Nu tænkte jeg lige, at jeg ville pladre løs om et emne der irriterer mig og til stadighed får mig til at brække mig over Danmarks latterlige konservatisme indenfor erhvervslivet - Fagsprog! DPI/PPI, Hacker/Cracker, Håndklæde/Hongklæde (Linie3 style) .. alt det pjat man hører så ofte.. flueknepperi i sin værste form! Danske fagfolk (og fagfolk generelt egentlig) har en tendens til at blive for opslugt i deres eget område, det ved vi jo alle. Der opstår en del stolthed og stædighed - .. og en masse små latterlige ting vi holder uløseligt fast i! Jeg er som en kær IT-professionel træt af de mange andre fagfolks flueknepperi og indædte fagsprog - et sprog som slet ikke harmonere med salg og markedsføring og i virkeligheden er komplet unødvendig og egentlig bare forøger afstanden mellem virksomhed og kunde. Vi kan f.eks. tage en klassiker fra mit område (IT-sikkerhed) - Hacker / Cracker komplekset. Når de fleste mennesker tænker på en IT-kriminel, så tænker de en "hacker" der bryder ind i deres system! Men det korrekte begreb er egentlig en "cracker", som blev bestemt tilbage i 1980''erne da nogle selvudnævnte "hackere" var sure over mediernes misbrug af begrebet. Men hvor er det simpelthen verdens mest latterlige konservative holdningspunkt! Vi har en lille gruppe IT-sikkerhedsprofessionelle der er sure over, at resten af verdens 99,99% bruger det forkerte ord og en stor del af dem har tendens til, hvis de hører det forkerte ord blive brugt, at begynde at rode i det - I mean for God sake man! Hvor meget mere af en flueknepper kan man blive, det er et skide ord, det kan da være ligegyldigt hvad den officielle definition er .. sproget udvikler sig med befolkningen og dikteres af befolkningen - ikke af små indædte fagfolk der ikke forstår sig på noget som helst andet end deres eget felt .. så hvis 99,99% af befolkningen mener en IT-kriminel er en "hacker", så er det (undskyld sproget) fandme også en hacker!! Et andet eksempel er konservatismen indenfor trykbranchen - DPI (Dots pr. inch) .. ud fra mine oplysninger en forældet måde at se på tryk på og faktisk endda en måde der bruges total forkert i dag og kun skaber forvirring hos kunden, da det kunden reelt skal bruge er PPI (pixels pr. inch), hvilket i den sammenhæng DPI bruges i ofte er det samme. Hvis du har andre eksempler på latterlige fagsprogstermer, så fyr dem endelig herind - så kan vi alle bitche sammen over visse fagfolks manglende forståelse for at styre en virksomhed og for altid at se ALTING fra kundens synspunkt .. Lige som en sidste note vil jeg lige nævne at jeg læste en bog i dag, som jeg så fint havde lånt på biblioteket. Bogen hedder "Skriv til nettet" og er skrevet af Helena Englund & Karin Guldbrand - og i denne nævnes det faktisk direkte, at unødvendig fagsprog ALDRIG skal bruges medmindre ens kunder rent faktisk er andre fagfolk, hvilket som regel kun er tilfældet for grosister. |
Fagsproget ud af DK
Ët godt eksempel på hvor vigtige fagtermer kan være kender jeg fra min nuværende branche. Nogle firmaer i branchen sælger "søgemaskineoptimering" eller "SEO" til kunder, men leverer så en PPC-løsning (typisk Google AdWords). Bagefter står kunden så, og undrer sig over, at deres website ikke er blevet en skid optimeret. At bruge den folkelige term "søgemaskineoptimering" ender således med det der retteligt må betegnes som bedrageri. |
Jeg tror du misforstod mig lidt - jeg mente at man ikke skulle bruge ligegyldige termer. Altså termer hvor man lige så godt kan bruge moderne alternativer, som f.eks. PPI fremfor DPI (som tilsyneladende kun skaber forvirring.. prøv at tjekke google.. damn der står meget). Jeg går selvfølgelig også ind for at bruge det korrekte term, men det korrekte term mener jeg bare ikke defineres ud fra en ordbog eller ud fra faggruppen i og for sig, men i stedet ud fra brugerne/kunderne .. Hvis 99% af alle kunder opfatter PPI som et mere korrekt og forståeligt term, så skal man også bruge det og ikke lege konservativ grafiker og sige DPI, også selvom man så selv synes DPI er mere passende ind i ens egen verden. |
