Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er på barsel - må jeg oprette cvr-nummer og have udgifter i firma??

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på barsel, som efterfølges af 2 måneders ferie. Jeg kunne godt tænke mig at starte egen virksomhed op så snart min barsel slutter. Jeg ville gerne starte småt op på forhånd, med at blive momsregistret, lave hjemmeside, og reklamemateriale mens jeg stadig er på barsel - dvs i barselsperioden KUN registrere firmaet, og have udgifter til opstart. Ingen indtjening.

Må jeg det??

Næste spørgsmål er så:

Lige så snart min barsel slutter, og jeg så går over til at have ferie fra mit lønmodtagerjob, vil jeg gerne igang med at skabe lidt indtjening til mit firma. Det bliver nok ikke det store - men må jeg overhovedet arbejde, og tjene penge til mit eget firma mens jeg holder ferie??

Håber nogen herinde har lidt forstand på den slags spørgsmål, og kan vejlede mig lidt Smile

VH Pernille

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:15

Altså, du må gerne drive egen virksomhed selvom du har ferie - der er et felt på din ferieseddel, hvor du krydser af, hvis du er forhindret i at holde ferie - bl.a. hvis du er selvstændig.

Det eneste du sådan rigtigt skal være obs på, er om du må starte virksomhed for din arbejdsgiver - der er rigtig mange i dag, der laver ansættelseskontrakterne sådan, at det ikke er tilladt.

God vind med det. :)

Tilmeldt 7. Feb 11
Skrevet kl. 12:40

Tak for svar Kim.

Altså- jeg holder jo ferie med fuld løn fra min arbejdsgiver - ikke noget med feriekort.

Så jeg er vel ikke rigtig forhindret i at holde ferie - men vælger bare at arbejde i mit eget

firma mens jeg holder fri fra min "andet" job...

Men det gør måske ingen forskel?

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:49

PernilleB:
Jeg ville gerne starte småt op på forhånd, med at blive momsregistret

Hej Pernille

Du behøver ikke bruge krudt på at blive momsregistreret for at oprette en virksomhed. Medmindre du forventer en omsætning på over 50K (mener jeg)

Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til din arbejdsgiver og høre om deres holdning til dit virksomhedsprojekt.

Tilmeldt 7. Feb 11
Skrevet kl. 14:05

Tak for dit svar. Det er også det jeg lige selv er kommet frem til nok er løsningen.

Grunden til det med momsregisteringen var at jeg kommer til at have nogle opstartsudgifter, som jo så kunne trækkes fra. Regner med at jeg forhåbenlig kommer til at tjene mere end 50.000 kr når vi først går i luften.

Ved du om man kan trække moms fra med tilbagevirkende kraft ??:0)

VH Pernille

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 14:25

Hej Pernille

Jeg er selv på barsel og har eget firma.
Men mit firma er registreret som et bi erhverv hos min a-kasse.
Da jeg har haft et fuldtidsjob i 2 år før min barsel var det ikke et problem for mig at bibeholde denne status.

Det kræver at man kan dokumentere at du kan udfører arbejdet efter et fuldtidsjob.
Tror det kan være svært for dig at starte et firma under din barsel, men hvis det er fordi du ikke har et job efter din barsel, tror jeg gerne a-kassen vil være med på ideen.

Så mit råd er at du skal ringe til din a-kasse Smile

Tilmeldt 7. Feb 11
Skrevet kl. 14:42

Hej Camilla. Tak for dit svar og dit råd.

Jeg har talt med min a-kasse. De sagde at jeg skulle tale med min kommune - men at jeg skulle være forsigtig med hvad jeg sagde, og virkelig understrege at at det blot drejede sig om en forespørgsel, fordi at hvis kommunen fik mistanke om at jeg arbejde under barsel kunne de måske stoppe mine barselsdagpenge.

Så nu tør jeg nærmest ikke ringe og spørge til reglerne Confused

Jeg har et job der venter på mig efter barsel - men jeg håber at jeg kan sige det op når tiden nærmer sig.

Grunden til at jeg gerne vil starte så småt under barsel, er at jeg gerne vil have hjemmeside, marketingmateriale osv bestilt, så det er klar til start, når jeg kan begynde. Jeg ville også gerne starte en indsamling af gratis ting fra private, som jeg skal bruge - og som godt kan tage lang tid at samle. Men "rigtig" arbejde skal jeg ikke - og der bliver ihvertfald ingen indtjenning under barsel, kun udgifter.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:03

Hej Pernille

Jeg mener godt du registrere virksomheden med bagud virkende kraft ... alternativt må du teame op med en wedesigner som vil lave siden for dig nu, lade dig betale, og så om 2-3 mdr når du har dit cvr nummer kan han kreditere dig din oprindelige regning og sende dig en ny med en ny dato på.

Mén lad lige en af bogholderne / revisorene på Amino komme på banen for jeg tror ikke der er noget problem hvis blot du vælger at registrere regnskabsåret fra en dato før datoen på regningen.

Dbh

Mikkel

ps. jeg kan _kun_ anbefale at få _alt_ materiale genarbejdet RIGTIGT godt inden du går igang!

Tilmeldt 7. Feb 11
Skrevet kl. 15:17

Tak for dit svar Mikkel.

Tror jeg prøver at starte en ny tråd med nyt spørgsmål "Kan man registrere firma med tilbagevirkende kraft" og håber så at nogen med forstand på det, ser den :0)

Ellers var din idé med finten med fakturaen måske løsningen... :0)

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 15:17

Hej Mikkel

Jo du kan godt oprette et firma med tilbagevirkende kraft og bruge de tidligere fakturaer som du har modtaget vedrørende din virksomhed. Mener det er 6 måneder efter.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)