Præcist! Det er min oplevelse at mange glemmer, at SEO er mere end bare "tags" og ”keywords” - meget mere faktisk. Søgemaskiner som Google ændrer ofte teknikker til vurdering af, hvor højt hjemmesider skal placeres i søgeresultatet - så en strategi med ”keywords” der virker i dag er ikke nødvendigvis velfungerende i morgen. Grundlæggende ser jeg derfor søgeoptimering mere i retning mod at tilsikre kvalitet og værdi i brugeroplevelsen af din tilstedeværelse på nettet - en brugeroplevelse der ofte starter på Google. Derfor kan jeg varmt anbefale følgende 5 trins analyse-model til søgeoptimering af et website (bemærk at de første 3 punkter vedrører brugerens oplevelse på søgemaskinen og at de sidste 2 vedrører oplevelsen af selve den side der optimeres):
1: Afdæk hvad din målgruppe (de potentielle kunder) ønsker fra din hjemmeside og hvad de mon skriver i søgefeltet på Google, når de leder efter dine tilbud (uden at kende dig/dit brand). Et godt og gratis værktøj til denne del af processen hedder Google AdWords Keyword Tool - og kan nemt findes ved at søge efter det på Google.
2: Sørg for at din side ligger højt placeret ved søgninger på de søgestrenge, du identificerede under punkt 1. Dette gøres proaktivt ved at søgeoptimere din side og sørge for at linket til din side er repræsenteret på så mange relevante sider som muligt. Find mere om konkret søgeoptimering ved at google ”search engine optimization” eller bare ”SEO” - i øvrigt vil jeg gerne henvise til et par konkrete tips fra Mikael (måske lidt rodet at læse, men der er mange guldkorn imellem)
3: Arbejd med hvordan din side tager sig ud, når den fremgår af søgeresultaterne på søgemaskinerne. Hvis den ikke virker som et relevant, interessant og appetitvækkende søgeresultat - så er der nok en høj risiko for, at målgruppen ikke besøger den.
4: Arbejd med din sides indhold og hvordan det tager sig ud. Den side, som din målgruppe klikker sig ind på via søgeresultaterne på Google, skal gerne hurtigt kunne identificeres som relevant for målgruppens forestående ”opgave” (dét som den søgende ønsker at få ud af at besøge din side, som afdækket under punkt 1).
5: Optimer din hjemmesides ”målkonvertering” - eller med andre ord: Sørg for at målgruppen så nemt og enkelt som muligt får, hvad de kom ind på siden for at få (som afdækket under punkt 1). Et rigtig godt og i øvrigt gratis værktøj til arbejdet med at optimere din hjemmesides ”målkonvertering” hedder Google Analytics og findes her: http://www.google.dk/analytics
At jeg vælger at fokusere på ”målkonvertering” frem for eksempelvis ”et højt antal sidevisninger” skyldes en filosofi om, at mange sidevisninger i sig selv ikke er et mål - for hvis kunden alligevel ikke finder de ønskede informationer eller køber dit produkt; hvad er de mange sidevisninger så værd?
Faktisk kan jeg komme på eksempler, hvor en nedgang i antallet af sidevisninger faktisk er en succes: Hvis dba.dk i et tænkt eksempel oplevede nedgang i antallet af sidevisninger (det indeksregulerede antal, ikke det nominelle) kunne det måske være fordi, brugerne i højere grad havde held med at finde de rigtige annoncer hurtigere - og derfor besøgte knap så mange sider for at nå dertil.
Men ja, vi kender desværre nok alle til eksempler på smartenheimere, der formår at sælge med lidt spil for galleriet og ved at hælde tilstrækkeligt vand ud af ørerne - mens de hovedkulds går efter ”tags” og ”keywords”, hvorfor deres salg aldrig følges op med andet end regninger, dummebøder og ubehagelige konsekvenser. Kedeligt.