Hej med jer. Jeg er ny her og har i noget tid bare suget til mig af al jeres kæmpe store viden. Men nu har jeg taget mod til mig og vil nu prøve at deltage lidt i debatten. Jeg er blomsterdekoratør og er meget tæt på at købe min egen forretning, så lige nu er mit hovede ved at sprænges af emner, som jeg aldrig før har beskæftiget mig med. Nå, den blomsterbutik, som jeg gerne vil overtage, har 1 ansat. Hvordan er situationen for hende og for mig? Er jeg forpligtet til at overtage hende eller kan den nuværende ejer bare fyre hende og så kan jeg vælge at ansætte hende påny eller ansætte en helt anden???? Håber I kan hjælpe mig. Hilsen "Blomsterpigen" |
Overtager jeg den ansatte?
|
// Jesper Skov
det kan jeg godt se, men hvis jeg nu har en anden i tankerne, som jeg gerne vil ansætte, er det så MIG eller den den nuværende ejer som "hænger" på hende? |
Det afhænger af kontrakten, mht. til opsigelse og alt det andet. Hvis hun skal skiftes ud ville det nok være nemmere, at få den nuværende ejer til det. |
// Jesper Skov
Hej. Du bør få nuværende ejer til at afskedige hende, f.eks kan han i fyresedlen skrive, fyres pga. omlægning af forretningsgangen. Det holder sgu også i retten. Men husk også på at hun jo kender forretningen, det er måske en fordel. held og lykke med dit projekt. |
Hej Blomsterpige Spændende face du befinder dig i. Du skal være opmærksom på at når du overtager en virksomhed, overtager du som udgangspunkt alle virksomhedens forpligtelser - også forpligtelserne over for medarbejderne. Dvs.at du indtræder umiddelbart i de rettigheder og forpligtelser, der bestod på overtagelsestidspunktet.Du kan ikke forvente at sælgeren af butikken kan opsige persoanalet da der er særlige regler der sikre personalets rettigheder ved salg af virksomheden. Der findes en del hjemmesider for opstart bl.a. http://www.startogvaekst.dk/sw96.asp hvor du kan finde flere oplysninger om opstart og køb af virksomhed. Rigtig god fornøjelse |
Tak for alle svarene. Men kan jeg i princippet ikke bare lade det være en del af købskontrakten, at sælger skal opsige den ansatte og så ellers tage det bøvl, der måtte følge med det...? At jeg ikke vil skrive under, hvis jeg skal overtage den ansatte? Apropos købskontrakt; kan vi så egentlig skrive alle mulige aftaler, bare vi hver især er enige om det? Eller findes der en slags "standard" - skrivelse som man udfylder i samråd med advokat??? Spørgsmål - spørgsmål - spørgsmål..... Tak for svarene Blomsterpigen |
Nå, nu har jeg snakket med diverse om dét med at overtage en ansat. Bl.a. har jeg snakket med HK, som også siger, at jeg ikke kan undgå at overtage hende.... Hvis nuværende ejer afskediger hende, så er det mig som ny forretningsejer der hænger på den, hvis hun klager over den uretmæssige opsigelse, som det vil være. Begrundelsen med at der er "omlægning i forretningsgangen" er tilsyneladende ikke gangbar, mente han surt i HK... Øv, endnu en lille bakke at komme over. W ![]() |
Opsigelsen skal selvfølgelig følge den ansættelseskontrakt, som vedkommende har ved overtagelsen. |
Men med hvilken gangbar begrundelse kan jeg opsige en medarbejder? Har også overvejet en anden mulighed: Nu er det jo en blomsterforretning vi taler om. Lad os nu sige at jeg ikke vil have en blomsterdekoratør men en dekoratør ansat. Dvs. at jobbeskrivelsen ikke længere passer på hende, der er ansat!!! Er det lidt for langt ude, eller hva? Nu er det jo altså heller ikke fordi jeg har noget imod hende, der er ansat. Det er mere fordi hun er meget ung og har ikke den helt store erfaring. Det har jeg nemlig heller ikke selv, og vil derfor gerne ansætte én med lidt mere i bagagen.... Blomsterpigen |