Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma: Momsregistrering, løn, b-skat og fradrag.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er freelance skribent og overvejer at oprette et enkeltmandsfirma hvor min indtægt (max. 20.000kr/årligt) kommer til at stå.

Spørgsmål:

1): Hvor meget betaler firmaet i skat af overskuddet?

2): Hvis jeg vælger at tage penge ud af firmaet og indberette dem som b-indkomst, skal jeg så betale skat af dem en gang til.

3): Kan det batele sig at være momsregistreret hvis udgifterne ikke overstiger 5000kr årligt?

4): Kan man trække udgifter fra til computer, kørsel osv., hvis man ikke er momsregistreret?

På forhånd tak for hjælpen.

Christine.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 12:59

1. Du betaler samme skatteprocent som du gør privat, da et enkeltmandsfirma og ens privat indkomstopgørelse høre sammen.

2. Du skal ikke indberette noget, hvis du trække penge ud til dig selv. Du betaler skat af overskuddet og ikke af dine hævninger.

3. Nej

4. Ja men du kan ikke trække momsen fra.

Mvh

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 13:03

Som enkeltmandsvirksomhed betaler du det samme i skat som du gør privat. Dit firma er sådan set dig :-) Hvis du laver Aps eller A/S er firmaet at betragte som en selvstændig juridisk enhed, og så gælder der så vidt jeg ved nogle andre skatteregler.

Du kan dog også vælge at lave en virksomhedsordning, hvilket så giver dig nogle andre muligheder rent skattemæssigt, men det vil jeg ikke mene er aktuelt når du ikke regner med en større omsætning.

Du skal betale skat af overskuddet i dit firma, så du kommer kun til at betale skat en gang...

Jeg vil ikke råde dig til at være momsregistreret hvis du ikke regner med en større omsætning. Der er noget mere administrativt arbejde ved det.

Er ikke klar over om du kan trække computer osv. fra. Men hvis du kun bruger computeren til skribentarbejde, tror jeg da godt det kan lade sig gøre..

Men mon ikke der er nogen regnskabskyndige herinde som ved det mere præcist. Ellers vil jeg anbefale dig at ringe til et mindre regnskabsfirma, mange af dem vil gerne hjælpe dig på timeløn. Selv har jeg brugt et, som fakturerede helt ned til 0,25 tilme, og det de kunne nå at hjælpe mig med på et kvarter eller en halv time, skulle jeg selv have brugt mange timer på :-) 

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 13:04

Jeg er ikke enig i at det aldrig kan betale sig at lade sig momsregistrere ved en oms. på 20.000 og momspligtige omk. på 5.000 kr.

Hvis dine kunder er erhvervsdrivende kan de løfte momsen og du vil have mulighed for at løfte momsen på de fleste af dine omkostninger.

Uanset om du er momsregistreret eller ej er du regnskabspligtig, og det vil næppe være momsen der vil være afgørende for, om du skal have hjælp til bogføring og regnskab eller ej. Ved korrekt bogføring tager momsangivelsen ikke mange minutter, så der er ikke mange ekstra udgifter forbundet med dette.

Hvis dine kunder derimod er private, er det en helt anden sag.

mvh
Michael

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 13:11

Og der kan man bare se hvor enkelt og præcist man kan svare på det.

Godt at jeg er tømrer og ikke brevkasseredaktør :-)

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:55

Det var da fantastisk så hurtigt man kunne få nogle gode og kvalificerede svar.

Tusind tak for hjælpen!

Jeg går i tænkeboks mht. momsregistrering.

mvh

Christine.

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:50

Hvad hvis kunderne er private, kan det så ikke betale sig at momsregistrere sig? 

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 10:15

Hvis du kun har en oms. på 20.000 og dine kunder primært eller udelukkende er private, så nej. De skal jo batele momsen oveni din faktura, og selvom du ikke kan løfte momsen på dine indkøb gør det næppe, at du skal have 25% mere i timen for dit arbejde.

mvh
Michael

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)