Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af ApS selskab - hvordan gør man ?

Side 3 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke frit bruge løs af den frigivne kapital!

Der er visse restriktioner, som der skal tages hensyn til...

Her indsættes § 52...fra bekendtgørelse af lov om anpartsselskaber nr. 325 af 07. maj 2000:

Kapitaltab

§ 52. Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan senest 6 måneder efter, at selskabet har tabt 40 pct. af sin anpartskapital, redegøre for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne. Ledelsesorganet skal endvidere stille forslag til beslutning, der fører til fuld dækning af anpartskapitalen, eller stille forslag til beslutning om opløsning af selskabet. Vil anpartskapitalen efter en nedsættelse være mindre end 125.000 kr., skal ledelsesorganet stille forslag til beslutning om, at anpartskapitalen forhøjes til mindst dette beløb, eller om, at selskabet opløses. Senest 7 dage efter, at anpartshaverne har behandlet ledelsesorganets forslag, skal udskrift af forhandlingsprotokollen være modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan give selskabet en frist til retablering af anpartskapitalen ved selskabets egen indtjening. Dette forudsætter, at selskabet indsender dokumentation i form af konsolideringsplaner m.v. til brug for vurderingen af retableringsmulighederne.

Stk. 3. Træffes der ikke beslutning efter stk. 1 eller 2 om at berigtige selskabets kapitalforhold, og sker dette ikke inden for en frist fastsat af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan styrelsen foranledige selskabet opløst, om nødvendigt efter reglerne i § 60 om tvangsopløsning.

Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 17:28
Dato: 11/16/2005 12:50:05 PM Forfatter: Peter - Revisor

Man kan ikke frit bruge løs af den frigivne kapital!

Der er visse restriktioner, som der skal tages hensyn til...
Her indsættes § 52...fra bekendtgørelse af lov om anpartsselskaber nr. 325 af 07. maj 2000:

Kapitaltab

§ 52. Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan senest 6 måneder efter, at selskabet har tabt 40 pct. af sin anpartskapital, redegøre for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne. Ledelsesorganet skal endvidere stille forslag til beslutning, der fører til fuld dækning af anpartskapitalen, eller stille forslag til beslutning om opløsning af selskabet. Vil anpartskapitalen efter en nedsættelse være mindre end 125.000 kr., skal ledelsesorganet stille forslag til beslutning om, at anpartskapitalen forhøjes til mindst dette beløb, eller om, at selskabet opløses. Senest 7 dage efter, at anpartshaverne har behandlet ledelsesorganets forslag, skal udskrift af forhandlingsprotokollen være modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan give selskabet en frist til retablering af anpartskapitalen ved selskabets egen indtjening. Dette forudsætter, at selskabet indsender dokumentation i form af konsolideringsplaner m.v. til brug for vurderingen af retableringsmulighederne.

Stk. 3. Træffes der ikke beslutning efter stk. 1 eller 2 om at berigtige selskabets kapitalforhold, og sker dette ikke inden for en frist fastsat af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan styrelsen foranledige selskabet opløst, om nødvendigt efter reglerne i § 60 om tvangsopløsning.

Lige et spørgsmål på en gammel diskussion:

Hvad nu hvis at det er én selv der er anpartshaver. Hvem skal man så stille sig til regnskab for, over at man har brugt evt. hele anpartskapitalen? Jeg mener, skal man vise E&S, at man stadig har de kr. 125000 disponibelt fra tid til anden?

