Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af ApS selskab - hvordan gør man ?

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Køre Tøjner

Hvordan JEG ser verden kan vel ikke diskuteres, og kan vel ikke være forkert for MIG. Der er vel ingen tvivl om, at der i 90% af tilfældene, hvor en hovedanpartshaver selv aflægger regnskabet (uden revisor) er dømt fodfejl, hvilket jo ikke er så smart i selskabsregi. Så uanset hvor frie hænder man efterhånden har fået, så bør et selskabs regnskab i mine øjne altid være revideret af en revisor. Det er muligt, at det ikke i dine øjne er finere at drive A/S fremfor ApS. Det er det i mine øjne. Det beviser nemlig, at man er villig til at miste mere - så der er ikke så meget "A´-Prøver-Sgu" over det.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:53
Rolig nu..

Overordnet kan man da i en debat godt diskutere den måde du ser verden på, det er da hele formålet med debatten. På den anden side mener jeg ikke jeg har sagt at du tager fejl, jeg mener blot der er flere forhold at tage i betragtning end dem du skitserede.. Og faktisk tog du fejl vedr. revisorpligten.. Jeg er dog enig i, at man nøje skal overveje, om det nu er klogt, at droppe en revisor - det beskriver vi også klart på vores hjemmeside, hvor vi skriver følgende:

"...........................

Skal selskabet have en revisor?
Før 1. april 2006 var der altid pligt for et selskab (A/S eller ApS) til at have en revisor.

Fra 1. april 2006 er der kommet nye regler, der for de selskaber der opfylder betingelserne, gør det muligt at drive selskabet uden anmeldt revisor. Selskabet skal naturligvis fortsat indlevere et regnskab til styrelsen. Regnskabet er blot ikke længere revideret af en revisor.

De omfattede selskaber skal leve op til to ud af tre krav:

• De har højst en balancesum på 1,5 mio. kr.
• De har maksimum en nettoomsætning på 3 mio. kr. og
• De har ikke flere end 12 ansatte

Holdingvirksomheder, herunder modervirksomheder kan ikke anvende undtagelsen.

Ditselskab™ er enig med følgende vurdering fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:

”...Reglerne er ændret for at give større frihed for selskaberne, og nogle selskaber vil selvfølgelig kunne se en fordel ved at slippe for revision. Men der vil fortsat være et godt signal i en revisorpåtegning, fordi omverdenen får en vis garanti for at regnskabets indhold er orden.” Siger Niels Henrik Englev, vicedirektør i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der administrerer reglerne. ”Det er derfor ikke til at sige præcist, hvor mange virksomheder der vil benytte sig de nye regler”.

Ditselskab™ anbefaler derfor, at selskabet overvejer valget nøje forinden det træffes.

.................................."

Hvad jeg synes personligt om +/- om revisor er ligegyldigt, min opgave som rådgiver er at danne et beslutningsgrundlag for den enkelte, og så må pågældende træffe sin egen afgørelse.

Hvis mit indlæg kunne opfattes kritisk beklager jeg. Sådan var det ikke ment.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:59
Det er efterhånden en meget interessant tråd med gode indlæg, så selvom det måske ikke helt ligger indenfor rammerne af det oprindelige spørgsmål, så har jeg følgende spørgsmål:

Hvis nu jeg har et projekt hvor jeg har en investor med, hvor skæres kagen så med investoren når man anvender et holdingselskab?

Skal investoren have andel i holdingselskabet eller driftsselskabet? Hvad er normal praksis?

mvh Carsten
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:05
Normal praksis kan ikke opstilles, det afhænger af forhandling, men jeg ville sikre mig mit eget 100% ejede holding, og lade investor købe af dit holding eller lade ham forhøje kapitalen i datter.. Hvorfor: fordi du derved sikre dig bedst mulig fleksibilitet i relation til investor. Årets resultater kan udloddes skattefrit (forudsat du overholder mindste procentandelsgrænsen i datter) og du afgør selv i eget holding, om du vil hive resultater ud eller lade dem stå - med investor iu fællesejet holding skal I enes, hvergang der skal hæves en krone, og hæver han en krone skal du også hæve..
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 11:09
Jeg ville have et driftsselskab til hvert enkelt større projekt. Dette firma så ejet af dit holdingsselskab og investors holdingselskab i fællesskab. Dermed undgår du at blande ham ind i alle andre projekter du måtte køre i dit holdingselskab, herunder også hvis du havde ejerskab i flere driftselskaber

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:23
Tak for et godt svar Jacob og Thomas.

Det forklarede ihvertfald hvad jeg havde i tankerne.

mvh Carsten

Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:35
Hej.

Jeg har med interesse læst de mange indlæg om, hvordan man opretter et Aps, hvor meget det koster osv.

Jeg synes, at jeg mangler lidt om, hvad fordelene ved etablering af et Aps kan være  fx i f.t. et I/S.

Vi er to, der driver et lille stærkt voksende firma med primært salg af profilbeklædning.

Vi er i den situation, at vi begge har arbejde ved siden af "verdensfirmaet", hvorfor et hvert form for overskud bliver beskattet med de berømmelige ca. 65%. Et forhold vi naturligvis er ærgelige over, da vi væsentlig hellere ville lade pengene stå i firmaet for så senere at have en kapital som måske kunne danne grundlag for, at i hvert fald den ene af os indledningsvis kunne kvitte det faste arbejde og blive fuldtids. 

Er dette fx noget, der ville kunne løses med et Aps.

Med venlig hilsen

Poul Odde

trykshoppen

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:02
hej

til Poul
ja det er det, i et I/S betaler man skat af overskuddet som var det alm. indkomst. i et A/S betaler virksomheden kun 28% i skat af overskuddet. tilgengæld kan man ikke længere bare trække penge ud når man har lyst. udbetalinger fra virk til ejerne skel via udbytte udbetalinger, hvor store disse skal være bestemmes af bestyrelsen(vedtages på generalforsamlingen) du skal så betale skat af det udbytte, du som ejer af dine aktier modtager, denne er enten på 28% eller ca. 42(kan ikke lige huske det præcise tal lige nu) an på hvor store udbyttebetalingerne. derudovervil du hvis du arbejder i virksomheden få løn som almindelig ansat (direktør løn ell. an på hvad i bestemmer jeg for). generelt gælder at det kan betale sig at få udbetalt "overskud" som løn indtil du skal til at betale topskat og derefter få det udbetalt som udbette til 28%

Håber det var til lidt hjælp

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:34
Man skal nok ikke undlade at fortælle at det også er muligt at betale en foreløbig skat på 28% i et I/S via virksomhedsskatteordningen.

Den store fordel ved et ApS fremfor et I/S er at I uden videre kan lade en 3. mand erhverve andel i et ApS uden skattemæssige konsekvenser for jer selv. Fordi denne blot nytegner anparter i selskabet hvorved jeres ejerandel formindskes. I et I/S afstår I en ideel andel af jeres virksomhed og det koster skat for jer. På samme måde er det nemmere at lade en anpartshaver udtræde i et ApS.

Vedr. det med hæftelsen skal man være opmærksom på at de fleste banker kræver kaution i forhold til mindre anpartsselskaber og derved påtager anpartshaveren sig en personlig hæftelse.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:34
Kære Poul,

Læg lige mærke til Bents svar - I skal da ganske givet anvende virksomhedsordningen, så lader I overskud stå uhævet efter 28% beskatning. Hvis I vil omdanne skal det ske efter nytår.

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)