Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

arbejdsløs forfatter

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er ikke mig, men jeg har stadig en problem stilling som jeg ikke kan svare på.

Hvis der er en person som er arbejdsløs og skriver en bog mens han er uden job.
Derefter udgiver han den i et forlag som udbetaler 1-2 gange om året.

Skal forfatteren så bare angive sin indtjening, så det modregnes med kontanthjælp / dagpenge eller er det ikke tilladt at have dette sideløbende med kontanthjælp / dagpenge?

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså som læser det du kan sådan set lave en bog på 14 dage eller 1 år så det er meste noget med ærligheden , kender jeg ikke lovgivning , dog vis bogen bliver en best sælger tror jeg du skal lige vel hvad skal tilbage betale, men tror det er meste op til den kommune du bor i hvordan de tolker loven , så tag forbi kommune og spørg dem .

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikael christiansen:

Altså som læser det du kan sådan set lave en bog på 14 dage eller 1 år så det er meste noget med ærligheden , kender jeg ikke lovgivning , dog vis bogen bliver en best sælger tror jeg du skal lige vel hvad skal tilbage betale, men tror det er meste op til den kommune du bor i hvordan de tolker loven , så tag forbi kommune og spørg dem .

Jeg har ikke hensigt at skrive en bog.

Men er det virkelig så langt ude at det handler af fortolkning fra hver enkel kommune end de regler der findes?

Jeg har siddet og prøvet at finde et svar, men er der ikke en regel for uregelmæssig indtjening mens man er arbejdsløs?

Mit gæt ville være at det modregnes ens kontanthjælp / dagpenge, men er ikke sikker.
Hvis jeg ikke kan finde et svar må jeg finde et relevant kontor som kan svare på mit spørgsmål.

Hvis der er nogen som kender et forum som har med dette at gøre vil jeg også gerne høre om det.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke være momsregistreret og kontanthjælpsmodtager på én gang. Du må dog godt tjene penge via jobs etc. Jeg kan ikke gennemskue hvor han ville høre til der. Hvis han udgiver den mens han er på kontanthjælp tror jeg pengekassen lukker. Det er kommunen han skal have fat i om det - se evt Borger.dk.  

Dagpenge er en helt anden historie. Der er der mulighed for at få tilladelse til at få lov at drive selvstændig virksomhed ved siden af. Man skal så lige tale med a-kassen om det. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du skriver en bog, mens du er på overførselsindkomst, svarer dette skriveri til ordinært arbejde.

Med andre ord: Du må ikke både skrive en bog og samtidig modtage dagpenge/kontanthjælp uden at blive modregnet i ydelsen. Dette uagtet dit eventuelle forlagshonorar (som i øvrigt også skal modregnes).

Endelig: Det med blot at sige, at du skriver om aftenen og i weekenden, gælder heller ikke mere.

At være forfatter er - selvfølgelig - lig med almindeligt fuldtidsarbejde.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Forfatteren:

Hvis du skriver en bog, mens du er på overførselsindkomst, svarer dette skriveri til ordinært arbejde.

Med andre ord: Du må ikke både skrive en bog og samtidig modtage dagpenge/kontanthjælp uden at blive modregnet i ydelsen. Dette uagtet dit eventuelle forlagshonorar (som i øvrigt også skal modregnes).

Endelig: Det med blot at sige, at du skriver om aftenen og i weekenden, gælder heller ikke mere.

At være forfatter er - selvfølgelig - lig med almindeligt fuldtidsarbejde.

Ok, tak for det svar.

Så det betyder at er man på kontanthjælp eller dagpenge ejer staten dig 24/7.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Gita Street:

Man kan ikke være momsregistreret og kontanthjælpsmodtager på én gang. Du må dog godt tjene penge via jobs etc. Jeg kan ikke gennemskue hvor han ville høre til der. Hvis han udgiver den mens han er på kontanthjælp tror jeg pengekassen lukker. Det er kommunen han skal have fat i om det - se evt Borger.dk.  

Dagpenge er en helt anden historie. Der er der mulighed for at få tilladelse til at få lov at drive selvstændig virksomhed ved siden af. Man skal så lige tale med a-kassen om det. 

Hvis bogen udgives igennem et forlag, så skal forfatteren vel ikke momsregistreres?
Ihverfald ikke før forfatteren når 50.000 kr per år.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er afgørende at finde ud af om vedkommende er dagpengeberettiget eller ej. Reglerne er nogen helt andre. 

Uanset om han er kontanthjælpsmodtager eller dagpengeberettiget er der dog ingen, der kan forhindre ham i at skrive en bog - så længe han opfylder de betingelser der ellers bliver sat. 

Hvis han pludselig får 50.000 udbetalt som kontanthjælpsmodtager, så skal han nok regne med at blive anset som selvforsørgende for en tid, hvilket jeg jo så også synes er fair nok.

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke, om reglerne er ændret, men der var engang... hvor du måtte have 15 timers arbejde som selvstændig - det includerer også forfattervirksomhed - du ville så bare blive trukket tilsvarende i dagpenge - men det var a-kassen. Jeg ved så ikke, hvad der gælder for kontanthjælp...

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Gita Street:

Det er afgørende at finde ud af om vedkommende er dagpengeberettiget eller ej. Reglerne er nogen helt andre. 

Uanset om han er kontanthjælpsmodtager eller dagpengeberettiget er der dog ingen, der kan forhindre ham i at skrive en bog - så længe han opfylder de betingelser der ellers bliver sat. 

Hvis han pludselig får 50.000 udbetalt som kontanthjælpsmodtager, så skal han nok regne med at blive anset som selvforsørgende for en tid, hvilket jeg jo så også synes er fair nok.

Jeg kunne forstille mig at det ville gavne staten mere at de mange tusind arbejdsløse er lidt produktive end at de er totalt låst af bureaukrati.
Det skal vel bare angives så det modregnes penge hjælpen.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)