Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til opstart af tøjbutik

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Hjallerup
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. Jeg vil starte en tøjbutik, har lokalet, kunderne og energien, men..har ikke pengene til at starte med. Jeg ejer et hus og vil høre, om man kan tage pant i det ?? Jeg HAR lavet en forretningsplan, som skal efterlæses og evt. finpudses af nogen, som har erfaring i det (Væksthuset) .

Mvh. Helle

Fra Roskilde
Tilmeldt 18. Apr 08
Indlæg ialt: 251
Fra  Skjoldby & Co ApS Skrevet kl. 23:10

Det kommer nok an på hvor meget du skal låne, men jeg kunne forestille mig at langt de fleste banker stiller krav om en eller anden form for sikkerhed.

Inden du går med på bankens betingelser, skal du overveje om det er hunden der logrer med halen - eller halen der logrer med hunden. Med andre ord, så kan du meget hurtigt blive låst i dine private i forhold pga. pant og kautioner, sådan at du skal have bankens accept hvis huset skal sælges.

Fra Hjallerup
Tilmeldt 15. Jul 09
Skrevet kl. 23:28

Hej Lars.

Beløbet jeg skal låne kommer an på, om jeg skal være franchiser eller selvstændig ??? jeg kan ikke (endnu) rigtigt vurdere, hvad der er bedst ??? Men jeg skal jo låne til varelager, butiksinventar, dankortterminal, kassesystem m.m.

Min mand og jeg har snakket om at sætte pant i huset, men jeg ved ikke om det er det rigtige at gøre eller om der er alternativer ? Derfor har jeg spurgt herinde og skal imorgen snakke med Væksthuset. Og hvis man er franchiser er det jo noget andet.

Py-ha..der er mange ting at overveje og undersøge. Men jeg giver ikke opWink

Mvh. Helle

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 23:33

Hej Helle,

Jeg synes du skulle kigge på det her arrangement. Det er gratis og foregår den 31. marts i Aalborg. Man kan tilmelde sig forskellige foredrag om at søge lån etc. Det er så nogen af de andre aktiviteter jeg selv har tilmeldt mig Smile

http://www.innovationx.dk/Tilmelding/

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Hjallerup
Tilmeldt 15. Jul 09
Skrevet kl. 23:49

Hej Gita.

Tusinde tak for linket. Det vil jeg lige kigge på. Fedt at det er i Aalborg !!!! Der var faktisk også opstart i "Iværksætterkursus - trin 1" idag, men jeg vidste ikke om det var noget ???? Endnu et af mine mange spørgsmål Smile

Mvh. Helle

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 00:07

Så lidt da Smile

Jeg har gået på iværksætterkursus engang. Jeg kunne nok godt finde på det igen Smile 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 07:29

Godmorgen Helle

For at holde på likviditeten, syntes jeg du skal overveje at få det hele på en leasing kontrakt, dog varelageret skal du købe.

Det vil være rigtigt trælst hvis din forretning ikke går som du forventer, hvis du har taget pant i dit private hus, for så gå det væk sammen med forretningen.

Måske skal du også overveje at lave et selskab, således der ikke er personlighæftelse, eller det vil minimere den personligehæftelse, for er helt sikker på at en bank eller leasing selskab vil have en personlig kaution ved indgåelse med et selskab, men så er det så også det eneste du hænger på.

Løn, forsikring, forbrug, husleje osc er det selskab der har indgået aftalerne der hænger på det, og da det er en selvstændig juridisk enhed hæfter du ikke for dette.

V/P

Fra Hjallerup
Tilmeldt 15. Jul 09
Skrevet kl. 08:19

Godmorgen PovlSmile

Allerførst er jeg NØDT til at spørge dig efter om du oprindeligt kommer fra Asaa ??? For så kender jeg dig jo fra "gamle dage"Wink

Hold da op..du ved da bare en masse. Super at du vil dele det med mig !!! Jeg ringer til Væksthuset idag og hører dem efter, om de ikke vil hjælpe mig videre, da jeg har læst og læst på nettet og tænkt og tænkt..og er nået frem til at jeg er NØDT til at gøre alt, hvad jeg kan for at få min største drøm til at gå i opfyldelse !!! Hvis ikke det lykkes, så ved jeg at jeg gjorde, hvad jeg kunne..mere kan jeg ikke gøre !!

