Jeg flyttede selv til Costa del Sol (Málaga øst) i 2003 og har ikke fortrudt. Her er 300 solskinsdage om året Billig bolig Billig bil Billig arbejdskraft Billig vin og fødevarer Billige restauranter Billige revisorer Billig selskabsetableringsomkostninger (ca. € 3.000) Lave skatter Lav moms
Ja jeg kunne blive ved. Man kan undre sig at Spanien har økonomiske problemer med disse, for danskere, ideelle forhold. Problemerne er politiske (statsministeren blev valgt efter en togulykke) og at man har satset alt for meget på at nybyggeri skulle finansiere det hele. Der er ikke mange spanioler, der har uddannet sig indenfor salg og marketing, så det er let at konkurrere. Man skal naturligvis kunne spansk på et rimeligt niveau, og så må man ikke være overfølsom overfor for at den danske mikrometer retfærdighed ikke findes her. Man skal være forberedt på at klare sig selv hele livet. Den spanske understøttelse og folkepension er ikke noget at gå efter. Sundhedsvæsenet fungerer, men vil man undgå lange ventetider så går man til privatklinikker når der er behov for det. Danmark har desværre opsagt dobbelt beskatningsaftalen med Spanien, men mon ikke der kommer en ny aftale om et år eller to. Velkommen til sydens sol Flemming Hasselriis |
Spanien er et dejligt land - og efter at have kigget på lejligheder i et par år, ogs et priserne rasle ned, så har vi tidligere i år investeret i en lejlighed i det sydøstlige hjørne af Spanien - 60 km syd for Alicante.
Jeg håber da på at vi på (nok lidt længere) sigt, kan bo dernede en stor del af året. Det skal selvfølgelig passe sammen med arbejdslivet :-) Men nu er de indledende øvelser da taget...
Mange hilsner
Mads