. Det kunne være super hvis der var en service, som samlede informationer om folk og virksomheder - trustpilot - bare den anden vej - men jeg forudser nogle juridiske komplikationer
Du kan jo bare købe dig adgang til div. skyldner registre, her vil du kunne se om folk eller firmaer skylder penge.
En af mine kollegaer nævnte forresten for noget tid siden, at hans far brugte et firma på Fyn, som sendte fakturaer ud, betalte ham 80% af faktura-beløbet, og så skulle han ikke tænke på mere.
Betaling forude ( i et eller andet omfang ) har jeg også besluttet mig at indføre nu
Som kunde vil jeg aldrig benytte mig af et firma der forlanger forudbetaling, da det stiller mig rigtigt dårligt hvis du skulle gå konkurs eller levere en dårlig vare.
Ravn, den har jeg også tænkt over - men i og med, at alternativet er, at jeg bruger min tid på, at lave noget som jeg ikke bliver betalt for, så kan jeg næsten ikke se anden udvej.
Det skal selvfølgelig ikke opfattes som, at jeg vil have 6.000kr nu, før jeg laver en hjemmeside til dig. Det skal opfattes som, at hvis jeg skal lave et projekt som er på f.eks. 80 timer, så skal jeg have en eller anden procentdel udbetalt ved påbegyndelse. ;-)
Ravn's henvisning beskriver princippet bag factoring ganske udemærket, men hvad der er ikke står noget om er prisen.
Et factoringfirma finansierer ikke for dine grønne øjnes skyld. Ofte er der en startomkostning forbundet med factoring, som alene gør det til en rentabel forretning, hvis du har en betydelig omsætning. Al Finans som har en meget iværksættervenlig tilgang til factoring regner med at den årlige omsætning skal være på ca. 7 millioner kr. for at omkostningerne hænger sammen ved factoring.
Ravn, den har jeg også tænkt over - men i og med, at alternativet er, at jeg bruger min tid på, at lave noget som jeg ikke bliver betalt for, så kan jeg næsten ikke se anden udvej.
Kim
Hånden på hjertet hvor stort er dit problem så med dårlige betalere?
Det tager ikke mange sekunder at skive en rykker såfrem du har en fast rykker procedure. Udover rykkergebyret må du jo opkræve renter som er langt bedre end hvad du kan få i banken, iøvrigt kan du uden brug af advokat sende skyldner i fogedretten.
Et factoringfirma finansierer ikke for dine grønne øjnes skyld. Ofte er der en startomkostning forbundet med factoring, som alene gør det til en rentabel forretning, hvis du har en betydelig omsætning. Al Finans som har en meget iværksættervenlig tilgang til factoring regner med at den årlige omsætning skal være på ca. 7 millioner kr. for at omkostningerne hænger sammen ved factoring.
Der til kræver factoring at varen er fuldt ud leveret til køber og endelig er factoringselskaberne blevet en kende mere tilbageholdende med at indgå factoring aftaler omkring software primært pga. IT Factory.
Det er efter min mening - og erfaring - et godt valg, du har taget. Det har givet mig en helt anden ro i sindet efter, jeg selv indførte forudbetaling. Eller som minimum 50 % forudbetaling, hvis der er tale om større beløb.
Når man først har prøvet din situration én eller to gange, så sidder "de bange anelser" i en, hver gang man går i gang med et nyt projekt. Og det dræner en for energi, som kunne bruges meget mere effektivt på noget helt andet.
Dbh
Thomas
Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.
Det er klart at factoring (vidste jeg ikke det hed) koster kassen - for ellers ville de jo stå i samme situation som os andre.
Ravn; problemet er pt. stort, i og med at mine tre sidste større kunder er rendt fra regningen, Men jeg har været i gang i 1½ år, og har ikke tidligere syntes det var et problem. Selvfølgelg er der smuttet et par tusinde i svinget, som jeg ikke gad bruge energi på.
Problemet ligger nok mest i, lige nu, at det er reglen mere end undtagelsen at det sker, og det tager lidt pusten fra mig. Men jeg kommer helt klart igen. ;)
Er der nogle gode links på det med selv at hive folk i fogedretten?