Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino Utrolig langsomt

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, det kunne være at jeg i stedet bare skulle prøve at sove det væk :) kan være det virker, man ved jo aldrig.

god nat og takker alle dem som sidder oppe og tester amino :) for ja de har da et lille problem, det kunne blive mindre hvis de selvfølgelig hastighedsoptimerede deres hjemmeside :) der er klart en helt del at hente på det punkt. og så vil alle opleve en hurtigere amino uanset hvad :)

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Tinglev
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 00:44

kan kun sige at den også er pænt langsom her til aften, sider på en 15/15 fiber og andre sider vælter ind i løbet af 1-3 sekunder hvor det snildt tager 10-20 sekunder her før siden kommer ind.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 00:46

Jesper Andersen:
kan kun sige at den også er pænt langsom her til aften, sider på en 15/15 fiber og andre sider vælter ind i løbet af 1-3 sekunder hvor det snildt tager 10-20 sekunder her før siden kommer ind.

er det lige nu???

jeg sider på den anden side af jorden og siderne loader, jeg vil faktisk sige hurtigere en normalt :-)

Fra Tinglev
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 00:51

ja det er lige nu, har jeg lige været inde på en side er den fint hurtig, men en ny side... *suk*

det svinger lidt og er ikke hver eneste side, vil næsten tro at det er serveren der kører lidt tasks i baggrunden som måske sutter lidt kræfter ud af serveren? for den kørte super her tidligere på dagen.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:31

Kære venner

Vi gør rigtig meget for at Amino skal køre så hurtigt som muligt.
Jeg syntes faktisk at det kører ok, men heller ikke bedre end det.
I sidste uge kontaktede jeg vores hosting partner og bad dem se om vi kan gøre mere hardware mæssigt og de sagde at der ikke var mere at gøre der. Vi havde det bedste man kunne købe inden for rimelighedens grænser.

Så har 1902 arbejdet på at optimere en masse småting på debatten og det har givet lidt. Hvis i kloge hoveder har forslag til hvad vi kan gøre for at forbedre hastigheden, så lytter vi.

De bedste hilsner

Martin

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 19:39

Martin Thorborg:
Så har 1902 arbejdet på at optimere en masse småting på debatten og det har givet lidt. Hvis i kloge hoveder har forslag til hvad vi kan gøre for at forbedre hastigheden, så lytter vi.
Lad mig da lige tage et kig på hjemmesiden, så vender jeg tilbage med nogle ting i helt sikkert kan gøre for at gøre Amino og alle andre dele en del hurtigere. Jeg har optimeret hjemmesiders hastighed i flere år nu og kan da se en helt del ting som i kan gøre og som helt sikkert vil hjælpe, skal jeg skrive de tips her eller skal jeg skrive til dig thorborg?

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 19:42

glemte da lige at sige at det i dag køre hurtigere, men den kan helt sikkert blive endnu hurtigere.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:54

Martin Thorborg:

Vi gør rigtig meget for at Amino skal køre så hurtigt som muligt.
Jeg syntes faktisk at det kører ok, men heller ikke bedre end det.
I sidste uge kontaktede jeg vores hosting partner og bad dem se om vi kan gøre mere hardware mæssigt og de sagde at der ikke var mere at gøre der. Vi havde det bedste man kunne købe inden for rimelighedens grænser.

Amino kører meget bedre end den har gjort længe :-) Cirka 1,5-5 sekunders loadtid.

Sidder på forskellige klienter, på 100 mbit fra ComHem Malmö (100 mbit til 399 SEK) :-)

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 21:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hey Martin Thorborg

Jeg vil lige starte ud med at sige at jeg er ikke ASP, .NET eller Microsoft mand, men derimod PHP, MySQL og Apache. Men langt de fleste af de ting jeg kommer med her vil gælde alle hjemmesider hvad enten de køre det ene eller det andet.

Men her kommer mine fif til hvad i kan gøre, ud fra at have kigget på Amino.dk og hvordan den er lige nu.

• Sammenlæg javascript filer og css filer til 1 af hver type fil, altså så der kun er en CSS og en JS fil som brugeren skal hente. Lige nu hentes der 14 js filer og 7 css filer.
  • Sammenlæg billedfiler til et minimums antal. Altså få så mange af jeres små billeder sammenlagt i så få filer som muligt, også kaldet CSS sprites. Det er muligt via CSS at bruge det rigtige billede selvom de enkelte dele er i samme fil.  Lige nu skal en bruger hente over 40 billeder fra jeres hjemmeside bare for at lave det design i har lavet, fx toppen, knapperne, menuen, toppe osv. Det er bedre at en bruger skal hente en billedfil på 200kb frem for over 40 billeder som hver fylder 1-2kb stykket.

