Interessant debat, men jeg er ikke helt enig med dig i din udlægning af at det skulle være et problem.
Jeg er selv en af dem med tonsvis af idéer og store visioner. Jeg drømmer og tænker stort, i en skala hvor jeg ofte må høre fra andre at: "Det kan ikke lade sig gøre, skulle du nu ikke lige ta' og være lidt realistisk?". Jeg er en af dem der ønsker at min virksomhed skal gøre en forskel i verden, i andre menneskers liv, og ikke blot være en pengemaskine. Jeg er en af dem der er tilhænger af DUMB goals i stedet for SMART goals, som de fleste herinde sikkert er bekendt med.
Jeg har idéer og visioner i overflod, sikkert flere end jeg kan nå at realisere i min livstid. Til gengæld har jeg ganske lidt erfaring, viden og know-how. Da jeg besluttede mig for at ville starte min virksomhed, anede jeg vitterligt intet om SEO, Adwords, konverteringsoptimering, jura, markedsføringslove, regnskab, osv. Jeg er en idiot til Sociale medier som Facebook og Twitter, da de ikke interesserer mig rent privat.
Men jeg er også fuldt ud klar over, at uden ovenstående, så vil mine idéer og visioner aldrig nogensinde blive bragt til live og nå ud i verden. Og hvis de ikke når ud i verden, så gør de ingen forskel. Så forbliver de inde i mit eget lille forvirrede hoved, og der hjælper de ingen! Derfor har mange af de tråde jeg selv har oprettet her på Amino, jo netop været for at få hjælp til, og lære noget om alt det jeg ikke selv kan og ved.
Al markedsføringen er jo netop værktøjer til at få idéerne og visionerne ud i verden, og er jo i den forstand lige så vigtige som visionerne i sig selv. Jeg har netop siddet og hørt et interview med Michael Drew i går. Han arbejder med markedsføring af bøger og har fået 67 bøger på bestseller listerne (hvilket vil sige at han har en succes rate på 100%, for han arbejder kun med få klienter per år og har derfor kun haft de 67), og han beskriver produkterne med det han kalder "ugly baby syndrome". Dvs. at folk altid tror at deres eget produkt er verdens bedste, nøjagtig på samme måde som alle forældre synes at netop deres barn er det smukkeste i verden, selvom alle andre måske synes at det er jordens grimmeste unge.
Han mener at produktet i sig selv er "ligegyldigt", det eneste der betyder noget er hvordan det bliver markedsført. Du kan skrive verdens bedste bog, men hvad hjælper det hvis ingen ved at den eksisterer og læser den? Så er det bare verdens bedste failure. Jeg vil ikke selv sidde og sige at idéerne og visionerne er ligegyldige (jeg har jo også mine egne babyer), men jeg vil give ham helt og holdent medhold i, at de er ligegyldige uden den rette markedsføring og strategi.
Dertil kommer jo at de fleste mere eller mindre unikke idéer jo sjældent bliver delt så åbent, fordi folk måske er bange for at andre skal snuppe dem. Det tror jeg er den eneste grund til at de ikke fylder så meget herinde, og ikke fordi der ikke sidder folk der har dem.
Jeg er helt og aldeles overbevist om at der sidder mange andre som mig her på Amino. Innovative og kreative mennesker med masser af idéer, der tør at tænke og drømme stort, og som har store visioner for fremtiden og for verden. Men vi har, sikkert mere end nogen andre, brug for tråde der omhandler SEO og deslige ;) Der skal nok være nogen der er så velsignede at de er rimelig velbevandrede på begge områder, men generelt set, så tror jeg nu at de fleste iværksættere hovedsageligt hører til én af to grupper; idémændene og praktikerne, eller håndværkerne om du vil, dem der får idéerne til at blive til virkelighed. Og dem har vi brug for.
Til gengæld synes jeg at det forslag Helle kom med tidligere i debatten, om muligheden for at kunne skjule visse kategorier som man ikke er interesseret i at læse om, er helt perfekt. For jeg bliver da selv ind i mellem træt af at læse om affiliate og SEO, og mangler lidt flere nuancer i debatten.
~ Amaris