Den bedste aftenundervisning du kan give dig selv er at kaste dig frådende og tålmodigt over alt det herlige materiale nettet har at tilbyde. Det er godt nok ikke så personligt som en lærer der står og fortæller og hjælper dig i gang igennem et kursus, så det kræver lidt mere dedikation og udholdenhed end et kursus hvor du er tvunget til at møde op til faste tider osv. Tilgengæld er det helt gratis og kan passe ind i de fleste planer.
HTML.dk er ganske god og dansk
Her er lidt flere kilder at gå i gang med, men husk ikke at glemme at søge efter andre sites og lignende når du støder på spændende ord og begreber som du ikke lige forstår. En god webdesigner er først og fremmest god til at udnytte nettets muligheder til at finde svar på problemstillinger.
Det er også godt at abonnere på forskellige RSS-feeds fra generelle sites der poster nyt om webudvikling m.v. Et par kunne f.eks være:
http://www.thinkvitamin.com/
http://www.alistapart.com
og husk så endelig også at kigge ind forbi:
http://www.webstandards.org/
Hvert af de nævnte websites har materiale nok til flere afteners fordybelse og eksperimenter, hvis ikke mere. Så det vigtigste du skal huske på er at du ikke bliver nogen ekspert den første uge, eller de næste par måneder for den sags skyld. Der er rigtig mange discipliner i godt webdesign og for de fleste vedkommende er det noget de har brugt år på at studere og indsamle viden om. (Hvilket gør det så meget mere ironisk når folk sælger "professionelt"-webdesign for 500 kr for et website, eller en køber mener at det da ikke kan tage mange timer lige at lave et lille website til ham. )
Jeg kan helt klart også anbefale at du bare kaster dig ud i det. Start med HTML og CSS, og når du har rimelig styr på det, så foretag et valg. Vil du arbejde videre i Linux-retningen (PHP) eller i Microsoft-retningen (ASP/ASP.NET). Om man er til det ene eller det andet er lidt individuelt. Uanset hvad du vælger, så giver det dig mulighed for at koble en database på, og så begynder det rigtig sjove, for så kan du lave en masse funktioner, gemme/hente data etc.
Det hele går lidt nemmere hvis du har noget som motiverer dig. Eks. et projekt som du gerne vil lave. Det kan være dit eget website eller noget i den stil. Man kan læse tykke bøger, men det læres bedst med hænderne på tastaturet.
Jeg vil iøvrigt give Mathias ret i at Frontpage er noget lort hvis man bruger design-delen, men som kode-editor er den nu ganske udemærket. Men Microsoft har også et alternativ, som endda er helt gratis. De har lavet en light-udgave af Visual Studio som hedder Visual Web Developer. Du kan hente den her: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/
For lige at uddybe det lidt. PHP, ASP, ASP.NET m.v. er det man kalder serverside sprog. dvs programmering der sker på serveren i forbindelse med websites. Det er f.eks. det man bruger til at hente og placere ting i databaser, lave udreninger og lignende. HTML, CSS og Javascript er "clientside" sprog, dvs ting der sker i browseren på den besøgendes computer (for det meste brugerflader m.v.).
Alternativt til PHP, ASP, ASP.NET osv så er det også værd at kigge nærmere på et sprog når det komemr til serverside, der ikke har så meget omtale i webregi, selvom det faktisk bliver brugt i stor stil af bl.a. Google. Nemlig Python. Det herlige ved dette sprog er at det kan bruges til så mange andre ting, ud over webprogrammering, så man får et rigtig godt og bredt værktøj på en gang.
Mere om python: http://www.python.org/
Derudover findes der et såkaldt webframework som gør det nemmere at lave Pythonbaserede webløsninger. Det hedder Django og jeg kan kun anbefale alle webudviklingsfolk at tage et nærmere kig på det. Vi har eksperimenteret med det i små 6 måneder i vores lille verdensfirma (GMTA ApS) og kan næsten ikke få hænderne ned. At der så også er ved at blive skrevet en gratis bog om frameworket gør det kun nemmere.
Django findes på: www.djangoproject.com
Django bogen findes på: www.djangobook.com
Det bør dog nævnes at hvis man er nybegynder med web så er det første sted at starte HTML og CSS som andre også har nævnt. Django, Python og de andre ting er først når du mestere clientside sprogene rimelig fornuftigt, da de er mere eller mindre påkrævet for at kunne lave noget fornuftigt output i et serverside sprog. :-)
Jeg vil iøvrigt give Mathias ret i at Frontpage er noget lort hvis man bruger design-delen, men som kode-editor er den nu ganske udemærket. Men Microsoft har også et alternativ, som endda er helt gratis. De har lavet en light-udgave af Visual Studio som hedder Visual Web Developer. Du kan hente den her: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/
Bruger iøvrigt selv Visual Web Developer..og det er ganske godt, men jeg begyndte først at bruge det efter jeg havde gennemgået en masse guides, og læst en masse om html og css, bla...på html.dk og w3cSchools....
Lærene på den skole jeg går på i øjeblikket, mener at Frontpage er det alle virksomheder bruger og det er derfor bedst at lære Frontpage :S...WHAT!!
Med Venlig Hilsen Mathias H Normark, Interaktivt Designer
Kan du købe nogle Online dvd´er med en online lærer der fortæller dig om alt også det at Connecte med en database både php Mysql og asp med access databaser!!!
og bare lige for at slå det fast så er brug af access-databaser til webapplikationer en ualmindelig dårlig ide. Den primære grund er at de ikke understøtter mere end ca. 10 forbindelser til databasen, hvilket lynhurtigt bliver en begrænsning, men ud over det så er det også et rigtig dårligt format som nybegyndere hurtigt kan komme galt afsted med hvis de placerer selve databasefilen i web-roden eller lignende så man kan gætte sig frem til den, og mange andre dårligdomme :-)
Derudover så er ASP mig bekendt mere eller mindre gledet ud og erstattet med ASP.NET i Microsofts udviklingsverden efterhånden, så jeg vil personligt ikke anbefale at bruge for meget tid på at lære det sprog, medmindre du ønsker at pine dig selv med et dødt-sprog der kun bruges til at vedligeholde gamle installationer, som endnu ikke er blevet opgraderet til en mere moderne platform. Det er selvfølgelig rart at kunne, som et kuriosum , men der er et væld af sprog i dag der er væsentlig mere effektive og spændende at arbejde med.