Køre Tøjner Hvordan JEG ser verden kan vel ikke diskuteres, og kan vel ikke være forkert for MIG. Der er vel ingen tvivl om, at der i 90% af tilfældene, hvor en hovedanpartshaver selv aflægger regnskabet (uden revisor) er dømt fodfejl, hvilket jo ikke er så smart i selskabsregi. Så uanset hvor frie hænder man efterhånden har fået, så bør et selskabs regnskab i mine øjne altid være revideret af en revisor. Det er muligt, at det ikke i dine øjne er finere at drive A/S fremfor ApS. Det er det i mine øjne. Det beviser nemlig, at man er villig til at miste mere - så der er ikke så meget "A´-Prøver-Sgu" over det. |
Rolig nu..
Overordnet kan man da i en debat godt diskutere den måde du ser verden på, det er da hele formålet med debatten. På den anden side mener jeg ikke jeg har sagt at du tager fejl, jeg mener blot der er flere forhold at tage i betragtning end dem du skitserede.. Og faktisk tog du fejl vedr. revisorpligten.. Jeg er dog enig i, at man nøje skal overveje, om det nu er klogt, at droppe en revisor - det beskriver vi også klart på vores hjemmeside, hvor vi skriver følgende:
"...........................
Skal selskabet have en revisor?
Før 1. april 2006 var der altid pligt for et selskab (A/S eller ApS) til at have en revisor.
Fra 1. april 2006 er der kommet nye regler, der for de selskaber der opfylder betingelserne, gør det muligt at drive selskabet uden anmeldt revisor. Selskabet skal naturligvis fortsat indlevere et regnskab til styrelsen. Regnskabet er blot ikke længere revideret af en revisor.
De omfattede selskaber skal leve op til to ud af tre krav:
• De har højst en balancesum på 1,5 mio. kr.
• De har maksimum en nettoomsætning på 3 mio. kr. og
• De har ikke flere end 12 ansatte
Holdingvirksomheder, herunder modervirksomheder kan ikke anvende undtagelsen.
Ditselskab™ er enig med følgende vurdering fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:
”...Reglerne er ændret for at give større frihed for selskaberne, og nogle selskaber vil selvfølgelig kunne se en fordel ved at slippe for revision. Men der vil fortsat være et godt signal i en revisorpåtegning, fordi omverdenen får en vis garanti for at regnskabets indhold er orden.” Siger Niels Henrik Englev, vicedirektør i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der administrerer reglerne. ”Det er derfor ikke til at sige præcist, hvor mange virksomheder der vil benytte sig de nye regler”.
Ditselskab™ anbefaler derfor, at selskabet overvejer valget nøje forinden det træffes.
Før 1. april 2006 var der altid pligt for et selskab (A/S eller ApS) til at have en revisor.
Fra 1. april 2006 er der kommet nye regler, der for de selskaber der opfylder betingelserne, gør det muligt at drive selskabet uden anmeldt revisor. Selskabet skal naturligvis fortsat indlevere et regnskab til styrelsen. Regnskabet er blot ikke længere revideret af en revisor.
De omfattede selskaber skal leve op til to ud af tre krav:
• De har højst en balancesum på 1,5 mio. kr.
• De har maksimum en nettoomsætning på 3 mio. kr. og
• De har ikke flere end 12 ansatte
Holdingvirksomheder, herunder modervirksomheder kan ikke anvende undtagelsen.
Ditselskab™ er enig med følgende vurdering fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:
”...Reglerne er ændret for at give større frihed for selskaberne, og nogle selskaber vil selvfølgelig kunne se en fordel ved at slippe for revision. Men der vil fortsat være et godt signal i en revisorpåtegning, fordi omverdenen får en vis garanti for at regnskabets indhold er orden.” Siger Niels Henrik Englev, vicedirektør i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der administrerer reglerne. ”Det er derfor ikke til at sige præcist, hvor mange virksomheder der vil benytte sig de nye regler”.
Ditselskab™ anbefaler derfor, at selskabet overvejer valget nøje forinden det træffes.
.................................."
Hvad jeg synes personligt om +/- om revisor er ligegyldigt, min opgave som rådgiver er at danne et beslutningsgrundlag for den enkelte, og så må pågældende træffe sin egen afgørelse.
Hvis mit indlæg kunne opfattes kritisk beklager jeg. Sådan var det ikke ment.