Hej, jeg har lige et spørgsmål som jeg håber i kloge hoveder kan hjælpe med at besvare. Er det normalt at give sine kunder adgang til photoshop filer? De har jo fået en jpeg fil (i det her tilfælde til internet brug) Selv hvis man har aftalt at de skal have de fulde rettigheder til grafikken. Har de så også krav på at få PSD filen selvom de har fået grafikken i et andet format? |
Har kunden ret til af få Photoshop filen udleveret?
|
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
tja... kunden har jo fået hvad han/hun har betalt for i et jpeg format og kan gøre med det ligesom vedkommende har lyst til. Men det er vel ikke ensbetydende med at de også skal have kilde filer. Noget andet er hvis der ikke er aftalt noget om rettigheder, hvad er så normal praksis. Overlader I bare psd filer uden videre? Man mister jo fuldstændig kontrollen med hvordan ens grafik bliver anvendt. Jeg skal lige tilføje at de opgaver jeg typisk arbejder med er reklamekampagner og ikke websites og lignende. |
Men hvis kunden har fået alle rettighederne så har du afgivet muligheden for at have noget kontrol over hvordan den grafik bliver anvendt. Og jeg vil mene at kunden har retten til psd filen. Men hvad vil du i grunden også med den, du har jo afgivet rettighederne, så jeg tror da ikke engang du må have filen til at ligge selv uden at have fået tilladelse til det af "de nye ejere". Og du må i hvertfald slet ikke bruge den til noget. Det var så lige et godnat indlæg, så jeg undskylder på forhånd for div. fejlslutninger jeg måtte have lavet :) /Peder |
Afsted med psd´en til kunden ;-) Kunden skal bruge filen til at klippe websitet ud, så at du har leveret den i forbindelse med et website "betinger" at du afleverer psd filen. Så tænker du, jamen så kan kunden jo det hele og dér tager du jo fejl - ellers ville de jo ikke have kontaktet dig :) Jeg er frontend udvikler i mit hverdags job og jeg ville simpelthen blive ikke mindre end fornærmet og ikke betalende hvis jeg fik noget leveret i noget så uprofessionelt som en jpeg af vores freelancere (jpeg forværrer farver i modsætning til png :) At miste kontrollen over ens design er desværre et faktum du må leve med. Er det en professionel virksomhed der skal montere dit design til html har du mulighed for at gøre din indflydelse gældende såfremt virksomheden er med på den - i de professionelle tilfælde er de. Du skal også huske på at der er mange processer til færdigt produkt, min mere eller mindre fantastiske html jeg leverer til nogle af danmarks største virksomheder er altid i perfekt overensstemmelse med mine kollegaers designs, however er der en masse systemarkitekter der mudrer rundt :) Og så må man jo bare sende en venlig hilsen for lige at gøre dem opmærksom på det :) |
Jeg ved da af erfaring, at selv de største trykkerier i Århus afleverer materialet, når kunden beder om det. Det er det, der kaldes "god service". ![]() |
det ene eller andet materiale, ender med, at kunderne ikke gider få produceret deres tryksager hos dem. Sådan er det. Helt enig! Hvis jeg ikke måtte få psd filerne til noget grafik jeg havde betalt for (og ikke blev gjort tydeligt opmærksom på dette før vi indgik en aftale) ville jeg aldrig handle med vedkommende igen. |
For det første bør du på forhånd aftale præcist med kunden, hvad du leverer. For det andet: Hvis jeg skulle vælge mellem to grafikere, hvor den ene gerne ville levere alle filer, mens den anden kun ville levere én færdig fil..... need I say more? Send en fil og smil - det kan få kunden til at blive en fast kunde. mvh Hans |
Dato: 15-03-2007 09:49:52 Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation Hvis jeg skulle vælge mellem to grafikere, hvor den ene gerne ville levere alle filer, mens den anden kun ville levere én færdig fil..... need I say more? Send en fil og smil - det kan få kunden til at blive en fast kunde. mvh Hans Enig. Som tidligere skrevet. Hvad får du ud af at holde på filen? Nada! Og så har du i princippet også en undskyldning for ikke at gemme den … hvis nu forholdet til kunden er mindre godt. ![]() EDIT: Desuden er det jo nede i detalje-afdelingen at lave de filer, kunden gerne vil have i slutfasen. Det store arbejde ligger forhåbentlig i udarbejdelsen af den første fil. Jeg har egentlig aldrig lavet deciderede aftaler med mine kunder desangående, men jeg kunne aldrig drømme om at holde på en fil – og det at få lavet en hvilken som helst anden fil, der måtte ønskes (inden for rimelighedens grænser), det koster ikke noget hos mig... |
Hej Morten Jeg kan godt sætte mig ind i dine bekymringer. Få kunder spekulerer i dette, og på denne måde kan en annonce hurtigt danne baggrund for en hel visuel identitet. Man er hyret til at lave annoncen, man ender med at have lavet en skabelon til andet brug. Man kan sammenligne det lidt med programmører - det er jo ikke altid man får udleveret kildekoden til de programmer man køber. - og man har heller ikke retten til den! Har du nogle skrupler ved det, så kan du jo i teorien bare "sammenklappe" de grafiske lag, så der kun kan redigeres i teksten. Der er jo ingen, der kender din arbejdsgang. Men har du haft et tilfredsstillende samarbejde, og har du fået en tilfredsstillende betaling, så synes jeg bare du skal udlevere filen. Som udgangspunkt giver jeg kunden hvad de beder om. Er du derimod underleverandør - så har DE nogle flere rettigheder! Det handler om at få tingene klarlagt med kunden fra start! Og tage udgangspunkt i at originalen udleveres. Er du tilfreds med kunden, så vil du heller ikke have skrupler ved det. Mvh Ronni |