Ja det er en stor dag for verdenssamfundet. Jeg mener ikke man skal lade sig påvirke af at amerikanerne fejrer det på den måde, det er ligeså meget udtryk for en lettelse over en dekades kamp der til tider har vist sig at være håbløs, nu bringer nogle positive resultater.
Jeg fik, uvist af hvilke årsager, utroligt travlt med kunder der skulle bestille en masse ydelser og varer i går, så jeg fik desværre ikke mulighed for at svare. Måske er det Osama effekten jeg kunne mærke med det samme :o)
Jeg er ked af den drejning tråden tog, for det var ikke ment som en opfordring til at komme med konspirationsteorier om 9/11 eller lignende. Det var ment som en oprigtig lykønskningstråd, da det var tydeligt at se hvor meget det betyder for dem.
Jeg tror (og det er naturligvis bare et gæt) at det der har gjort mest ondt på dem, er at de har følt sig usårlige derovre. Derfor har det gjort utroligt ondt på dem, at finde ud af at det var de bestemt ikke. Dette kombineret med de mange tusinde meningsløse dræbte, gør selvfølgelig at de er glade over at have straffet manden bag. Også selvom det har haft håbløse udsigter.
Man kan stille sig selv en lang række spørgsmål i fordindelse med drabet på Osama, blandt andet hvorfor man har ventet i et helt år med at gå ind, men det vil ikke blive til andet end en masse nye konspirationsteorier, så det vil jeg ikke komme så meget ind på :o)
Til gengæld vil jeg næsten give dig helt ret, med hensyn til Israels rolle for verdensfreden. Men også kun næsten. Der er store penge i krig, så der vil aldrig nogesinde blive fred. Og sevom der ikke var penge i det, tror jeg ikke at det ville skabe langvarig fred, at Israel trækker sig ud.
Jeg håber at de gør det, og jeg kan slet ikke forstå at verdenssamfundet stiltiende kigger på hvad der foregår, når man tænker på hvad vi bruger som undskyldning for at straffe andre lande. Men der er nok en dybere mening med det hele..
Om han var blevet henrettet hvis han var stille overfor Sharia lovgivningen, ved jeg heller ikke, men det er bestemt ikke utænkeligt.
Jeg har ikke så meget forstand på det, men spørger da ind til det hos mine muslimske venner, og det er et noget blandet billede jeg får af den lovgivning. Nogle mener ikke at den, hvis den blev praktiseret korrekt, er så slem som alle vil gøre den til, men at der rent faktisk er plads til både tilgivelse og forsoning. Andre siger at man skal være opmærksom på, at den oftest bliver praktiseret på landet, hvor ingen ka læse eller skrive, og derfor er nødt til at stole blindt på de lokale overhoveder. Der i øvrigt heller ikke nødvendigvis er i stand til at læse eller skrive, men er stand til at overbevise de andre om at de kan :o)
Hvor meget af det jeg skal tro på, er ikke godt at vide. Men jeg har da fået fortalt historier om netop Sharia lovgivningen, der nærmest kan få det danske retssystem til at virke barbarisk. Men igen, er det absolut ikke til at vide hvor meget jeg kan tro på.
Jeg kan også se at de danske terrorsager er kastet ind i debtatten, som argument for at det er godt at Osama er blevet dræbt.
Jeg har en del kendskab til den ene af disse sager, og hvis de øvrige er foregået på samme måde, så er jeg altså ikke så sikker på, at Danmark har været specielt tæt på at blive ram af terror.
Men jeg vil dog vælge at tro, at denne ene sag har været enestående, og de andre har haft reelt indhold. Og om ikke andet har de da bekræftet os i at det er rigtigt at vi er med i krigen mod terror, og tilføjet PET øgede ressourcer, samt banet vejen for en del lovændringer vil aldrig ville have accepteret, hvis vi ikke havde denne trussel hængende over hovedet. Og da det selvfølgelig er i alles interesse at vi er sikre, er det svært at være modstander mod dette.
Og for god ordens skyld skal jeg måske nævne, at jeg selvfølgelig har det helt fint med at Osama fik sin straf. Jeg var mindst lige så vred som alle andre, da jeg fulgte med i terrorangrebene, som jeg mener er en utroligt kujonagtig handling.
Og selvfølgelig har det en vis signalværdi, at man får straffet bagmanden. Men jeg tror bare ikke at det gør den store forskel, for der er rigeligt af efterfølgere der er klar til at tage over efter ham. Der gør dette drab nok ikke den store forskel.
Men det gør en forskel for amerikanerne, og det var i bund og grund bare det jeg ville lykønske dem med