At sammenlægge filer gør at brugeren skal hente færre filer fra serveren, hvilket både betyder mindre belastning af serveren, færre requests og dermed langt hurtigere hjemmeside. Man skal huske at design/billeder, css og js og alt det som bygger amino jo ikke kun er det eneste en bruger skal hente når de besøger hjemmesiden. Der er også alle brugerbillederne (avatarene), bannerreklamer på amino, bannerreklamer i folks signatur, facebook, analytics, twitter osv. Det bliver til rigtig mange filer.

Ja rigtig nok fylder en enkelt side ikke så meget, men skal man kontakte serveren rigtig mange gange som det jo er tilfældet på amino, ja så vil responstid, brugerens internet stabilitet og rigtig mange andre ting hurtigt kunne have indflydelse på hvor hurtigt amino vises.

• Komprimer billedfiler, før de oploades til serveren. De billedfiler i laver skal komprimeres ordentligt før i oploader dem til serveren. Dette gør at i ikke behøver at komprimere en billedfil før de sendes til brugeren, da den jo allerede er komprimeret så meget som muligt, i spare derfor belastning af serveren.

• Komprimer og fjern unødig kode fra js og css filer. Dette vil også her spare brugeren for at skulle hente rigtig mange kb, bare sådan en ting som at fjerne whitespace, altså mellemrum hvor de ikke behøves kan spare rigtig meget. Tager man denne fil: http://www.amino.dk/themes/hawaii/style/Common.css som fylder 42,17 kb. Men fjerner man unødig kode fra den fil, vil den fylde næsten 10kb mindre, derefter kan man komprimere den så den kun fylder ca 8kb (igen skal den komprimeres før den lægges op på serveren) for at spare serveren for kræfter med at komprimere den inden den sendes til brugeren.

• Komprimer html koden og fjern unødig kode fra filen. Kigger man på denne side: http://www.amino.dk/forums/t/119405.aspx fulder dens html kode i dag ca 185kb, det er muligt at fjerne unødig kode samt komprimere den dynamisk, og gør man det vil man kunne spare ca 55kb bare ved at fjerne unødig kode, og yderligere en helt del mere hvis man komprimere den. I komprimere det allerede i dag. Og det her kræver også langt mere arbejde at gøre noget ved, da der er så mange ting man skal tage hensyn til
  • Til begge ovenstående punkter: det skal også være mulighed for at hente en ukomprimeret udgave, da ikke alle browsere understøtter gzip komprimering.
  • Send de rigtige headere sammen med billeder, js filer og css filer, herunder fx en expires header.

Lige nu er det sådan at der ikke bliver sendt en expires header, hvilket gør eller kan gøre at min browser vil hente de samme elementer hver gang jeg skifter side. Det vil altså sige at jeg vil komme til at hente billeder, css og js filer, også selvom de ikke er ændret. Altså behøver min browser ikke at tage kontakt til serveren igen for at hente filer som jeg allerede har hentet, og dermed spares serveren og båndbredden for en helt del. Og sådan vil det jo være for alle aminobrugere.
  • Brug statiske filer hvor i kan gøre det. Fx avatar billeder bliver lavet dynamisk ser det ud som om, hvorfor ved jeg ikke, men de kunne lige så godt være statiske, dette vil spare serveren for rigtig meget, da i lige nu laver billederne via serverssidescript. Jeg er ikke Microsoft mand, men ved at med en apache/PHP server kan man få serveren til at køre langt flere filer (ca 100 gange flere) i sekundet bare ved at ændre en php fil til html. Det kommer selvfølgelig an på hvilken udgave af PHP man køre. Men det kunne være det samme på en microsoft server.

Det var lige det jeg fandt som i helt sikkert godt kunne gøre for at optimerer hastigheden på hjemmesiden. Håber det kan bruges ;) Gør i det vil i helt sikkert mærke en stor forskel, og samtidig vil i spare en helt del både server og båndbredde.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:01

Jeg er ret enig med Kim, der er tonsvis af optimeringsmuligheder.

Det jeg typisk gør i vores projekter er, at vi leder efter de svageste punkter, altså der hvor ting tager tid osv, og så hyre et par friske øjne til at gå programmeringen, SQL-sætninger, CSS/HTML igennem kritisk, og så tager det bedste fra deres synspunkter, og får sitet optimeret.

Min påstand er, at hvis sitet er hurtigt - så får folk brugt siden mere. Tiltider hvis sites er sløv så mister jeg selv tålmodigheden og får ikke brugt sitet så meget.

Et godt eksempel er fx MSN... Microsoft har haft en "okay" søgemaskine på msn.dk - men siden er så fandes tung, sløv, og fyldt med flash osv der skal loade. Så selvom datidens absolut mest brugte internet browser, havde MSN som start side på verdens mest anvendte OS til end-users faktisk havde MSN.dk som startside, fra ny installation - så går man alligevel hen til Google, fordi de er så fandes hurtige, deres reklamer er intelligente, og alt med Google er 10.000 gange bedre optimeret til brugerne, i forhold til hvad Microsoft nogenside har gjort.

Skal ikke kaste mig ud i SEO diskussioner, men som meget aktiv internet bruger, vil jeg blot fremføre mit synspunkt :)

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)