underligt de forlanger CMYK, efterhånden er det i de fleste tilfælde irrelevant.
Men HER er det såmænd meget godt og kort beskrevet (Google er vores ven!)
Ikke når vi snakker om tryksager - og især ikke hvis der er tale om f.eks. magasin eller avistryk. Det er praktisk talt umuligt for dem at styre farvemætningen korrekt hvis de bliver nødttil at tvinge RGB farverne over i CMYK (hvilket de skal for at kunne trykke annoncen).
--- Hvis du arbejder i Photoshop, så er det altså ikke det mest heldige program til at lave en annonce i. MEN - det kan dog lade sig gøre. I og med at det er en annonce, så behøver du ikke at lave skæremærker - så, så langt så godt.
I Photoshop laver du et nyt dokument med følgende indstillinger: - 3142 x 2126 Pixels. - Resolution 300 Pixels/Inch - Color Mode: CMYK - 8 bit
Så har du et CMYK-dokument som er 266 x 180 mm. i 300DPI (jeg vil ikke anbefale dig at gå ned på 150DPI - især ikke når det er Photoshop du bruger).
Husk at holde faverne i CMYK. Det vil sige at hvis du laver en sort tekst, så skal den have CMYK-værdien 0,0,0,100 - ikke en RGB-værdi.
Lav al tekst i rigtigte Tekst-lag (dem som optræder med et bogstav i lag-menuen). Og du må ikke flatne artworket når du er færdig. Gem dokumentet som en PSD - og gem så derefter også dokumentet som en Photoshop PDF. Giv PDFen et filnavn og i samme vindue hakker du alle krydser fra (normalt plejer "ICC Profiler... et eller andet.." at være hakket til under "Color" - det skal den ikke i dette tilfælde.
I det næste vindue skal du lade alt være - med undtagelse af følgende: - Start med at vælge "High Quality Print" som PDF-preset. Standard lader du stå ved "None" men sæt Compatibility til Acrobat 5 / PDF 1.4. - Compression / Check af den står til 300 DPI / 450 DPI og kompressoren er sæt til JPEG med maksimal billedkvalitet. - Output / Conversion - Her bliver det noget tricky fordi hvis det havde været et layout lavet korrekt i InDesign eller Illustrator, så ville jeg have foreslået dig nogle andre indstillinger - MEN, sæt i dette tilfælde conversion til "No".
Nu skulle du gerne ende med en PDF som er - nogenlunde - fornuftigt til tryk af annoncen. Men igen - Photoshop er et billedbehandlingsprogram, ikke et layout-program.
Men nu skulle du ihvertfald kunne lave annoncen - resten er op til dine egne kreative evner .
underligt de forlanger CMYK, efterhånden er det i de fleste tilfælde irrelevant.
Nå okay, jeg vil nu mene de fleste trykkerier vil have CMYK til tryk .... men igen det kommer an på hvad der skal trykkes ;)
/allan
Ja, det er også minopfattelse, at fleste trykkerier stadig foretrækker CMYK. Men burde også kunne få noget ud af RGB, hvis det skal være. Men der naturligvis stadig situationer mht. farver ift. CMYK
Men HER er det såmænd meget godt og kort beskrevet (Google er vores ven!)
Ikke når vi snakker om tryksager - og især ikke hvis der er tale om f.eks. magasin eller avistryk. Det er praktisk talt umuligt for dem at styre farvemætningen korrekt hvis de bliver nødttil at tvinge RGB farverne over i CMYK (hvilket de skal for at kunne trykke annoncen).
--- Hvis du arbejder i Photoshop, så er det altså ikke det mest heldige program til at lave en annonce i. MEN - det kan dog lade sig gøre. I og med at det er en annonce, så behøver du ikke at lave skæremærker - så, så langt så godt.
I Photoshop laver du et nyt dokument med følgende indstillinger: - 3142 x 2126 Pixels. - Resolution 300 Pixels/Inch - Color Mode: CMYK - 8 bit
Så har du et CMYK-dokument som er 266 x 180 mm. i 300DPI (jeg vil ikke anbefale dig at gå ned på 150DPI - især ikke når det er Photoshop du bruger).
Husk at holde faverne i CMYK. Det vil sige at hvis du laver en sort tekst, så skal den have CMYK-værdien 0,0,0,100 - ikke en RGB-værdi.
