Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Demobiler og registreringsafgift

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Bilforhandlere har demobiler til en lavere afgift.

Hvor fimder man den konkrete afgift på en konkret demobil?

Hvor meget tjener bilforhandleren ekstra på at sælge en demobil frem for en helt ny bil?

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 21:27

Hans Stokholm Kjer:
Hvor fimder man den konkrete afgift på en konkret demobil?

Ved at beregne ud fra den faktura importøren har udstedt på køretøjet.

Demobiler som sådan er ikke et begreb i lov om registreringsafgift, men demobiler kan sælges efter samme regler som brugte biler, - altså efter faktura og ikke anmeldespris.

Anmeldesprisen er den pris importøren har oplyst til Skat som værende den pris køretøjet indføres til i Danmark efter forskellige regler om fratræk af beløb for sikkerheds- og miljøudstyr. Biler som indføres i Danmark bliver som regel solgt lidt billigere fra bilfabrikkens side pga. de høje afgifter.

Hvis en "demobil" afgiftsberigtes som en brugt bil, men sælges til (næsten) nyvognspris kan der komme et krav om efterbetaling af afgift, - det er det de i pressen omtalte sager handler om.

Det er sket at bilen er solgt til brugtvognspris men eftermonteret med udstyr til "dyr specialpris" og det er også blevet betragtet som en omgåelse af reglerne.

Ved korrekt brug af reglerne, har forhandleren kun fornøjelsen af at kunne sælge lidt flere biler pga. den lavere pris på et næsten nyt køretøj. Det er så op til forhandleren at lave et mersalg på tillægsydelser som kunden så får "gratis" jf prisen på en splinterny bil.  

Der kan så være en fordel ved at de samlede avancer fra importør forhandler kan beregnes til en mindstesats på 9% - men om det er mindre end normalt ved jo kun forhandler/importør og kan som sådan ikke beregnes konkret af 3.part

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:27

OK - jtak for forklaringen. Jeg havde håbet, at en branchekendt kunne give et mere konkret svar. Mine forældre har fået tilbudt  demobiler ved to forskellige forhandlere, og jeg synes ikke rigtig, besparelsen (især det ene sted) står mål med, hvad jeg forventer er forhandlerens fordel. Og jeg synes, at mine forældre skal have en lidt større bid af kagen.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 2. Sep 10
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 08:14

dobbeltpost 

Tilmeldt 2. Sep 10
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 08:17

Hvor konkret var spørgsmålet?

Den pris der skal betales afgift af, bliver ikke afskrevet efter en procentsats efter km/årgang som i et firmaregnskab, men som jeg har forklaret.

Svaret findes derfor på fakturaen fra importøren, og det kan da sagtens forekomme at én forhandler har en bedre pris hos importøren, end en anden forhandler.

At du måske konkluder at den ene forhandler tjener flere penge end den anden på handelen, har du derfor ikke nogen faktuel begrundelse for medmindre fakturabeløbet er oplyst.

Tilbage står så, - hvem af forhandlerne ville yde kulance. Det er lidt vigtigere end avance.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:56

Hans Stokholm Kjer:

OK - jtak for forklaringen. Jeg havde håbet, at en branchekendt kunne give et mere konkret svar. Mine forældre har fået tilbudt  demobiler ved to forskellige forhandlere, og jeg synes ikke rigtig, besparelsen (især det ene sted) står mål med, hvad jeg forventer er forhandlerens fordel. Og jeg synes, at mine forældre skal have en lidt større bid af kagen.

Der findes mange mange snedige veje, som de bilforhandlere bruger...

Typisk betyder det at en bil til fx 400.000 kr måske er 30-40.000 kr billigere.. Men den helt store forskel kan være at en demobil tiltider har langt mere tilbehør, end den konkurrende nye..

:-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52

Hans Stokholm Kjer:
Bilforhandlere har demobiler til en lavere afgift.

Jeg er som sådan ikke uenig med Michaels bemærkninger.

Mange af de sager der har været omkring  demobiler bygger på at forhandlerne har indregistreret bilerne til mindstebeskatningsprisen på 225.000 kr.

/Henrik

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:45

Michael:
Hvor konkret var spørgsmålet?

Hej Michael

Det var ikke ment som en kritik af dit svar.
Jeg havde bare håbet, at der var én eller anden sats, man kunne slå op.
Jeg forstår godt, at avancen naturlivis er afhængig af, hvad man har givet for bilen - og at en forhandler, som sælger 12 om dagen har dem billigere end én der sælger én om måneden.

Tak for hjælpen til de, der har svaert.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:09

Der har faktisk været en afgørelse, hvor der blev søgt aktindsigt i den oprindelige registreringsafgiftsberigtigelse (efter forvaltningsloven) - og anmodningen blev afvist fordi "søger" ikke var part.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:53

Hans Stokholm Kjer:

Jeg havde bare håbet, at der var én eller anden sats, man kunne slå op.

Jeg forstår godt, at avancen naturlivis er afhængig af, hvad man har givet for bilen - og at en forhandler, som sælger 12 om dagen har dem billigere end én der sælger én om måneden.

Mange demobiler bliver købt af store leasing selskaber, hvor af de leaser dem ud til forhandlerne, indtil de bliver solgt..

Hvis overstående er sandt så er det typisk leasing selskabets indkøbspris, der bliver til bilens beskatningsgrundlag. Derfor kan man spørge hvad beskatningsgrundlaget er da man evt overvejer at få dem som firmabil... Det er så fx måske 200.000 kr. - så skal forhandleren være en meget meget dårlig indkøber hvis han har givet mere end 20-40.000 kr over det i indkøb, da leasingselskabet også har en fortjeneste i perioden de har leaset det. Så hvis bilen fx koster 300.000 kr som demo bil, så tjener forhandleren nok omkring 60.000 kr.. Men husk at forhandleren også typisk yder en form for garanti, typisk 6 mdr 100% garanti, da det jo faktisk er en brugtbil.. 

Så nu har du cirka regnet dig frem til hvad forhandleren tjener :-) Tager alle forbehold! Men har efter bedste evne forsøgt at komme med fiktive realistiske esitmeringen over hvordan det typisk foregår.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)