Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Licens

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu har jeg i et godt stykke tid gået og været en smule mavesur over at min internet opkobling bliver lige i omegnen af dobbelt så dyr, som en følge af den ny "dr skat". Det syntes jeg er sådan en smule urimeligt da jeg ikke har nogen intentioner om at benytte mig af dr ydelser og ud over det ikke engang har noget fjernsyn.

Jeg tror nu endeligt at jeg har fundet løsningen på problemet, det kræver bare lige en smule samarbejde med de danske internet udbydere.

Ok. baggrunden for min tankestrøm er; så vidt jeg husker blev én person i midten frikendt for at betale licens selv om han havde et fjernsyn. Denne frikendelse bundede i at det ikke under nogen omstændigheder var muligt for ham at modtage et tv signal.
Derfor må jeg konkludere at der skulle være præcedens for at kunne sige at hvis det fysisk var umuligt at bruge dr''s ydelser så burde man kunne slippe for den forkætrede licens.

Løsningen på problemet kunne så være at de forskellige internet udbydere gik ind og spærede for dr''s sider. Så det gennem deres respektive linjer var umuligt at smutte forbi dr.dk og lignende sider.

Dette ville selvfølgeligt være en kende svært at få alle internet brugere til at acceptere at de ikke kunne bruge før omtalte sider (eller så svært er det måske heller ikke) men så tænkte jeg om det måske kunne være muligt at lave en spæring som var bruger defineret, så jeg eller/og andre ligesindede kunne kunne få spæret for dr''s sider på vores specifikke linjer.

Nu kunne jeg godt tænke mig at få lidt feedback fra jer amino brugere om hvorvidt en sådan løsning ville være muligt at få implementeret?

Måske kunne jeg også godt tænke mig en smule kommentarer i forhold til moralen i forslaget, er det kreativ tænkning i forhold til skatteunddragelse og er det dermed samfundsunderminerende aktiviter jeg ligger op til (er der et fælles gode som vi alle burde støtte?), eller er jeg i min gode ret  til at syntes at dr er temmeligt øverflødigt i mit liv og at jeg overhovedet ikke har nogen samfundsmæssige forpligtelser i forhold det denne.

Og slutteligt, til de som ved en smule mere om jura end jeg gør, er der nogen som helst grund til at jeg kunne tro at den tidligere omtalte sag kunne danne præcedens i denne sag? Jeg må indrømme at jeg ikke kan huske så meget om sagen (f.eks. sagsnummer, dato og den slags ubetydeligheder) men det kan være at der er en alvidende amino som lige kan det?
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:23
Din idé ville være ganske god, hvis loven direkte havde nævnt adgang til dr.dk som krav for licensbetaling.
Følgende er hvad DR definerer som licenspligtige ting/forbindelser.

• Traditionelle tv-apparater og tilsvarende billedfremvisere,

• Pc’er
    eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive billedprogrammer
    og –tjenester, såfremt der samtidig via apparatet er adgang til
    internettet eller andre netværk med en hastighed på 256 Kbit/s eller
    derover,

• Pc’er med modtageenheder, der kan modtage og gengive
    billedprogrammer og -tjenester via radiobølger eller netværk
    (tv-tunere), eller

• Andre enheder, der trådløst kan modtage og
    gengive billedprogrammer og -tjenester, der er udsendt til almenheden,
    herunder f.eks. PDA’ere, mobiltelefoner med internetadgang m.m.

Så hvis du ville undlade at betale licens pga din internetforbindelse skal du ned på en hastighed lavere end 256 kbit/sek.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 12:40
Det er selvfølgeligt rigtig, men det som jeg tager udgangspunkt er der jo den sag hvor en person ikke skulle betale licens selvom han rent faktisk havde et fjernsyn og det var i en tid hvor fjernsynet var det eneste parameter som man opkrævede licens efter.

Jeg kunne ikke forestille mig at de krav de stiller i dag er mere strikse end de var for få år siden.
Så forudset at jeg nu har ret i at den sag kunne danne præcedens så tror jeg da ikke der skulle være noget i vejen for at mit lille projekt skulle kunne gå igennem.

Peder

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:45
Dato: 14-03-2007 12:40:17
Forfatter: Peder TakeTwo.dk
Det er selvfølgeligt rigtig, men det som jeg tager udgangspunkt er der jo den sag hvor en person ikke skulle betale licens selvom han rent faktisk havde et fjernsyn og det var i en tid hvor fjernsynet var det eneste parameter som man opkrævede licens efter.

Det lyder spændende, udgangspunktet har altid været at hvis man havde mulighed for at modtage signalerne, altså, hvis der er en tuner i fjernsynet, så skal der betales licens, uanset om man bor i en jordhule uden antenneforhold..

Har du en henvisning til pågældende sag?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 13:15
Jeg må sige at jeg ikke overhovedet kan huske hvilken sag det drejer sig om. Erindre bare at have set i nyhederne at pbs endeligt havde tabt en sag.
Jeg skal nok lige se om jeg kan finde noget (hvis der ikke er andre der er lidt hurtigere end mig).
Der må da være andre end mig der kan huske det?

Peder

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 13:37
Meddelte tdc da loven kom ud at jeg ikke ville have adgang til dr.dk, så er klar på at tage sagen i retten med dem hvis det kommer dertil.... Har aldrig brugt dr.dk erhvervsmæssigt og vil ikke straffes fordi jeg vælger at have adgang til et informationsnet som de kun er pico del af...
Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 15:32
Enig. Spørgsmålet er så bare om det er muligt at blokere for specifikke url''er for specifikke brugere? Nogen der ved det?
Jeg har kigget lidt efter tidligere nævnte sag, men jeg har ikke kunne finde den online (har heller ikke lige brugt overvældende mængder af tid).
Der kunne ikke være en anden amino som ville have lidt overskud til at kigge efter den, evt. en der ved lidt mere om jura end jeg gør, jeg har ikke den fjerneste anelse om hvor jeg skal lede.

Peder

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 16:50
Dato: 14-03-2007 15:31:53
Forfatter: Peder TakeTwo.dk
Enig. Spørgsmålet er så bare om det er muligt at blokere for specifikke url''er for specifikke brugere? Nogen der ved det?

Peder

På din PC? Jeg mener det er muligt ved at åbne din hosts file der ligger i C:\Windows\system32\drivers\etc (du kan åbne filen med notepad) og så lægge ip/url derind, men jeg er ikke helt sikker på hvordan man skal lægge et url for at blokere for et site. Men google er din ven her ;)

Det er så Windows XP, jeg ved ikke hvordan det virker med vista eller mac.

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 16:56
Det er ikke lige den slags løsning jeg er efter, det jeg mener er om udbyderen manuelt kan blokke de url''er?
Det du nævner svare vel i grunden bare til at trække antænnestikke ud i gamle dage og det tror jeg ikke licensstyrelsen har meget respekt for.
Specielt taget i betragtning at de i hele deres historie kun har tabt en sag.
Så jeg tror at det skal være en temmelig radikal blokering der skal til før det er noget de overhovedet vil anderkende.

Peder

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 17:09
Ja det har du jo ret i. Jeg tror da at der er muligt, men jeg tvivler på at der er nogle udbydere der tilbyder det. Der er jo software der kan styre den slags lokalt meget billigere end hvad det måtte koste at ringe ind til f.eks. TDC og få en person til at trykke på en knap...
Side 1 ud af 3 (23 indlæg)