Lav al tekst i rigtigte Tekst-lag (dem som optræder med et bogstav i lag-menuen). Og du må ikke flatne artworket når du er færdig. Gem dokumentet som en PSD - og gem så derefter også dokumentet som en Photoshop PDF. Giv PDFen et filnavn og i samme vindue hakker du alle krydser fra (normalt plejer "ICC Profiler... et eller andet.." at være hakket til under "Color" - det skal den ikke i dette tilfælde.
I det næste vindue skal du lade alt være - med undtagelse af følgende: - Start med at vælge "High Quality Print" som PDF-preset. Standard lader du stå ved "None" men sæt Compatibility til Acrobat 5 / PDF 1.4. - Compression / Check af den står til 300 DPI / 450 DPI og kompressoren er sæt til JPEG med maksimal billedkvalitet. - Output / Conversion - Her bliver det noget tricky fordi hvis det havde været et layout lavet korrekt i InDesign eller Illustrator, så ville jeg have foreslået dig nogle andre indstillinger - MEN, sæt i dette tilfælde conversion til "No".
Nu skulle du gerne ende med en PDF som er - nogenlunde - fornuftigt til tryk af annoncen. Men igen - Photoshop er et billedbehandlingsprogram, ikke et layout-program.
Men nu skulle du ihvertfald kunne lave annoncen - resten er op til dine egne kreative evner .
/Jesper
Atter en gang må jeg bøje ned i støvet, når Jesper kommer på banen.
Og atter en gang velskrevet og brugbar hjælp fra Jesper...Jeg skammer mig og sætter mig selv i skammekrogen!
Men når vi snakker om avistryk så skal den da helst holdes på under 100% sort, er det ikke 90% max?
Tja - det kommer jo an på hvad du skal have trykt. Vi understøtter f.eks. 600 DPI i RIPningen, men i de fleste tilfælde er der ingen grund til at gå derop, da rasterne i udskydningen i sig selv sætter en begrænsning hvor 300DPI er optimal.
Ja - og nej Det du skriver om er density - altså farvemængden i forbindelse med selve trykket. I rotationstryk kører man med en lavere density end ved f.eks. offsettryk. Men lad det være op til den som står for trykket at tage højde for dette. Hvis du laver en sort som ikke er ren sort men 90%, så vil der opstå raster i den sorte farve. Hvis du derimod laver en normal ren sort (100%) så kommer der ikke raster og trykkeriet kan bedre forholde sig til at sort er sort og det er dem som styrer resten.
Men omkring avistryk og sort farve, så skal man i øvrigt passe godt på hvis man begynder at rode med dyb sort (hvor man blander ekstra fra de andre farvekanaler med ind over den sorte).
Til dem som sidder med et stort "...?" omkring ovenstående, så er problemet ganske enkelt, at hvis der kommer for meget farve på ét sted på papiret i forbindelse med trykket, så tørrer farven ikke hurtigt nok og det vil sige at der opstår en afsmitning, hvor motivet så smitter at på nogle af de andre sider i avisen. Derfor er det vigtigt. Nogen trykkerier vil slet ikke have dyb sort når det er avistryk - andre kan godt tage en mild version - Men de fleste går simpelthen automatisk og tilretter farvemætningen i layoutet, så det ikke overstiger grænseværdierne i trykkeriet. Det kan så give nogle problemer med farverne og derved udseendet i det færdige resultat, da den automatiske farvejustering blot hiver farvemætningen ned i niveau - den kigger ikke på hvordan billeder m.m. i layoutet så kommer til at se ud efterfølgende. Så derfor er det en god idé at man selv laver farverne i layoutet så korrekte som muligt fra starten af.
Så har jeg vidst også skrevet nok tryk-"nørdet" herinde for resten af ugen .
idé at man selv laver farverne i layoutet så korrekte som muligt fra starten af.
Så har jeg vidst også skrevet nok tryk-"nørdet" herinde for resten af ugen .
/Jesper
Ikke for min skyld. Jeg nyder at se professionelle lære fra sig, og sluger dine gode råd, som virkelig fortæller mig, at jeg har lang vej endnu.... Du er et godt eksempel for Amino, som vi er rigtig mange der kan lære af.