Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partner dilemma

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg har et dilemma som jeg gerne vil høre om der er nogen som har et par gode forslag til en løsning på.

Min gode ven og startede for 7 måneder siden en hobby virksomhed og pr. idag er det med en fornuftig succes. Der er god omsætning og en meget spændende fremtid. Vi får super positive tilbagemeldinger på de produkter vi levere.

Mit dilemma er at han laver ikke en skid! han snakker om at det og det skal vi have styr på og at det hele begynder og se rigtig fornuftigt ud. I første omgang var det hans ide men det er mig som i den grad har fået sat det hele i system og fået hele det administrative apparat op og køre. Senest har jeg bedt ham om at melde ud hvad det er for arbejdsområder han vil fokusere på og ud af 7 område (Salg, Regnskab, Administration, Leverandørkontakt, samarbejdsaftaler, personale og www) har han meldt tilbage at han egentlig kun vil fokusere på salg for det er der han er skarp.

Det jeg har mest lyst til er at købe ham ud og køre det hele selv men min moral er også imod idet han jo er min gode ven og manden med ideen.

Hvad ville i gøre?

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 11:33

Lyder som om din ven er en rigtig "iværksætter/entreprenør"-type :-)

Men er han så efter din vurdering god til salg? Er det ham der sælger varerne? Eller er det også dig?

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35

Hvis du ikke kan multivere ham, så må du købe ham ud :-)

Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:37

vi har 3 fritidssælgere som sælger vores varer så det er mere en salgschef funktion han er ude efter.

Tilmeldt 16. Apr 11
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 11:42

Ud med ham til højre. Du skal bare gøre det på en måde, hvorpå I stadigvæk bevarer Jeres venskab, men hvis det kommer dertil, så må du spørge dig selv om du synes, han har været en god ven for dig i den periode, hvor du har knoklet for ham?

Lige nu snylter han på dig og tager så lidt del i værdikæden, at han har formået at gøre sig selv overflødig. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:42

Du kan jo også bare vælge at acceptere at han vil være salgschef - meeen! Så må omsætningen så også sige meget - når det er hans eneste fokusområde! :-)

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 11:48

THICA:

vi har 3 fritidssælgere som sælger vores varer så det er mere en salgschef funktion han er ude efter.

OK, men nogen skal jo styre disse 3 sælgere, og du har jo sikkert nok at bruge dig tid på. Alternativt skal du jo selv være salgschef.

Spørg dig selv hvor meget det ville være værd i løn for dig at ansætte en ekstern person til at varetage denne funktion, og sammenhold så det med hvad din partner får for det. Hvis der er stor forskel, så forhold ham dette misforhold.

At det er ham der fik ideen oprindeligt holder et stykke tid, men han kan ikke fortsat forvente at leve højt på dette uden at bidrage. At få de gode ideer er nemt nok - det svære ligger i at føre dem ud i livet.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 11:57

Det er bedre at have 50% af noget end 100% af ingenting.

Jeg tror egentligt at det er en klassisk problemstilling. Jeg er sikker på at der sidder masser af lønmodtagere der mener at deres chef ikke laver noget, - men uden ham havde der jo ikke været nogen første arbejdsdag. Det glemmer man måske når først man sidder i kontorstolen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14

Få fundet ud af, om du kan arbejde sammen med ham i det hele taget - eller om der er gået for meget skævt til, at du kan have tillid til og respekt for ham. Hvis ikke, så er det bedst jeres veje skilles - ellers vil du gå i lang tid med den tanken og den vil fjerne fokus, så du ikke bruger din energi optimalt på forretningen.

Hvis du stadig kan arbejde sammen med ham, så længe han passer sit arbejde, så find en løsning på fordeling af arbejdsopgaver - en I begge kan leve med.

Hvordan ser han på det arbejde han udfører? Er han enig med dig i, at han ikke laver en skid, eller synes han, at han leverer et godt stykke arbejde?

Har I fra starten snakket om mængende af arbejde/arbejdsindsats, der skal lægges i at starte en virksomhed op, eller har du taget det for givet, at han ville lægge lige så meget arbejde i det som du gør?

Er han vellidt af jeres medarbejdere/sælgere? Er det tilfældet, så repræsenterer det en stor værdi som ofte overses - kan du risikere, at jeres folk forsvinder med ham, hvis I går hver til sit?

Der er mange faktorer som spiller ind - men i mine øjne er dit vigtigste måleinstrument følelsen i maven. Du skal have det godt med din kompagnon og jeres samarbejde. Hvis ikke, så er det bedst at tage konsekvensen af det - jo før jo bedre.

MVH

Thomas (som lyttede til maven alt for sent, og kunne have sparet et år eller to på den konto ...)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

THICA:

Senest har jeg bedt ham om at melde ud hvad det er for arbejdsområder han vil fokusere på og ud af 7 område (Salg, Regnskab, Administration, Leverandørkontakt, samarbejdsaftaler, personale og www) har han meldt tilbage at han egentlig kun vil fokusere på salg for det er der han er skarp.

Det jeg har mest lyst til er at købe ham ud og køre det hele selv men min moral er også imod idet han jo er min gode ven og manden med ideen.

Hvad ville i gøre?

Hej THICA,

Hvis det er ham, som har fået idéen til virksomheden, så føler han måske, at du er kommet med fordi du er hans gode ven, og det føler han måske at "du skal betale for", ved at arbejde lidt ekstra.

De områder du nævner er meget forskellige. Min erfaring med dygtige sælgere er, at de ikke er gode til regnskab, administration, samarbejdsaftaler, personale og internet. Jeg kan derfor sagtens forstå, at der ikke er nogen af de områder han synes han er god til.

Du bør også finde dit fokusområde.

Der er 6 hovedområder, som jeg ser det. De kræver alle en person med forskellig fokus:
* Salg
* Regnskab og administration
* Leverandørkontakt (indkøb)
* Samarbejdsaftaler (jura)
* Personale
* Internet og teknologi

Det vil være oplagt, at få en bogholder til at håndtere regnskab og administration, og at få en jurist til at skrive jeres samarbejdsaftaler.

Så er der kun fire områder tilbage:
* Salg
* Personale
* Leverandørkontakt (indkøb)
* Internet og teknologi

Hvis jeres virksomhed primært beskæftiger sælgere, og din makker gerne vil være "salgschef", så kunne han jo tage sig af salg og personale.

Tilbage er så Indkøb og internet, og du skal så finde ud af, om det er noget du kan klare. De tungeste områder indenfor internet kunne løses af en underleverandør, og så sidder du pludselig kun tilbage med indkøb og vedligeholdelse af hjemmesiden.

Var det en løsning?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)