Jeg er selv i tvivl om jeg skal påføre mig det Aps i forbindelse med om det styrker min troværdighed over for mine kunder, eller om det er fuldstændigt ligegyldigt.......eller for den sags skyld at man har mere at tabe når det er personligt i henhold til kunderne. Jeg hørte Lars Larsen betegne Aps´et som et ´A Prøver Sgu´ i en af de der iværksætter udsendelser.  Så er det egentlig ikke mere sin egen sikkerhed som iværksætter, end det er kundens sikkerhed (tillid). 
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 18:10
Dato: 1/9/2006 5:27:56 PM Forfatter: Therkelsen
Hvad nu hvis at det er én selv der er anpartshaver. Hvem skal man så stille sig til regnskab for, over at man har brugt evt. hele anpartskapitalen? Jeg mener, skal man vise E&S, at man stadig har de kr. 125000 disponibelt fra tid til anden?
Jeg er selv i tvivl om jeg skal påføre mig det Aps i forbindelse med om det styrker min troværdighed over for mine kunder, eller om det er fuldstændigt ligegyldigt.......eller for den sags skyld at man har mere at tabe når det er personligt i henhold til kunderne. Jeg hørte Lars Larsen betegne Aps´et som et ´A Prøver Sgu´ i en af de der iværksætter udsendelser.  Så er det egentlig ikke mere sin egen sikkerhed som iværksætter, end det er kundens sikkerhed (tillid).

Du viser om du har aktiver for 125.000 kr., hver år når du aflevere regnskab.

Jeg tror ikke at troværdigheden er en faktor længere, men du beskytter ihvertfald dig selv i væsentlig grad.
plus at du kan gøre det nemmere og billigere, hvis du på et tidspunkt skal afhænde din virksomhed.

Alt om både i Danmark

Fra Rømø
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 19:12
Nu har jeg "købt og solgt" en del selskaber trods min unge alder (32), både danske og udenlandske og jeg kan anbefale at slå op i Børsen eller JP Søndag og købe et brugt selskab hvor alle papirerne er på plads. Jeg vil dog alliere mig med en revisor, da du er ny i den gren og sikre mig at alt er som det skal være. Efter min mening er danske advokater og revisorer som sælger selskaber generelt for dyre og tager sig godt betalt for teknisk set ingenting (I min verden)

Alternativt er der masser af online sites som er til at stole på hvor man kan gøre en god handel med et nyt ApS eller A/S.

Der er så også de gråzone virksomheder som www.kgn.dk  - dem vil jeg dog ikke anbefale, men heller ikke udelade.

Skulle du ønske et praj som ikke kommer fra en revisor eller advokat der vil tjene mere på dig end de burde er du velkommen til spørge mig, da jeg ikke har intention om at tjene noget på dig, men blot give dig et råd fra en iværksætter til en anden :)
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:28

Se, det er jo en udbredt misforståelse, at vi blot udfylder rubrikker i skemaer på 5 minutter og sælger ydelsen for 1.800.

Selvfølgelig kan man da selv anvende en dag af sit liv på at downloade en standardvedtægt fra styrelsen, få fat i erklæringer vedr. kapitalen og anmelde det hele til styrelsen og vente et par dage med at få selskabet + cvr.

Det vi gør er lidt anerledes. Vi interesserer os for det folk laver, vi gider anvende 1 times tid på en snak om det de skal lave - ligesåmeget for at sikre os, at aps er den rette vej. Vi har såmænd rådet flere til ikke at oprette et selskab før om 1 år eller 2 - hvorfor - fordi ordentlig rådgivning gir tilfredse kunder, der vender tilbage til os igen og igen.

Vi modtager aldrig en bestilling blot fra nettet og stifter et selskab uden at have sikret os, at den der indsender ved hvad han laver. Vi har ingen "tastedamer", der blindt sidder og producerer selskaber for folk.

Der sidder en masse af jer Aminoer der ude, der allerede er kunder, og senest i fredags fik vi den seneste Aminokunde, og det er vi stærkt tilfredse med.

Med andre ord får man hos os i hvert fald en modydelse for de 1.800 - modsat så mange andre udbydere, hvor du ikke aner hvem du handler med, hvor du ikke aner om de ved hvad de har haft med at gøre.

For eksempel rådgiver vi altid om holdingstiftelse i forbindelse med kontantstiftelse, fordi du får en holdingkonstruktion (2 selskaber) for de samme penge.