Med venlig hilsen

Helle Juul

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:32

Helle Juul:
Jeg ejer et hus og vil høre, om man kan tage pant i det ??

Gør det aldrig.

Den samme historie gentager sig desværre gang på gang på gangog 8 ud af 10 iværksættere overlever ikke 2 år.

Få lavet 3 budgetter:

1. Etableringsbudget

2. Driftsbudget

3. Salgsbudget

Så har Du overblikket over din økonomi de næste 12 mdr. Hvis ikke du kan låne pengene til 1 & 2 UDEN sikkerhedsstillelse, så lad din idé falde til jorden og vent til Du kan eller selv har sparet op.

Men vigtigst af alt, vil Du starte fordi det er en drøm du har eller er der et behov i det område hvor du bor for yderligere en tøjbutik?

Har Du haft med den type forretning at gøre tidligere?

osv osv osv..

Du kan eventuelt prøve dine evner af ved at købe lagersalgsvarer/konkursboer op med tøj og sælge det på Trendsales. Det kan være en glimrende måde at teste tingene af på.

Alt for tit ser man folk, også herinde, der har sat alt over styr, fordi de hopper på devisen fra banken om, at man selv skal stille med det samme beløb som man ønsker at låne, eller de ønsker fuld sikkerhed. Pres banken.

MEN skulle Du som mange andre gør (til tider heldigvis) stadig ønske at springe ud i det, så lav sammen med din mand et "konkursbudget". Du tænker nok at jeg er gal nu hehe, men der er faktisk mange der ville have det bedre hvis de lavede den øvelse.

Det er underforstået at du SKAL etablere et ApS eller SmbA, således at der IKKE er nogen personlig hæftelse for de kreditter osv Du opnår fra leverandørerne. Konkursbudgettet består i alt sin enkelthed i af du sammen med din mand sætter jer ned og siger, hvad har vi råd til at undvære per måned hvis det går galt og i hvor lang tid vil vi "ofre" dette.

Så kan I undvære 3.000 pr. md. i 36 mdr så svarer det vel ca. til et lån på 90-100.000 som Du personligt kan hæfte for. HUSK evt at få dette skrevet ind i aftalen med banken, at hvis det ikke går, så er der allerede aftalt en afdragsprofil, så Du ikke lige pludselig står med en opsigelse på 14 dage uden en chance for at betale det lånte på den tid.

Tag evt også snak om særeje, forsikringer, fagforening osv osv osv

Men ellers god vind.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 09:42

Hej Lagersalg 123

Jeg er ikke enig med dig I at det ikke kan betale sig at lave dokumenterne til banken, du får simpelthen ikke et lån uden. De ting som du nævner der, er du sikker på det ikke er følgende dokumenter:

Driftsbudget

Likviditetsbudget

Forretningsplan

Det er nemlig de 3 typiske dokumenter banken spørger efter. En forudsætning for rent faktisk at få et lån på gode betingelser er at have de dokumenter i orden. Det er den måde banken vil have det serveret på og det er dem der har pengene og derfor bestemmer.

Til Helle:

Hvis I har en god friværdi i huset, så vil det være den nemmeste måde at få pengene på. Men der er også omkostninger til tinglysningsafgift. Sidst men ikke mindst har lagersalg en pointe i, at man selvfølgelig skal forsøge at få så lidt personlig hæftelse som overhovedet muligt. Det er desværre bare min opfattelse og erfaring, at der bliver tæt på umuligt at få et lån til en hel ny virksomhed uden at skulle hæfte selv. Det er dog oftest muligt at få en kassekredit i virksomheden så snart den er startet uden personlig hæftelse...

Hvordan har du tænkt dig at gribe det an mht. dokumenter og kontakten til banken?

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)