Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der med varelager når jeg overgår til at være momsregistreret

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har startet hobbyvirksomhed i december måned. Nu har jeg så pr. 1. marts valgt at blive momsregistreret. Hvad i alverden gør jeg ved mit varelager ifht. at jeg jo har betalt moms på disse produkter ? Jeg har også nogle fakturaer ude som ikke er betalt endnu. Hvordan får jeg alt dette til at stemme så mit momsregnskab bliver rigtigt. Jeg bruger summa summarum regnskabsprogram. Kan jeg Bogføre fakturaer fra før 1/3 efter den 1/3 og på den måde få momsen til at gå op ?

Håber I kan hjælpe

andm

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 22:10

Lige netop det med at opbygge et større varelager er en af årsagerne til at man bør overveje nøje, om det nu også kan betale sig at udnytte regler om momsfritagelse for omsætning under 50.000 kr./12 måneder. I den periode hvor du har udnyttet denne regel til at undgå at opkræve moms af din omsætning kan du heller ikke løfte momsen af dine indkøb. Du kan derfor ikke løfte momsen af dit varelager ved overgang til momspligtig.

Har du oparbejdet et større varelager vil jeg derfor anbefale dig at overveje, om det kan betale sig at overveje at ansøge om at blive momsregistreret med tilbagevirkende kraft.

mvh
Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:56

Du er i øvrigt i risikozonen for, at SKAT betragter dig for at vide, at du ville sælge for mere end de 50.000 kr./12måneder, især hvis du har købt et større varelager.

Du kan derfor blive momspligtig med tilbagevirkende kraft, og skal dermed betale moms af hele dit salg i perioden.

Selvom du bliver momspligtig med tilbagevirkende kraft, så får du ikke automatisk fradragsret for momsen med tilbagevirkende kraft.

Derfor vil jeg gøre, som Michael anbefaler, og spørge SKAT, om du ikke kan blive momsregistreret med tilbagevirkende kraft. Du vil så selv skulle betale de 25% moms af alle dine faktureringer, men det vil du sandsynligvis alligevel skulle betale.

Til gengæld vil du så kunne løfte momsen på dit varelager.

Hvis varelageret er lille, kan du håbe, at SKAT ikke kræver dig momsregistreret med tilbagevirkende kraft, og så ellers bare betragte de momspenge, som tabt.

Så alt efter størrelsen på varelageret, bør du lægge din taktik.

Rent regnskabsmæssigt er det nemmeste at køre de to regnskab seperat. Opret et regnskab for hobbyvirksomheden, og et andet for den momsregistrerede virksomhed.

Når du når til årsafslutningen indberetter du begge resultater på din selvangivelse.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)