Man kunne sammenligne det med at bygge det hus som folks synes er pænest når de går forbi. Man kan ikke påvirke folk direkte, ved at ændre deres holding når de går forbi huset, men man kan sørger for at huset er designet sådan at de synes det er flot. Og derfor er "farines" og "moral" eller "etik" også nogle helt forfejlede størrelser at bruge i anskuelsen søgemaskineoptimering. Kan det være umoralsk eller unfair at bygge det hus som flest synes er pænt? Nej! Det ville måske være unfair, hvis man kidnappede alle dem der gik forbi, og hjernevaskede dem, eller toturerede dem, til at synes godt om lige mit hus, men det er heller ikke det der sker med søgemaskineoptimering. Jeg bygger bare mit hus, så søgemaskinerne synes det er det bedste. Det kan jeg, fordi jeg forstår hvordan dem der går forbi mit hus opfatter huse - ikke fordi jeg ændrer på dem eller går direkte i kødet på dem. Og det er jo netop det man gør i de fleste andre salgs- og markedsføringsmetoder - herunder da i særlig grad MLM, men også i TV, print og PR - hvor brugerne eller medierne aktivt opsøges. |
@ Lasse: Selv om det næsten "æder mig op"
, må jeg her give både Mikkel de Mib og Fuursted ret. Cloaking er bare en anden form for PR. Det svarer vel lidt til at have et skilt ude ved vejen, der viser ind til en gårdbutik. Ingen kunder kommer. Hvad gør gårdmand Smart så? Han laver et nyt skilt, der viser hans 17 år gamle datter i afklippede cowboybukser (MEGET korte) og en hvid skjorte, der er bundet under barmen med en knude, så man kan se hendes solbrune mave.

NU kom der kunder! Men ingen af kunderne er blevet snydt, for datteren står i butikken, og de økologiske æg er der skam. Det er cloaking (så'n cirka). Cloaking strider mod søgemaskinernes retningslinier - og gårdmandsdatterens brune maveskind strider mod Ligestillingsrådet. Og hva' så?
Der er MASSER af dårlig moral i SEO branchen, men den handler primært om løfter, der ikke er mulige at holde, ekstremt dårlige samarbejdsaftaler og decideret skadelige tiltag (for kundens website). Det kan aldrig være dårlig moral at skubbe kunder ind i butikken, når det sker uden at love dem noget, de ikke får. Og skulle cloakede sider fylde godt op i søgeresultaterne, så de står i vejen for dig, må du jo ud og cloake selv. Eller købe dig til det :-)
Disclaimer: Mit lille billede af gårmand Smarts datter afspejler på ingen måde mine hemmelige drømme....