Jeg driver en enkelmandsvirksomhed (it-konsulent) og har gjort det i mange år. Nu har jeg forhandlet en 2-årig konsulentaftale på plads med en størrer koncern. Aftalen har en værdi på min. 310tdk pr år. Jeg vil gerne inden for kort tid stifte et ApS hvor konsulentaftalen skal ligge, og derefter lukke mit enkeltmandsvirksomhed.
Mit problem er at aftalen skal træde i kraft 1. august og derfor underskrives snarest. Jeg kan ikke nå at skaffe 80tdk til kontantstiftelse af ApS på så kort tid, hvorfor mit enkeltmandsselskab må tilslutte sig aftalen.
Hvordan kringler jeg den ? Hvis jeg stifter et ApS i løbet af efteråret kan jeg vel ikke bare "flytte" konsulentaftalen over i ApS'et uden videre. Aftalen er jo indgået med et andet cvr-nummer (mit nuværende). Skal jeg forsøge at få dette virksomhedsskift skrevet ind i aftalen ? Kan man konvertere et enkeltmandsvirksomhed til et ApS så jeg beholder samme cvr-nummer og virksomhedsnavn ? - det ville jo løse problemet.
Ja jeg har snakket med banken og de låner mig gerne 80tkr, men ønsker at min kæreste hæfter for halvdelen, men jeg ville gerne holde min forretninger adskilt fra venner og familie hvis det på nogen måde kunne lade sig gøre.
Det lyder underligt, hvis du kan dokumentere en omsætning på 310.000/årligt uden de store udgifter. Snak evt. med en anden bank
Hej
Nu er det ikke så meget omsætningen der bestemmer om man kan låne. Det er ligeså meget den samlede økonomi. Det vil sige det rådighedsbeløb man har. Og når man snakker om sådan en størrelse, så skal man nok forvente at kunne dokumentere et rådighedsbeløb på mellem 6 og 10.000 kr om måneden.
Og når man så sammen holder det med de 310.000 kr omsætning, så vil vi hurtigt komme ned i nogle beløb hvor vi snakker omkring de 3-5.000 kroner. Og så vil de fleste banker desværre stille sig lidt på bagbenene. Og specielt i denne periode, hvor økonomien i EU er meget vanskelig.
Nu er det ikke så meget omsætningen der bestemmer om man kan låne
Nu skrev jeg også "uden de store udgifter" da vi ikke ved hvad han skal lave. Er det konsulent arbejde, så er 310.000 en fin omsætning og ligger vel på hvad en normal årsløn, der bør alle have mulighed for at låne 80.000.
Derudover har jeg uden at slynge tal ud "hørt" om forretninger der har lånt betydeligt mere uden at have sammen propasion i omsætning.
Nu skrev jeg også "uden de store udgifter" da vi ikke ved hvad han skal lave. Er det konsulent arbejde, så er 310.000 en fin omsætning og ligger vel på hvad en normal årsløn, der bør alle have mulighed for at låne 80.000.
Derudover har jeg uden at slynge tal ud "hørt" om forretninger der har lånt betydeligt mere uden at have sammen propasion i omsætning.
Hej
Ja det kommer så også tit an på ens "rådgiver"
Men en anden ting, er også de udgifter man har privat, og hvormeget gæld man har iforvejen. Det kan også have indflydelse.
Men ellers er tendensen desværre at bankerne er meget tilbageholdende lige fortiden. Netop grundet uroen omkring Italien og Spanien.
Men en anden ting, er også de udgifter man har privat
Hvis man har for mange udgifter til at låne 80.000 med en dokumenteret omsætning på 310.000,- så skal man måske overveje om man kunne skære sine udgifter ned?
Banken ønsker nok mest mulig sikkerhed, da vi i øjeblikket er ved at bygge nyt hus, og indtil jeg er kommet tættere på færdiggørelsen regner de nok med at der kan komme forudsete udgifter på byggeriet som der også skal være "luft" til at låne til. Jeg har ellers en ok rådgiver.
Jeg har i øvrigt måske fundet en anden løsning: Jeg har hos en anden kunde en del timer tilgode som jeg har fået lov til at få udbetalt sidst i august. Disse udgør tæt på de 80tkr. Så hvis jeg i min konsulent-aftale kan underskrive med "Virksomhedsnavn under stiftelse" ville det give mig nok tid til at foretage den egentlige stiftelse sidst i august.
Hvad skal jeg gøre for at være "under stiftelse" - jeg kan næsten regne ud at jeg skal have påbegyndt stiftelsen. Hvordan gør jeg det rent praksisk ?