Sludder og vrøvl.Jeg tvivler på du kan få apache til at logge hvilken port der "konverteres" til, hvis du vil have den information skal du kigge i de rå ip-pakker, for øvrigt er det tilfældigt fra session til session hvilken port der bruges, det kan vist endda ændre sig på pakkens vej gennem routerne mellem brugeren og webserveren .Jeg ved ikke hvordan netudbyderne tildeler ip-numre hvis man har dynamisk ip fra sin udbyder, men jeg kan forestille mig at perioden ikke er på en uge, da udbyderen er den eneste der ikke kan afbryde perioden og de har ikke uendeligt mange offentlige ip-adresser at bruge af. Jeg kunne så i øvrigt forestille mig at mange internet brugere i private hjem, med "fælles boligforenings internet" køre med private ip-adresser hos slutbrugeren. Igen skal du have fat i de rå ip-pakker og afkode din peer og selv da vil informationen være ubrugelig til andet end at afgøre første knude punkt på vej tilbage til brugere. Desuden sidder mange og surfer fra virksomhedder hvor de er gemt bag en router og hvor det er it-afdelingen der bestemmer hvordan din useragent præsentere sig. I øvrigt vil din apache log ikke give problemer da det er adgang til oplysninger i slutbrugerens terminaludstyr der her lovgives om og ikke de oplysninger du selv måtte logge. Det er korrekt at der er gjort mange krumspring for at udvikle en sikker metode til genkendelse af brugerne, men alle disse kræver at man gemmer information hos brugeren. Mvh Ken. |
Frederik Grønholdt Petersen:Det er jo en vanvittig lov. Ganske enkelt.
Det synes jeg nu ikke.
Da http protokollen er stateless og asynkron har man ikke en oplagt mulighed for at vide hvor en request kommer fra til en webserver. Man kan have en formodning, men man kan aldrig være helt sikker. Det betyder at man, hvis man skal give mulighed for eksempelvis at logge ind på et website er nødt til at gemme information om brugeren på brugerens egen maskine og lade maskinen sende denne information med hvert request. Ved at lade brugerens maskine sende unik information til webserveren gør at man kan genkende brugerens maskine.
Denne genkendelsens glæde er for tracking systemerne også stor, det betyder nemlig at den information de har gemt om din adfærd kan sælges eller bruges af tracking udbyderens egen organisation. Den kan nemlig "slå dig op i arkivet" næste gang du besøger dem eller en af deres affilierede og se hvad du skal præsenteres for, hvis de skal have mest ud af dit besøg. Dette tager din fri vilje fra dig, det betyder at du ikke kan besøge en affilierets website uden de på forhånd har bestemt hvad du skal præsenteres for.
Jeg er sikker på at de fleste gerne vil frabede sig dette scenarie:
Du går i netto til dagligt og handler ind, når du kommer ind i netto første gang sætter de et kamera i panden på dig som optager hvad du putter i indkøbsvognen. Det registrere at du køber discount mælk om mandagen, discount flåede tomater om tirsdagen osv. osv.
Nu er det sådan at Netto er ejet af Dansk super sjov A/S og Dansk super sjov A/S ejer også irma, så når du om lørdagen går i irma for at handle lidt lækkert ind fordi det nu er weekend ender du med at blive skuffet, for alle de lækre vare i irma er stillet ind på lageret da de så der kom en der de sidsta 5 dage har handlet discount, og derfor har de fyldt discount ind på hylderne til ære for dig. De kunne se det var dig fordi du stadig slæber rundt på kameraet du fik på da du gik i netto om mandagen.
Ja - et harmløst scenarie, men vel vel et skræk scenarie for de fleste. Hvis det nu var sådan at de fjernede kameraet når du gik ud af netto ville det ikke være et problem. De ville i netto have en masse information om en masse kunders adfærd og dette kunne de bruge til at ændre netto generelt, hvilket der jo ikke er noget galt i.
En anden ting er så privatlivets fred. Der findes andre metoder til at håndtere login scenarier, der ikke kræver brug af cookies. f.eks. via http authentication, eller mere simpelt,via headdere (cookies sendes f.eks. via headdere).
Et anden interessant spørgsmål i denne sammenhæng er: Hvis man på et site bruger analytics, er det så dette site der skal meddele indhente tilladelse til tracking via cookies eller er det google der en gang for alle skal indhente tilladelse til tracking.
Mvh Ken
Bliv gratis medlem