|
Stor Stor tak til jer alle og det har givet mig en god start til lege med html/css vi www.html.dk. Når jeg nu på et tidspunkt er blevet fortrolig med at kode i html/css,kan jeg forstå på jeres indlæg at man derefter så bevæger over til PHP, ASP, ASP.NET mit spørgsmål er hvorfor og hvornår bruger man PHP, ASP, ASP.NET.... Hvornår kan begynde at arbejde med design delen.......eks.Visual Web Developer (hvad bruger man denne til) Tak |
aftenundervisning vedr.programerings webside
|
PHP, ASP.NET etc. benytter du når websitet skal kunne mere end bare være en online statisk "brochure". Det er programmeringssprog som gør det muligt at lave funktioner som gør websitet interaktivt. Men outputet af disse sprog er altid HTML, og det er funktioner som bliver afviklet på serveren, og ikke på brugerens skærm. Meget kort fortalt. Hvis du vælger at arbejde med ASP.NET kan du bruge Visual Web Developer som en kodeeditor, og den udemærker sig ved at der findes en masse støttefunktioner som hjælper dig med at programmere. Men selvom du starter med at lære HTML/CSS kan du sagtens bruge Visual Web Developer som kodeeditor. mvh Carsten |
|
Microsoft har lavet en light-udgave af SQL Server 2005 som er helt gratis, den hedder SQL Server 2005 Express Edition (http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/sql/). Den har jeg brugt til et par projekter, og den virker rigtig godt til mindre webapplikationer hvor man ikke ønsker at gøre brug af den fulde versions funktioner, eller ikke har brug for så kraftig en database. Tilføjelse: MySQL er dog stadig den database jeg bruger mest... mvh Carsten |
|
Hej Oscar 1) ...så er brug af access-databaser til webapplikationer en ualmindelig dårlig ide. Den primære grund er at de ikke understøtter mere end ca. 10 forbindelser til databasen Nu er det sådan at en almindeligt opsat IIS afvikler websitet i en enkelt process i en enkelt tråd. Derfor har man aldrig mere end 1 forbindelse til databasen, medmindre du tilgår den fra forskellige sites med forskellige application pools. Hvad har du oplevet af problemer omkring ovenstående? 2) men ud over det så er det også et rigtig dårligt format som nybegyndere hurtigt kan komme galt afsted med. Hvad er det ved formatet som er dårligt? Ja, ligesom med xml filer og andet data skal man ikke lægge det inden for websitet, men det er vel mere et spørgsmål om uddannelse? 3) og mange andre dårligdomme :-) - jeg lytter... I forbindelse med webapplikationer adskiller Access sig primært ved at performance er dårligere, og der er et loft over hvor meget data man kan smide i. Er man security freak kan fx. SQL server naturligvis en masse med brugere som access ikke kan. Mht. ASP contra ASP.Net er det vel et spørgsmål om at vælge det værktøj der passer bedst til den enkeltes behov og den forestående opgave. Om ASP er er dødt sprog afhænger vel af hvad man gør det til, men at det kun bruges til vedligeholdese af game installationer er ikke korrekt. ASP.Nets Viewstate er blot et eksempel på hvorledes man med en middelmådig teknisk løsning prøver at lappe på manglende evner eller vilje hos udviklerne til at lave en brugervenlig løsning. Man skal passe på ikke at blive så forblændet af ny teknik at man glemmer sit håndværk... Mvh Jesper |
|
Forfatter: Jesper Jørgensen Hej Oscar >Nu er det sådan at en almindeligt opsat IIS afvikler websitet i en enkelt process i en enkelt tråd. >Derfor har man aldrig mere end 1 forbindelse til databasen, medmindre du tilgår den fra forskellige >sites med forskellige application pools. Hvad har du oplevet af problemer omkring ovenstående? Nu skal jeg gerne indrømme at det er mere end 5-6 år siden jeg sidst legede med access-databaser til web-brug, så der kan sagtens være sket noget på den front. I tidernes morgen da access-databaser var "standard" i databaseløsninger på mindre websites, var det et ikke sjældent syn at se en overbelastet accessdatabase. >Hvad er det ved formatet som er dårligt? Ja, ligesom med xml filer og andet data skal man >ikke lægge det inden for websitet, men det er vel mere et spørgsmål om uddannelse? De fleste ting kan laves sikre og fornuftige hvis man har den rigtige viden, det betvivler jeg skam ikke. Som du måske bemærkede