Vis jeg foreksempel har et overskud i en virksomhed på (ekspempel) 400.000 kr efter det første år, og jeg så ønsker at betale noget af på mit lån.
Skal jeg så først betale skat af de 400.000 kr inden jeg betaler dem af på mit lån eller kan jeg betale alle 400.000 kr af på lnet uden at skulle betale skat.
Har også lige et spørgsmål om hvor meget man skal betale vis man vil have et tv i sin forretning som man kan se f.eks. fodboldkampe på sammen med kunderne. der skal betales noget licens af en art ikk. ved ikke hva det hedder og hva det koster...
Er det et lån som virksomheden har eller dig privat? hvis det er et privat lån, skal der først betales skat af det. Priser og regler om licens kan du læse her: http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Priser/Priser.htm
Men er det ikke noget med at man skal betale et eller andet kodak gebyr eller hva det nu hedder.
Det er en resturant hvor jeg vil sætte et tv op til at lave fodbold aftner med kunderne. og så mente jeg bare at man skal betale et eller andet gebyr ud over licens.
Ligesom man også skal betale et eller andet gebyr vis man vil spille musik og den slags.
Det skal du også, du kan læse mere om koda her; http://www.koda.dk/ eller søg på google efter "koda licens". Pengene du har lånt, er det fx til, at betale inventar og diverse andre ting i firmaet? For så længe pengene bliver brugt til, at drive firmaet, skal der ikke betales skat af pengene inden du afbetaler på lånet.
Det skal du også, du kan læse mere om koda her; http://www.koda.dk/ eller søg på google efter ''koda licens''. Pengene du har lånt, er det fx til, at betale inventar og diverse andre ting i firmaet? For så længe pengene bliver brugt til, at drive firmaet, skal der ikke betales skat af pengene inden du afbetaler på lånet.
Det er ikke helt rigtigt. Det er korrekt, at det anskaffede inventar m.m. kan afskrives og dermed trækkes fra i skat, men afdrag på et lån er ikke fradragsberettigede. Et lån afdrages således altid med "beskattede penge".
pengene er brugt til inventar og goodwill... da det er en eksisterende butik.
Skal jeg da betale skat af pengene inden jeg betaler noget af på mit lån. jeg har også et pantebrev på 300.000 kr som jeg også godt vil have betalt ud af firmaet med de penge som jeg har tjent og som er i overskud...
Det korte svar er "Du skal betale skat af alt hvad du tjener".
Det lidt længere svar kunne derefter komme ind på reglerne i virksomhedsordningen, hvor det er muligt at en del af overskuddet beskattes med en lavere skattesats. Hvad der helt præcist gælder for dig kan jeg dog ikke sige. Jeg vil forslå, at det er noget du taler med din revisor om, da han alt andet lige må være den bedste til at rådgive dig i den situation.
Det lader til du faktisk ikke er ret meget inde i tingene, og det klares lettest ved at du sætter dig ned med en revisor eller f.eks. en herindefra ?
Det du skal finde ud af nu er. Er lånet et Privat, eller Erhvervslån det er faktisk ligemeget hvilket det er, du skal bare selv vide det.
Afdrag på lånet vil ikke påvirke dit overskud da det ikke er en udgift men en tilbagebetaling.
Renter på Lånet vil hvis det er Erhvervslån kunne trækkes fra i regnskabet, og vil derfor påvirke resultatet.
Med hensyn til at vise Fodbold, så pas på.
Det er ikke nok bare at betale KODAK, det kommer meget anpå hvilke kampe det er du vil vise, og worst case kan en vist kamp koste dig en sagsanlæg på omkring 250 kr. pr estimeret gæst.
jeg vil da mene at jeg kan lave et privetlån, hvorefter jeg skyder pengene ind i virksomheden. Det beløb kan jeg så trække ud igen inden jeg bliver beskattet af overskudet.. Jeg er ikke sikker, da jeg ikke har været i den situation.