplysninger vil jeg lige skrive bag øret... Altid godt med gode råd ang. sådan noget. Kina osv. er lande som virkelig ikke giver en pind for international copyright lovgivning... Du kan gå ind i en såkaldt pladebutik, hvor der kun er rene kopier af originale cd skiver.

Men ved faktisk ikke hvad lovgivningen siger hvis man sælger en t-shirt i Danmark som i DK er beskyttet af copyright og ophavsret, men er produceret i udlandet og "købt" af en "mellemmand".. Ergo har du ikke produceret varen.. men er ikke så vildt meget inde i de tunge paragraffer.. 

Jacob Nielsen www.jacob-nielsen.com

Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:47

Mht. ophavsretten er der overhovedet ingen tvivl, om at den gør sig gældende i dette tilfælde. Bare det at kopiere et par tekster har jo lige kostet Dyne-Larsen 75.000 kroner erstatning til to journalister for et par artikler, de havde skrevet om Hr. Larsen til en avis. Han glemte bare at spørge om lov, inden han tog med i sin bog, som blev sendt til alle danske husstande.

En direkte kopi af Dolph - som er en DR figur - kan desværre gå hen og blive en dyr fornøjelse i fht. ophavsret. Og hvis der er nogle, som kender til loven til punkt og prikke - er det juristerne i DR!

Omvendt kan I også være sikre på, at det kan komme til at give jer en god omtale i medierne. Har i råd til sagsanlægget, kan I selv give TV2 et lille tip om jeres historie?

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 14:06
Hvem siger egentlig at DR har ophavsret til Dolph? Hvem siger, at det ikke er WulffMorgenthaler? (Der nok kan blive mindst ligeså knotne).

WulffMorgenthaler sælger selv Dolph t-shirts på deres site. Så vidt jeg ved, har DR slet ingen Dolph t-shirts i omløb? Så mon ikke det var de kære skæve drenges accept, man skulle have?
Eventuelt kunne I jo forsøge at lave en aftale om, at sælge DERES dolph t-shirts på jeres site. Eller, med deres accept - variationer deraf.
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 11:13

Ja, ja - jeg ved godt, at det er drønenede kedeligt, og jeg vil bestemt ikke male f.... på væggen - men alligevel  Og der er ingen forskel på, om det er DR, WulffMorgenthaler eller Lars Larsen.

Ophavsrettens genstand og indhold

Beskyttede værker
§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.

Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.

Det skal understreges, at det er en forudsætning, at de frembringelser, der er nævnt i ophavsretslovens § 1, er ophavsretligt beskyttet, at de har værkshøjde. Det vil sige, at der er tale om et individuelt skabende åndsværk af et ikke ganske ubetydeligt niveau.

Det skal endvidere understreges, at også personer som er i et ansættelsesforhold, principielt kan opnå ophavsret - med visse begrænsninger - til de værker, de frembringer i ansættelsesforholdet.

I loven om ophavsret står der ganske enkelt, at den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket. Der skal således ingen mærkning eller registrering til. Ophavsretten tilhører den, som skaber værket. Det kan fx være et musikværk, et filmværk, et sceneværk eller et fotografisk værk.

Retten er en personlig ret, som opstår hos ophavsmanden - den fysiske person - når værket skabes.

Hele lovtekstens indhold kan i øvrigt findes på Kulturministeriets hjemmeside: www.kum.dk

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:27
Så må vi jo finde en anden måde at få gang i butikken på. Den med at låne lidt fra andre brands gik jo ikke. Som vi så med FCK t-shirten går det stærkt når I rammer noget der sidder lige i øjet hos målgruppen. Hvis man arbejder videre efter lidt samme stil, så prøv at find nogle grupper der har fælles værdier.

De fleste grupper/brancher har en række debat fora og mailing lister, hvor nyheder og links på få øjeblikke bliver set af hundrede eller tusinder af mennesker. Måske du kunne ekperimenterer med at finde ambasadører flere forskellige grupper, der mod at få x% rabat på en order, 3 gratis t-shirt med eget tryk, eller en eller flere t-shirts fra ondart.dk holder øje med disse fora (det gør de jo i forvejen) og så smider de et link til din side hver gang der bliver snakket om tshirts eller tryk.

Ved fra min egen branche (diskotek) at der mindst hver anden måned bliver søgt efter firmaer der enten tilbyder t-shirts med eget tryk eller som tilbyder t-shirts der ser godt ud når man står bag pulten.
Det er både via diverse fora, og via en mailkreds hvor man kan sende spørgsmål ud til 750 personer med tilknytning til branchen, hvilket hovedsageligt er yngre mennesker.

Tænk hvis dit navn kom op, inkl. en anbefaling hver gang der blev snakket om t-shirts på et forum om enten fodbold, diskotek, musik, computerspil osv. Hvis du får fat i bare en fra hver gruppe til at smide dit navn en gang imellem kan du ramme rigtigt mange unge mennesker... Og hvis prisen er at forære nogle gratis t-shirts væk eller at give måske 50% rabat på et par ordre... Er det måske det værd...

ved ikke om det virker, har ikke selv afprøvet det, men tænkte at det måske kunne lade sig gøre.
Side 7 ud af 9 (85 indlæg)