Dato: 6/12/2006 1:55:19 PM Forfatter:Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk Ja 7H skulle jo have været nævnt for fuldstændighedens skyld, tak for det Bent, dog vil jeg sige at skattelovgivningens modeller ofte lider af at der skal være tale om generelle modeller, der skal tilgodese alle medarbejdere, selvom der dog er muligheder for en vis differentiering, så jeg ved ikke hvor anvendte de egentlig er ...
Det har du som sådan ret i, men det gælder lige præcis ikke for ligningslovens § 7H og det gør den i sig selv interessant og den er også meget anvendt
ihvertfald i min verden. Derfor nævner jeg lige den.
Vi står og skal oprette et ApS, så jeg har læst denne streng opmærksomt. Men måske ikke opmærksomt nok. For jeg kan ikke finde ud af: Hvad er fordelen ved at oprette et holding og et datter - frem for bare at oprette et enkeltstående ApS?
Det er ikke sikkert at det er en fordel. Hvis I hæver alt hvad I tjener i selskabet er der umiddelbart ingen fordele ved at have et holdingselskab men ellers muliggør holdingselskabet flere ting:
I kan via holdingselskabet sælge aktierne i datterselskabet skattefrit efter 3 års ejertid.
I kan via et eller flere holdingselskaber få skattefri udbytter op til holdingselskabet og derved holde datterselskabets kapital nede. Det er interessant hvis man eks. skal optage en medarbejder som aktionær i driftsselskabet. Herudover kan der være nogle driftsmæssige risikobetragtninger som gør at det vil være smart at datterselskabet ikke er overkapitaliseret.
Supplerende til Bent kan jeg oplyse at vi i helt kort form har opstillet fordele og ulemper på www.ditselskab.dk, klik i menuen på ofte stillede spørgsmål og læs om hvorfor holding etc. - god fornøjelse...
Er i øvrigt enig med Bent i, at der skal være penge i systemet førend det kan betale sig.
PS Vær opmærksom på at nye regler (for mindre virksomheder) muliggør at du kan have aps uden revisor, men vælger du holding, skal du have revisor i holding (men ikke nødvendigvis i drift)
Min holdning til Aps''er er, at mange nok gør det, fordi man måske har opfattelsen af, at man KUN kan miste sit indskud. Og for det andet fordi man måske tror at kunderne har større anseelse for DIT firma. Men gør det ikke bare for at gøre det.!!!
Bagdel ved selskab: Du SKAL have en min. en reg.revisor til at udarbejde årsregnskabet (skrive under på det), du må ikke miste mere end 60% af kapitalen før du skal lave en plan for reeatablering til EogS (noget EogS er blevet mere obs på nuomdage), Du må ikke låne penge i selskabet, du kan ikke have en bil iselskabet, som du køre med blandet drift, for så taler vi fri bil (men skal nok vurderes ud fra hvilken bil og hvordan km fordeler sig)
Fordel ved selskab: Hvis selskabet går ned hæfter DU ikke for småkreditorer, som ikke har forlangt sikkerhed. Du kan få udbytte til 28%. For mig at se nogle af de eneste fordele.
Synes at L. Larsens udtryk er meget sigende....dog er nogle nødt til det, hvis de ikke lige kan rejse A/S-kapital i kr. eller værdier.
Man skal jo ikke glemme at eventuelt overskud kan bruges til opstart af andre selskaber, så man ikke skal komme med beskattede kroner hver gang. Og særligt hvis man påtænker et salg en gang, er det da super at kunne holde kronerne i holdingselskabet til eventuelle andre investeringer frem for at få dem ud til beskatning.
Læs mere om de nye regler for mindre virksomheder, hvorefter man IKKE LÆNGERE BEHØVER REVISOR I APS i mindre virksomheder.. Du kan læse mere på www.ditselskab.dk under menupunktet "Ofte Stillede Spørgsmål".
Hvad angår fordele ved ApS sammenlignet med for eksempel A/S, så er det ikke finere at drive A/S fremfor ApS. Hæftelsesmæssigt og skattemæssigt behandles de to selskabsformer ens. Selskabsretligt er man dog friere stillet med et aps end med et A/S.. og hvad betyder det så, jo man må ganske enkelt aftale mere frit i for eks. vedtægten i ApS''et end man må i A/S.. Hvornår det er relevant: Det kunne for eksempel som omtalt i denne tråd være relevant hvis man overvejer at nøglemedarbejdere skal udstyres med ejerandele i virksomheden.. Spørg hvorfor mange store selskaber er anpartsselskaber, for eksempel Oracle Danmark ApS,
Som en lille sidebemærkning kan nævnes at Pfizer (verdens største, eller er det næststørste pharma virksomhed) i Danmark gik fra at være A/S til ApS, det har jo også betydning for hvilke data fra regnskabet man skal offentliggøre.
Mht revisionspligten, kunne jeg godt forestille mig at et ApS med hjemmegjort revision, får et ekstra tjek. Min revisor, viste mig lige et afskrydsnings skema der skulle afleveres, hvor det var helt oplagt at det var beregnet til at Skat kunne få et lynhurtigt overblik over hvem der havde lavet regnskab selv, og målrette en indsats der. Min virksomhed fortsætter absolut brugen af revisorer, der er folk derude der leverer det til en god value for money.
Og igen, ville absolut ikke spare de få kroner på at få lavet holding. Det skal laves fra start, ellers er det noget rod.