Som et andet godt eksempel er det faktum at de fleste almindelige kunder refererer til JavaScript som Java - selvom Java er et helt andet sprog. Så hvis du som kunde hos mig bestiller en funktionalitet i Java, men i virkeligheden mener JavaScript, får du noget helt forkert. Så det nytter bestemt ikke at bruge den term 99% af befolkningen bruger, hvis den faktisk er forkert. |
Men nu kører du jo igen uden om det jeg siger: I ovenstående eksempel er der jo heller ikke tale om en unødvendig brug af fagsprog, der er det jo netop vigtigt fordi JavaScript og Java kan, for den normale person, virke som det samme - hvorimod ved DPI og PPI, så er den konservative brug af fagsprog komplet unødvendig. |
Michael-> Et par kommentarer knyttet bl.a. til din egen mangelfulde oplysning omkring DPI/PPI. DPI er ganske rigtigt Dots Pr. Inch og betegner en digital trykmaskines fysiske opløsning. Når du begynder at blande farver sammen (i eksempelvis fuldfarveprint), så bliver DPI omsonst og der vandres over til LPI (Lines Pr. Inch) som beskriver rastertætheden - eller hvor fintmasket et mønster maskinen kan levere. PPI (Pixels Pr. Inch) omhandler eksempelvis en skærm, som kan vise et antal pixels pr. tomme - uanset farven på denne pixel. Altså er der forskel på DPI/LPI/PPI og de andre xPI'er. Og det giver bestemt mening at benytte den rigtige i den rigtige sammenhæng. En anden ting: Du mener at flertallet bestemmer sproget. Du har i høj grad ret - hvilket Dansk Sprognævn også viser, når de tilføjer nye stavemåder til ordbogen. Men hvis 90% af den danske befolkning mener at det engelske ord, "Car" skal oversættes til "Havevander", så er det direkte idioti at acceptere denne fejl. Ligesom det er idiot at acceptere at folk mener at DPI og PPI er det samme og at en hacker og en cracker er det samme. Personligt er jeg også træt af, at verden i højere og højere grad accepterer mellemrum i sammensatte ord. Jeg frygter, at DS en dag begynder at acceptere denne praksis, med en masse misforståelser til følge. Hvis mellemrum i sammensatte ord var tilladt, så ville konstellationen "Min radiator renser" kunne betyde to ting. Dårligt eksempel - men forstå mig ret. Jeg kan sagtens komme efter dig med flere fagudtryk, som dagligt fluekneppes, men jeg ser ingen grund til at ændre ords betydning på grund af at folk ikke kan forstå, hvad den rigtige betydning er. Hvis ikke faggruppen selv definerer, hvad fagtermer betyder, hvem gør så? Jeg vil da gerne hermed så beslutte at ordet "vinkelforbandt" er når jeg har brækket armen og får viklet den ind i gaze i en pæn ret vinkel. Og en kardangaksel (som jeg iøvrigt nu også har besluttet at stave som netop gjort) oprindeligt er en nedsættende betegnelse for en mand ved navn Aksel, som havde så meget krudt i rumpetten at han efterlod lyden "KarDANG" overalt, hvor han færdedes. Enkelte fagfolk bliver nok noget forvirrede, når de skal fortælle kunderne, hvad de lige har solgt dem fremover... See my point? Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Jeg kan skam sagtens se din pointe og lige ang. tryk ved jeg ikke forfærdelig meget, så jeg kom bare med eksemplet DPI/PPI da jeg for nylig blev fortalt at noget skulle laves i 300dpi, hvor jeg så kort tid senere fandt ud af (fra en anden grafiker), at dette var flueknepperi af termer og jeg skulle bare sætte ppi til 300 .. Lige ang. dine eksempler er det dog ikke helt passende, da du jo netop taler om din personlige definition.. den er jo basalt set ligegyldig, da min pointe er, at massen definerer sproget - hverken du eller jeg er "massen"! |