Det er en god og billig måde for mange nystartede virksomheder at fremtidsikre opstarten. Så Nej, jeg er ikke enig i, at det ikke kan betale sig at udnytte vores tilbud - men måske er jeg lidt inhabil i drøftelsen...
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:35

Dato: 1/9/2006 7:12:26 PM Forfatter: Mark P. Fries Nu har jeg ''købt og solgt'' en del selskaber trods min unge alder (32), både danske og udenlandske og jeg kan anbefale at slå op i Børsen eller JP Søndag og købe et brugt selskab hvor alle papirerne er på plads. Jeg vil dog alliere mig med en revisor, da du er ny i den gren og sikre mig at alt er som det skal være. Efter min mening er danske advokater og revisorer som sælger selskaber generelt for dyre og tager sig godt betalt for teknisk set ingenting (I min verden) Alternativt er der masser af online sites som er til at stole på hvor man kan gøre en god handel med et nyt ApS eller A/S. Der er så også de gråzone virksomheder som www.kgn.dk  - dem vil jeg dog ikke anbefale, men heller ikke udelade. Skulle du ønske et praj som ikke kommer fra en revisor eller advokat der vil tjene mere på dig end de burde er du velkommen til spørge mig, da jeg ikke har intention om at tjene noget på dig, men blot give dig et råd fra en iværksætter til en anden :)

Man må jo gøre hvad man har lyst til, men vær meget forsigtig med køb af brugte selskaber...

Et "brugt aps" har tidligere drevet virksomhed, og når du køber et sådant følger fortiden med, dvs. er der krav fra kontraktforhold før den nye ejers tid, så kan disse krav gøres gældende mod selskabet mange år efter: Eksempel: En håndværker opfører huse i virksomhed i aps. Mangelskrav mod selskabet forældes efter en perioden. Han dropper virksomheden, ændrer selskabets navn, og sælger det billigt til en iværksætter, der nu driver konsulentvirksomhed. 2 år efter kommer de første mangelskrav fra mangler ved huse ind af døren hos iværksætteren - ikke lige det man havde beregnet... Og nej, som regel hjælper det ikke, at man har krav mod håndværkeren, for i mit eksempel har han ingen penge. Der røg den iværksætterdrøm...
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:29

Jeg hører selv til dem som også anbefaler folk at drive deres virksomhed i selskabsform. Dog ikke uden undtagelser. Der er et par ting som ikke har været fremme her:

Hæftelse:
Det er korrekt at man har begrænset hæftelse i et ApS men man skal lige være opmærksom på at det stort set er umuligt at opnå finansiering via banker o.l. uden at man selv personligt hæfter. Dvs. den begrænsede hæftelse skal tages med et gran salt, men i forhold til leverandørkreditter o.l. virker den begrænsede hæftelse.

Hvis man starter en virksomhed op og den bliver underskudsgivende vil ApS''et kun kunne udnytte dette underskud i senere overskud og hvis aktiviteten lukkes ned, udnyttes underskuddet ikke. Man får godt nok tabsfradrag på aktierne ved en likvidation af selskabet, men holder man det op imod et underskud i den personlige virksomhed som kan modregnes i personens anden lønindkomst er det en dårlig forretning.

Derfor vælger man ofte at starte i personligt regi for senere at lave en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse. Herved skal man heller ikke slippe 125.000 kr kontant af private midler men kan stifte selskabet ved apportindskud af virksomhedens aktiver og passiver, forudsat at den fornødne egenkapital er tilstede.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Jan 06
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 09:15

Hej,

Jeg overvejede også om jeg skulle stifte mit Aps via Webreg.dk. Men 1.800,- er en lille forsikring for at lavet papirerne rigtigt. Så jeg gjorde det via ditselskab.dk. Jeg sendte formularen en Torsdag, overførte DKK 125.000,- Fredag, Ditselskab havde dem mandag, oprettede Aps''et samme dag og jeg havde pengene og Aps papirerne retur Tirsdag.