så skrev jeg "som nybegyndere" hurtigt kan komme galt afsted med. >3) og mange andre dårligdomme :-) - jeg lytter... >I forbindelse med webapplikationer adskiller Access sig primært ved at performance >er dårligere, og der er et loft over hvor meget data man kan smide i. Thjaa.. nu nævner du jo selv to af dem. Access er en desktop og og arbejdsgruppe database og udviklet af microsoft til det formål. Du nævner selv nedenfor at man bør vælge det værktøj der passer bedst og nu er access en gang ikke udviklet til de performancekrav der stilles til et website og det har så vidt jeg er informeret heller ikke været meningen fra Microsofts side. Samtidig errindrer jeg at Access primært understøtter sin egen opfattelse af SQL-standarden, der ikke just er speciel kompatibel hvis man skal opgradere sin webapplikation senere pga succes, men jeg kan tage fejl her? >Er man security freak kan fx. SQL server naturligvis en masse med brugere som access ikke kan. Man behøver skam ikke at være "security freak" for at have behov for at dele adgang til forskellige data op på flere brugere. En ganske god praksis er ikke at give en webapplikation fuld adgang til databasedata, men begrænse den til det den har brug for (læse og skrive til enkelte tabeller, eller helt begrænse at skrive til tabeller hvis den alligevel kun præsenterer data. Det sikre delvist imod eventuel hovsa-kode der giver mulighed for sql-injects. Som jeg ser det så kan access da være sødt nok til små interne projekter eller helt specifikke ting hvor dens begrænsede featureset ikke skaber problemer. Men når det kommer til nybegyndere der gerne vil lære noget om webudvikling, så er det en dyr løsning (access er så vidt jeg ved ikke gratis?) for at lære en yderst lukket teknologi der efterhånden ikke bruges ret meget mere i webudviklingskredse og som ikke nyder den samme mængde dokumentation og vejledninger som f.eks MySQL, PostgreSQL, MS SQL gør på nettet i dag. > Mht. ASP contra ASP.Net er det vel et spørgsmål om at vælge det værktøj der passer bedst til den enkeltes behov og den forestående opgave. Det tror jeg heller ikke jeg har benægtet. Personligt kan jeg bare ikke anbefale en nybegynder at lære et lukket sprog, der af dets egne udviklere mere eller mindre er markeret som udgående. Især når sproget har så lidt tilfælles rent syntaxmæssig som hovedparten af andre sprog der benyttes på nettet og derfor ikke just gør det nemmere at finde det sprog der passer en bedst, ved at prøve flere muligheder af. Ergo mener jeg ikke at ASP passer ret godt til den nævnte forestående opgave: "At lære noget om webudvikling i år 2007". > Om ASP er er dødt sprog afhænger vel af hvad man gør det til, men at det kun bruges til vedligeholdese af game installationer er ikke korrekt. Det kan godt |
|
Hej Oscar Nu bør det lige nævnes i en bibemærkning at jeg er flydened i både ASP og ASP.Net (C#). Til en der vil gøre webprogrammering til sin levevej ville jeg til hver en tid råde vedkommende til at vælge ASP.Net. Men ligesom Access kræver en desktop der skal betales for, gør ASP.Net sig nu også bedst med Visual Studio, som altså heller ikke er det billigste at komme i gang med. Release procedurer bliver også hurtigt tungere i .Net fordi der oftest først skal kompileres et dll, og herefter recycler hele websitet når man lægger det på. Så alt har fordele og ulemper, og hvis man gravede dybt nok tror jeg ikke vi er så uenige som det kan lyde af ovenstående. Det jeg slår til lyd for er at kigge på den enkeltes situation og behov først - måske er der noger der passer dem bedre end .Net. Beklager udtrykket "security-freak", selvfølgelig er der helt legitime grunde til at sætte sikkerhed på brugerniveau. /Jesper |
|
Mvh. Joachim Lykke Andersen
|
Der lærte jeg noget nyt. Ved du om den også installerer en IIS, eller hvorledes fungerer det med webserver? Har været vandt til at skulle købe en Windows XP Pro for at få adgang til IIS. Mvh Jesper |
|
Der er ikke inkluderet IIS, men den kommer med den indbyggede ASP.NET Development Server som til de fleste formål virker ok under udvikling, men erstatter dog ikke en IIS når der skal test til et produktionsmiljø. Mvh. Joachim |
Mvh. Joachim Lykke Andersen
Bliv gratis medlem