Så vil jeg benytte mig af virksomhedsordningen og lade noget af overskudet blive i virksomheden. Senere vil jeg sende folk ud, men i første omgang skal jeg bare have det op at køre. I forbindelse hertil har jeg et par spørgsmål: er det lovligt at bruge sig selv som vikar i sit eget vikarbureau? er der nogen krav om udbetaling af mindsteløn til mig selv (jeg er aflønnet på timebasis)? håber i kan hjælpe :) |
Når du opretter et vikarbureau, og i princippet kun stiller med arme og ben ( kan sagtens være dine egne ) er den aftalte pris + moms = din løn.
Din løn er således incl. feriepenge, S&H betaling, pensionsbidrag, forsikringer bidrag til barsel, atp, aud og alle mulige andre m.v. omkostninger - og din pris skal derfor være tilpas høj til at "der er plads" til disse sociale omkostninger - den dag hvor du skal til at have ansatte.
Din løn er således incl. feriepenge, S&H betaling, pensionsbidrag, forsikringer bidrag til barsel, atp, aud og alle mulige andre m.v. omkostninger - og din pris skal derfor være tilpas høj til at "der er plads" til disse sociale omkostninger - den dag hvor du skal til at have ansatte.
Hvordan man regner de sociale omkostninger ud, er der "stor uenighed om", men de faste og ufravigelige ligger på ca. 25-28 %, i visse brancher med højt pensionsbidrag helt op til godt 40 %.
Handler det f.eks. om en tømrer, koster alene ansvarsforsikring som arbejdsgiver omkring 6 kr. pr. time !
Ud over de sociale omkostninger, skal du regne udgifter til lønadministration.
Sagt på en anden måde...
Hvis du får 100 kr. i timen som lønmodtager, skal du for at det bare bliver status qou på din faktura have 140 + moms.
Hvis du senere vil have muligheden for at tjene en smule på at have ansatte ( hvor der også skal være plads til sygedage og G-dage, må du allerede nu indregne avance på din timepris.
Avancen i vikarbranchen ligger mellem 30 og 60 kr. pr. time.
Vil du i fremtiden vil kunne tilbyde din kunde ekstra hænder ud over dine egne, skal du således ved aflønning på 100 kr. i timen, have 170 - 200 + moms alt efter om du vil tjene 30 eller 60 kr. pr. time.
___
I dén forbindelse:
Nogen fristes til at "indleje" andre der har et momsnummer, men her skal du være opmærksom på, "at stilles der kun med arme og ben" og der altså ikke er nogen økonomisk risiko for opgavens udførelse, bliver det i skattemæssig forstand betragtet som lønmodtagerarbejde, og i forhold til afregning af A-skat og moms bliver det DIT problem, såfremt at ham du har indlejet, ikke betaler sin skat og moms !
Yes - det er rigtigt !
___
I forhold til din SU er der ingen forskel på om du er lønmodtager eller udlejer dig selv + moms, indtjeningen skal oplyses til såvel SKAT som til S.U. Styrelsen - så overvej lige hvad du har gang i