Det var hurtig service og ja, de stiller en del spørgsmål og har svar på alle dine når det angår Aps''et (hvilket min egen advokat ikke havde på stående fod). Jeg ville måske gerne have hørt om fordelene ved et Holding selskab.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:02

Hvis vi ikke har informeret dig om fordelene ved et holding undrer det mig meget - og det er jeg i øvrigt ked af. Nu kan jeg jo ikke identificere dig, men hvis du ikke har været i drift længe, kan du nå det endnu - ring derfor endelig til mig, så vi kan afklare om det er en fordel for dig - eller det er overkill.

Til alle interesserede: Ulemperne ved holding er, at man skal stifte 2 selskaber - dvs. 2 x 1800 hos os - det synes vi naturligvis er til at have med at gøre. En anden ulempe er, at begge selskaber skal aflevere regnskab, dvs. 2 x revisor, men man skal naturligvis forhandle pris med sin revisor ud fra følgende nøgle: Holding har ingen drift og regnskabet er (normalt) til at overskue, dvs. det bør ikke koste mere end højst 1 par tusinde - drift derimod er jo individuelt, men det er her revisors største opgave ligger - øh, og det er jo i øvrigt også her regningen er fradragsberettiget -- det er den også i holding, men da der ikke er en drift og da selskabet normalt ikke er momsregistreret, er der jo ikke noget at fradrage den i. Fordelene er flg (kort): Årligt overskud overføres skattefrit til holding, hvor det ligger i sikkerhed hvis datter går "ned" eller hvis datter rammes af erstatningskrav, der ikke kan honoreres & holding kan sælge datter skattefrit efter 3 års ejerskab eller mere. Er man IT udvikler og udvikler et guldæg, kan man (i stedet for at sælge guldægget) sælge datterselskabet som sådan, hvorefter hele gevinsten går ind i holding skattefrit. naturligvis skal der betales skat, når man tager pengene ud af holding, men man får altså 1/3  flere penge at starte ny aktivitet med eller investere i aktier (hvis gevinster i øvrigt bliver skattefri for holding efter 3 års ejertid.)

Når du stifter et nyt selskab med kr. 125.000 kan dette første selskab efter stiftelsen (og registreringen) vælge at stifte et nyt selskab med de samme 125.000. Man ejer herefter et holding, der ejer datter (og har en værdi på 125 K), hvor der i datter ligger 125K... Vi etablerer normalt "koncernen" den dag bestillingen kommer ind. man har så på fuldt lovligt og sikkert grundlag fået etableret det grundlag, man har for sin virksomhed...

PS er i øvrigt enig i hæftelsesbetragtningerne ovenfor omkring valg af aps fremfor personlig virksomhed og omvendt. Det er derfor vi altid taler med folk før vi accepterer deres bestilling, for at sikre, at de har valgt rigtigt - at vi så derved faktisk nogle gange råder kunden til ikke at betale os for noget, det er en følge af god rådgivning, og det betyder bare at kunden kommer senere. Sådan skal det goså være, men med vores erfaring fra de (efterhånden) flere hundrede, der har været hos os i 2005, så er det ikke altid det man får hos vore konkurrenter - desværre. Men det er måske derfor vi har så mange kunder.

PPS takker i øvrigt alle de aminoer, der gennem de sidste 14 dage har vist os den tillid at blive kunder.   
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:10
Dato: 2/1/2006 12:01:36 PM Forfatter: Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk
 det er jo i øvrigt også her regningen er fradragsberettiget -- det er den også i holding, men da der ikke er en drift og da selskabet normalt ikke er momsregistreret, er der jo ikke noget at fradrage den i.

Der kan jeg så hjælpe dig lidt. Der er nemlig noget at fradrage denne udgift, og holdingselskabets evt. øvrige underskud i. De nye sambeskatningsregler indebærer at de to selskaber - holdingselskabet og datterselskabet - undergives tvungen sambeskatning, hvor man tidligere havde et valg. Dvs. holdingselskabets udgifter nedbringer datterselskabets indkomst og derved får man reelt set fradrag for udgifterne.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 3 ud af 7 (63 indlæg)