Din grafiker har enten glemt at møde op, den dag de snakkede om prepress på skolen, eller også har du misforstået ham. PPI er ret irrelevant hvad angår noget, der skal trykkes. DPI er derimod ganske nødvendigt at definere.. Nok om det. Jeg er klar over, at du ikke mener at min personlige definition er den til enhver tid gældende, men er det ikke skræmmende, at jeg sandsynligvis kan overbevise tilstrækkeligt mange mennesker om mine definitioner, til at det efter dine standarder bliver "lov"? En definition af et ord er ikke noget, som hvem som helst kan bestemme - ej heller massen (http://www.amino.dk/profile/myprofile.asp?userID=5137)... Ordet har sin egen historie og årsag til sin betydning. En ændring af betydning kan kun ske, såfremt der tilføjes historie og årsag til ordet - og ikke på grund af en udbredt misforståelse. Det er slemt at leve i en verden, hvor udbredte misforståelser bliver sandheder. Sandheder om, at jorden er flad og center for hele universet. Misforståelser om at lydens hastighed ikke kan overskrides eller om at megapixel er altafgørende for om et digitalkamera er godt. Folk er velkomne til at tillægge ord værdi og betydning, men når jeg har skrevet kontrakt med folk, så er det underordnet, hvad de tror at kontrakten betyder - kontraktens ord er definerede og utvetydige. Du skal være velkommen til at tro, at PPI er det samme som DPI, men hvis du leverer en fil til mig i 300PPI, så garanterer jeg ikke for det tryktekniske resultat. Jeg er ikke regelrytter - på nogen måde. Læs evt. min signatur for at få det bekræftet. Men jeg er heller ikke tilhænger af at ændre på noget på baggrund af naivitet, misforståelser og manglende viden. Skal du benytte dig af fagtermer, så skal du også tage dig det ansvar at sætte dig ind i, hvad de betyder. I sidste ende vil jeg dog give dig ret i, at sælgerne i Merlin og tilsvarende klamphugger-butikker (sorry - bryder mig ikke om dem) har misbrugt fagtermer på det groveste. Men Hr. og Fru. Danmark har altså heller ikke taget Bullshit-filteret op af tasken og forsøgt at gennemskue de dumsmarte sælgere. Jeg undskylder min måske harme måde at skrive på.. Er nok for træt - eller trådt lidt for tæt på min akilleshæl :-P Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Til dels kan jeg godt se hvad du mener - dog kan du ikke overbevise tilstrækkelig mange mennesker om dine definitioner, da massen har en tendens til at balancere sig selv ud når det omhandler vigtige ting, da der selvfølgelig er andre eksperter end lige dig, så de vil jo logisk modsige dig.. Men kritik går på at holde fast i ligegyldige termer, som eksempelvis hacker/cracker ideen, som egentlig er latterlig, for definitionen af en hacker er simpelhen så bred at stortset alle mennesker er hackere.. eksempelvis begrænses ordet "hacker" i dets originale betydning ikke engang til IT, men kan f.eks. også være en der er brandgod til symaskiner .. Jeg mener regler og forudbestemte metoder er skyld i, at ordentlige ideer ikke kommer frem til overfladen - hvilket i høj grad bidrager til min afsky overfor fastlåsning i gamle definitioner - men i tilfælde som f.eks. kontrakter er det selvfølgelig en hel anden snak, for der er der jo overhovedet ikke plads til andre definitioner end "forfatterens" - derudover mener jeg så også, at enhver kontrakt burde definere ethvert fagudtryk den bruger, medmindre "massen" som helhed er tilstrækkelig enig om dets betydning.. f.eks. er der ingen tvivl om begrebet Programmør - men f.eks. Java/JavaScript burde nok blive defineret af ham/hende der lavede kontrakten i sin tid.. |
Og når vi trækker flere andre eksempler frem som jo netop understreger vigtigheden af korrekt anvendte fagtermer, så viser det med al tydelighed at de er vigtige. Det er som nævnt netop et af de helst store problemer i min branche, at folk sælger et, men leverer teknisk set noget helt andet. Når jeg bestiller et badekar vil jeg sgu ikke have en stor håndvask! :) |