Jeg opfordrer alle her i tråden til en god og saglig debat omkring hvilken strategi virksomheder i år 2011 bør have i forhold til at håndtere den kommunikation, som de ikke længere er i kontrol over?. Hvilke overvejelser synes du virksomhederne skal gøre sig i forhold til at håndtere den kommunikation, positionering og branding, der lige nu foregår omkring og direkte mod deres produkter - hvor de vel og mærket ikke længere er i kontrol! |
Jeg tror godt jeg forstår hvad din grundtanke er med indlægget, men personlig synes jeg at oplægget bærer mere præg af en fascination af de sociale medier som platform, end en reel problemstilling omkring virksomheder der ikke er i kontrol.
f.eks. synes jeg der antages en række ting som jeg i hvert tilfælde ikke selv er helt enig i:
- Du nævner at det tager et par sekunder og så er en dårlig oplevelse spredt til 1000 venenr på facebook og de så spreder det videre til 1000 af deres venner osv.
De fleste mennesker har ikke 1000 venner på deres facebook og de fleste der har 1000 venner på deres facebook kan være ret sikre på at størstedelen af de 1000 formodentlig er ret ligeglade med om du som forbruger har haft en skidt oplevelse med et produkt. Sansynligheden for at de derfor vil fungere som reklamesøjle for din negativitet over et produkt er ganske lille.
Selveom regnestykket holder i teorien og alverdens "social media experter" elsker at bringe netværkseffekten op igen og igen når sociale medier skal promoveres som markedsføringskanal (positiv eller negativ markedsføring), så viser virkeligheden ofte at det er utrolig vanskelig at skabe den domino effekt som de fleste hele tiden taler om. Forbrugerne er ganske enkelt for ligeglade og har bedre ting at give sig til.
Det kan godt være at vi teknisk har værktøjerne til at udføre scenarioet, men det handler også om at menneskerne gider og som det ser ud lige nu så gider den almindelige forbruger i de fleste tilfælde sjældent at være med til at skabe den effekt.
Jeg er ikke i tvivl om at det virker ved visse produkter og i visse segmenter og det er nemmere at skabe netværkseffekten end i andre, men jeg synes i overvejende grad at det er mere marketingsnak og reklamefolk der bliver våde i bukserne over tanken end det er virkelige eksempel vi ser i dagligdagen. Der kan til enhver tid hives et par kampagner eller cases op der viser at det virker, men det er sjældent det er kommercielle eksempler.
F.eks. ser jeg ikke at en virksomhed der sælger gravemaskiner til entreprenør virksomheder bør være specielt bange for at et dårligt hjul der punkterer nemt pludselig bliver den helt store snak på facebook og gør at det er umuligt for dem at kontrollere kommunikationen.
Det er klart at der er kommet en ny paradise-hotel generation som bruger deres tid på at leve på facebook og lignende og de kan da helt sikkert bringe et produkt frem i andres opmærksomhedssfære via de sociale medier og det kan være med til at skabe momentære success eller fiaskoer, men jeg mangler endnu at se at mekanismerne kan fungere for mere kedelige hverdagsvirksomheder der ikke lige sælger luksusvarer, elektronik eller modetøj.
Som virksomhedsejer ville jeg være påpasselig med at lytte efter diverse "social media experts" og andre reklamefolks dommedagsprofetier om at "man skal enten være der, eller også er man død/uden kontrol osv osv". Man kan tids nok få brændt en masse penge af på folk der mener at noget er "the next big thing" hvis man lytter blindt og ikke overvejer hvordan det passer ind i ens egen virksomhedsprofil.
Jeg kan f.eks. godt få en masse venner på facebook til at videresende en video med en sød kattekilling der har mareridt og får et kram af dens mor, eller hvis jeg skal sælge min lejlighed, men det er komplet umuligt for mig på nogen måde at få de samme venner til at gide at interessere sig for at jeg er blevet snydt for 10 kroner i den lokale brugs da jeg købte ind til aftensmad og endnu mere umuligt at få dem til at gide at forsøge at få deres venner til at være forarget over det og skabe problemer for omtalte brugs.
- En anden ting er at du nævner at virksomhederne bliver nødt til at deltage i debatten for at blive taget alvorlig og ikke blive rendt over ende af de sociale faktorer.
Du nævner selv Apple som eksempel, men rent faktisk netop Apple er nok den absolut mindst sociale teknologivirksomhed jeg kan komme i tanke om, alligevel er de samtidig nok verdens største kontrolfreaks og det firma der har absolut mest styr på deres produkter og deres kommunikation, på trods af deres størrelse.
Ser du på Apples primære kommunikation i medierne, så er det sjovt nok en utrolig gammeldags måde de arbejder på. Det er pressemeddelelser, det er events, det er velovervejede udtalelser der ikke kommer som skudt fra hoften fordi kunderne brokker sig på facebook eller lignende, men derimod afventende og ofte leveret via en pressemeddelelse eller lignende. Du ser ikke just Steve Jobs surfe rundt og twitte under #apple eller uploade billeder på en fanside på facebook. Du ser heller ikke officielle repræsentanter for Apple der gør det. Steve Jobs besvarer et par e-mails en gang imellem personligt og ofte er svaret på 5 ord eller under.
Apple har fået masser af hug for ikke at forstå internettet (ligesom Microsoft) og da slet ikke sociale medier og de derfor er gammeldags m.v. men hvis vi taler om kontrol og evnen til at tjene penge så synes jeg måske det er mere interessant at se hvorfor det er verdens mindst sociale virksomhed der virker til at have mest kontrol over deres brand og tjener flest penge?
Måske er det bare fordi de ikke spilder tiden på at spille farmville på facebook eller hyrer social media experts der kan fortælle dem at de skal have en fanside, men bruger den på hele tiden at skabe og forfine deres produkter og deres helt normalt gammeldags kommunikation og budskaber der virker. :-)
Jeg synes facebook og de andre sociale medier er interessante og vi lever i en tid hvor det er nemmere at kommunikere med mange, hurtigere og enklere, men vi er stadigvæk mennesker der har en begrænset omgangskreds og interessesfære, så uanset hvor meget teknologi vi får så tror jeg ikke på at det bliver vanskeligere for virksomhederne at kontrollere deres budskaber. Tværtimod så tror jeg at virksomhederne i høj grad er i langt mere kontrol omkring kundeadfærd og budskaber i 2011 grundet teknologien end de var i 1970.
/my 2 cents